Annons

Umeå slutet av oktober

Produkter
(logga in för att koppla)

cchunter

Aktiv medlem
Kommer att vara i Umeå i slutet av oktober och är tacksam för tips på intressanta fotoobjekt. Det kan vara allt från arkitektur till natur. Har tillgång till bil.

Christer
 
Kommer att vara i Umeå i slutet av oktober och är tacksam för tips på intressanta fotoobjekt. Det kan vara allt från arkitektur till natur. Har tillgång till bil.

Christer
Jag bor Umeå sedan ett tag tillbaka, och jag kan bara spy galla över hur tråkigt landskapet är.. Visst, staden är trivsam, folket är trevligt. Men det är uselt om man vill plåta. :p

Du kan ju alltid ta färjan ut till Holmön och vandra efter någon av vandringslederna. Där finns det en hel del vackra platser! Särskilt utmed vattnet så klart.

Där finns även ett båtmuseum och ett gammalt fyrtorn.
 
Jag håller med om att det kan vara svårt att hitta bra ställen i och runt Umeå. Det är platt, och rätt karaktärslöst, i alla fall tycker man så när man är uppväxt här :)

En del fina ställen kan jag tipsa om.

1) Kont. Stenhällar formade av inlandsisen. Ca. 2 mil söder om umeå mot strömbäck. Här finns länk med karta: http://www.umea.se/download/18.5b0fc44e112e702ab8980006477/S-Kontblad_0607.pdf

2) Tallbergsbroarna. Enormt vacker plats där Gevaliareklamen spelades in. Den när dom hoppar bungyjump från en bro ned i en båt. Mer info finns på länken, men det är MYCKET vackrare än de bilder som finns i länken. http://sv.wikipedia.org/wiki/Tallbergsbroarna

3) Nydalajön. Sjö i norra delen av Umeå. Vacker promenad runt sjön med gott om fototillfällen.

4) Älvar. Du har Umeåälven, öreälven och lödgeälven, alla inom någon timma med bil.

5) Stad och nattliv. Umeå har en del fina byggnader och ett aktivt nattliv för gatufotografering

Nu ska du nog kunna sysselsätta dig en dag eller två. Lycka till.

/Mathias
 
Det finns också Stora Tuva (jag är lite osäker över namnet). Från Umeå tar du vägen mot Obbola, och kommer förbi först flygplatsen och sedan den nybyggda järnvägsbron som ingår i Norrbottenbanan. Några hundra meter efter den åker du över en liten bro, knappt 20 meter lång och tio meter hög. Ta första vänster efter det, och kör tills du kommer till en parkeringsplats (typ 1 km). Parkera bilen och gå över hängbron du kört förbi 20 meter tidigare.

Precis på andra sidan om Obbolavägen (dvs innan du svänger vänster) finns ett annat område, med ett torn uppe på berget. Det kan också vara värt att undersöka.
 
Richard, Mathias och Ulf, stort tack för alla tips. Det kommer defenitivt att räcka till några dagars fotografering.

Christer
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.