ANNONS
Annons

Ugglor.

Produkter
(logga in för att koppla)

casting

Aktiv medlem
Jag har fått en ide om att jag vill fota ugglor. Nu är jag ingen fågelskådare i den bemärkelsen, något som gör att jag inte har koll på var jag ska hitta dom. Visst ser jag dom ibland när jag är ute på kvällarna, men då är det nästan omöjligt att fota dom pga mörkret. Så jag är inne på att leta rätt på dom under dagtid. Några bra tips? Och kanske ännu hellre några konkreta tips i nordvästra skåne? Kanske rent av någon som vill följa med? Alla typer av ugglor är intressanta.
/Håkan
 
Gamla byggnader typ fallfärdiga lador nrukar vara ett bra tillhåll för ugglor. Har själv ett ugglepar i ett gammalt uthus ett hundratal meter från mitt hus. Man kan faktiskt se dem mitt på dagen...
 
Ta reda på vad som är förutsättningen för att det skall finnas ugglor. Tex vatten, ihåliga träd, jaktmarker mm.
Det bästa är nog om du går ut på kvällen när dem är som mest aktiva, för att ta reda på var dem finns. Sedan går du dit på dagen.
Leta i alla ihåliga träd.
 
Hej !
Ta kontakt med en fågelskådar förening typ kullabyggdens ornitologiska förening så kan dom nog hjälpa dig med att hitta ugglor.. Om du är ute efter enbart bilder på ugglorna så är ett alternativ Zoo Det brukar bli fina bilder där! lite fusk men det funkar och blir fina bilder/Jocke
 
Ofta är det rätt känsligt att lämna ut ugglelokaler till "okända" personer. Ugglor och rovfåglar räknas som arter man ska/bör skydda. Men för att få lite information så handlar det om att träffa på "rätt" person. Många skådare är väldigt hemliga med just uggle- och rovfågellokaler (häckningar).

Vad du kan göra annars är att använda en databas på nätet

http://svalan.artdata.slu.se/rappsyst/index.htm

där kan du klicka dig fram genom databasen, till olika lokaler där ugglor setts. MEN alla rapporter på ugglor ligger inte tillgängliga, men man kan få en grov uppskattning i alla fall. Normalt är det svårast att få fram uppgifter på häckningar, men sk vanliga observationer är lättare. Särskilt svårt är det att få fram info om slaguggla, lappuggla, tornuggla, och jorduggla. Sparvuggla, kattuggla och pärluggla är lättare. Sedan när du vet en grovskalig lokal, eller område, där ugglor setts får du läsa in dig på resp arts favoritbiotop. Fåglar är väldigt biotopstyrda och byter sällan sina favoritmiljöer. När du sedan vet på ett ungefär vart dem kan tänkas finnas och du vet i vilken miljö de trivs får du ge dig ut och leta. Lycka till :) Nu är tyvärr ugglornas "rop-period" över för året, så då är det betydligt svårare att hitta dem. Normalt är det till att ge sig ut och lyssna på deras rop i natten under förvåren, ungefär mars-april, för att höra var de befinner sig. Sen kan man återbesöka platserna på dagtid för att ev hitta någon sovande uggla.

PS. eller så har du tur och träffar på "rätt person" i någon ornitologisk förening :)
 
Vissa ugglor sätter sig på morgonen på en plats lite i skymundan och bearbetar nattens föda genom att kräkas upp resterna. Det är ganska lätt att se var de gör detta på grund av alla halvsmälta möss och annat äckel de lämnar efter sig. Leta upp en sådan plats och spana i gryningen. Själv hade jag en uggla med detta betende på uteplatsen vid sommarstugan, men det var tyvärr innan jag började fotografera.
 
Verkligen på vinst och förlust.

Tyvärr minst sagt verkligen på vinst och förlust att bara gå ut spontant för att hitta Ugglor, till och med på kvällstid.

De är ju i regel väldigt skygga, dessutom kryddad med väldigt skarpa sinnen i form av mycket god hörsel och syn, och visar sig för det första inte bara hur som helst så där apropå om man säger så.

För det andra är vissa ugglearter dessutom väldigt sällsynta och fåtaliga i sig.

Ja, jag tror det ska mycket till om det är så BARA att åka ut en viss tid och tro att man ska se dem.
 
Tyvärr minst sagt verkligen på vinst och förlust att bara gå ut spontant för att hitta Ugglor, till och med på kvällstid.

De är ju i regel väldigt skygga, dessutom kryddad med väldigt skarpa sinnen i form av mycket god hörsel och syn, och visar sig för det första inte bara hur som helst så där apropå om man säger så.

För det andra är vissa ugglearter dessutom väldigt sällsynta och fåtaliga i sig.

Ja, jag tror det ska mycket till om det är så BARA att åka ut en viss tid och tro att man ska se dem.

Tja - TS skrev sin fråga för drygt 9 år sedan, så antingen har han hittat sina ugglor eller så har han skaffat andra intressen.

Ha det bra!
AW
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.