Annons

Tystaste dslr?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fotade bröllop för ett par helger sedan med D300 och Fuji S3Pro. S3'an är mycket tystare än D300'an. S3'an känns mjuk i ljudet - vore intressant att veta hur Fuji's S5'a låter. Dessa har man ju sett till mycket förmånliga priser på begagnatmarknaden.

Jag skulle rekommendera en beg S3'a annars. Bra bilder direkt ur kameran. Nikon-fattning på objektiven.

// Maxe
 
Problemet med slutarljud är väl som med all annan ljudmätning att vi har två saker att ta hänsyn till. Dels kan vi mäta i dB hur mycket dom låter. Men hur man subjektivt uppfattar dom är egentligen ännu viktigare.
Jag tror tex att min Eos 450d egentligen inte är ljudligare än min 40d, men jag har svårare för det lite "vinande och gnällande2 ljudet i 450d:n.

Så uppfattar jag min 450d med, vinande och vasst ljud. Annars verkar den vara helt suverän! För någon som inte har trassel med öronen som jag så är det ju inget problem. Men vissa ljud är jag extra känslig av. Detta var inget jag hade räknat med då jag beställde den. Tack och lov får jag byta den mot en annan kamera, det blir troligen en d40, d60 eller d80. De låter med, men inte så vasst och vinande... enligt min uppfattning.
 
40D's "tystläge" är nog inte så mkt att hänga i granen,
...
Nä, vi upptäckte det. 40D:s "tysta läge" var inte alls vad kompisen hade förväntat sig - användbart enbart vid mycket speciella och sällsynta tillfällen, dvs knappast alls.


...
Hehe, en frågan om Minoltan?:) Den har väl ingenting som kan låta? Mer än en högtalare om man vill ha ett slutarljud ljudandes ut genom den...
Alldeles riktigt! Så har dom gjort... :) I menyerna på KM A200 kan man välja hur man vill att den ska låta - antingen som en Leica CL/Minolta CL eller som en Minolta Dynax 9. Man har alltså valt två av fotovärldens mest legendariska kameror, utan tvivel för att höja statusen på den (då) nya A200:an... :)

Fast kanske inte enbart därför. CL:en har ett väldigt fint, behagligt och mycket lite störande ljud. Detta lyckades de mycket bra med på sin tid. Dynax 9:ans ljud är förstås mera kraftfullt, och väldigt "macho". Det lär inte existera någon kamera som är så suverän att jobba med, för såväl amatörer som proffs. Dynax 7 är semiprovarianten som jag har själv och verkligen älskar (Dynax 9 är ju provarianten att drömma om, är bl.a. helt i metall). Plats 3 till 10 är obesatta. Sedan kommer alla de andra från plats 11 och neråt...
Somliga kommer säkert att omedelbart vilja protestera mot detta, men gör inte så utan att först veta vad ni talar om! Dvs kom hem till mig t.ex. och testa 7:an.

Nu är det nog bäst att jag hejdar mig och avslutar detta avsnitt med att säga att i A200:ans tredje läge blir den helt ljudlös. Detta är emellanåt ovärderligt, och ger förstås möjlighet att ta bilder helt obemärkt. Speciellt eftersom KM A200:an har Liveview (till skillnad från Sony A200 - lite förvirrande, men det är ju Sony A300/A350 som har Liveview) och en display som kan vridas runt åt alla håll. Man kan alltså fotografera någon (eller något) utan att starrbliga rakt på vederbörande.


...
Men antar nu efter att läst tråden att det mer handlar om hur fint å vackert slutaren låter mer än om den låter lite?
Det kan du nog ha rätt i. Som synes tolkade jag det som att det handlade om att hitta en så tyst slutare som möjligt, helst ljudlös.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.