Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tystaste dslr?

Produkter
(logga in för att koppla)

elpapo

Medlem
Jag har sökt runt och letat efter en dslr som är tyst. Det jag tänker främst på är avtryckarljudet. Jag har läst en hel del tester men en sådan här fråga verkar inte intressera recensenter. För mig är det av stor betydelse.

I prisklassen upp till 7000kr så verkar Nikon var de som är tystast om jag förstått det hela rätt? D40 tex är ett bra exempel som jag själv har lyssnat på.

Hur är det med tex d60, d80 eller pentax k200d? Vad vet ni?

D80 lurar jag mest på just nu. Eftersom d40 är tyst så hoppas jag på att d80 är det med? Men d70 ska tydligen enligt en bekant inte vara tyst.

Det givna svaret är förstås åk runt och lyssna själv, men pga begränsat utbud så kunde jag bara testa d40 och 450d.

Tack på förhand!
 
Efter att ha lyssnat på D40 och 450D drar du slutsatsen att D40 är en tyst dslr? Av det framgår om inte annat att du behöver andra forumisters kunnande...
 
Men det är väl just detta kunnande han efterfrågar...

Alla DSLR har ju en spegel och en mekanisk slutare. Dessa går inte att göra ljudlösa. Men det finns ju s.k. långzoomare som är det. Jag har t.ex. en Konica Minolta A200, och där kan du välja ifall slutaren ska låta som en Minolta Dynax 7, en Leica/Minolta CL (mycket kortare och tystare slutarljud) eller vara helt ljudlös!

Du kan räkna med att DSL-kameror finns alldeles runt hörnet, dvs små och lätta systemkameror utan spegel men med Live-view och elektronisk helt ljudlös slutare.

Ska du köpa tämligen snart så ska du inte köpa någon begagnad tidigare modell. De senaste kamerorna är tystare. Eller rättare sagt - skräller inte fullt lika mycket som de äldre...
 
Vill du ha en TYST utrustning eller vill du bara att avtryckarljudet skall vara minimalt?

Fokusmotorn kan ju låta en hel del också. Det finns tysta objektiv som man inte hör när den jobbar.
 
Korrekt. Tysta objektiv har fokusmotor av ringtyp (som SSM). Skruvdriven AF hörs mera, men normalt klart mindre än spegel- och slutarljudet.
 
Jag hade D80 förut och har D300 nu och märker en ganska rejäl skillnad. Det är inte bara hur högt dom låter utan det är även hur snärtigt, mjukt eller liknande dom låter...

Den bästa slutaren jag lyssnar på ur tysthet och mjukhet är Canon EOS 5D...

Ett tillfälle när jag hade D80 och vännen min stod med 5D så fotograferade vi rådjur. Rådjuret stannade genast upp och lyssnade när jag sköt på medans den knappt brydde sig om ljudet från 5D

mvh // johannes
 
Vill du ha en TYST utrustning eller vill du bara att avtryckarljudet skall vara minimalt?

Fokusmotorn kan ju låta en hel del också. Det finns tysta objektiv som man inte hör när den jobbar.

Det är avtryckarljudet jag tänker på. Jag gillar inte det vassa metalliska ljudet som vissa modeller har.

citat från http://www.imaging-resource.com/PRODS/ND40/ND40A.HTM:

"Not since the days of cloth focal plane shutters have I heard such a soft shutter sound. Nikon has been getting better and better at this aspect of their SLR cameras, and the D40 surpasses them all."
 
Jag hade D80 förut och har D300 nu och märker en ganska rejäl skillnad. Det är inte bara hur högt dom låter utan det är även hur snärtigt, mjukt eller liknande dom låter...

Den bästa slutaren jag lyssnar på ur tysthet och mjukhet är Canon EOS 5D...

Ett tillfälle när jag hade D80 och vännen min stod med 5D så fotograferade vi rådjur. Rådjuret stannade genast upp och lyssnade när jag sköt på medans den knappt brydde sig om ljudet från 5D

mvh // johannes

Huvudet på spiken! Kamerorna låter olika... min eos 450d är inte skapad för mina öron och jag ska byta imorgon. Men till vilken modell? Prislappen är max 8000kr. Därför faller eos 5d bort, men tack för tipset!

Menar du att d300 tystare än d80 eller tvärtom? Det ska ju låta lite, men jag vill gärna ha det mjukt som du beskriver det.
 
Nädå, det är viktigt att vara tydlig. Helt rätt! :)

Hur är din K10D?

Jag gillar den jättemycket men så har jag heller inte hört någon annan så jag kan inte jämföra. För mig är det viktigare hur den är i handen och där är Pentaxen en fullträff för mig. :)

Om du har en MediaMarkt i närheten så åk dit! De brukar ha i stort sett alla kameror på marknaden framme och pillvänliga. :D
 
Stämmer.

Canon 40D har ett "tyst" läge, men det har sina begränsningar. Det fungerar bara med Liveview, dvs utan autofokus. Det blir långsamt. Principen är att man fördröjer tiden mellan slutare och spegelretur. Seriefotografering ska inte heller gå att använda (eller möjligen mycket långsamt).

Min gamla Konica Minolta A200, som är långsammare än en normal DSLR, är betydligt snabbare än Canon 40D i tyst läge. Och helt ljudlös (om man ställer in den så), vilket ju 40D definitivt inte är ens i sitt "tystaste" läge. Och A200:ans autofokus och seriebildtagning fungerade - även med 10 bilder per sekund - helt ljudlöst! De stora pojkarna är inte bäst på allting... :)
 
40D's "tystläge" är nog inte så mkt att hänga i granen, känns som tidigare påpekat att det förlänger slutarcykeln. Nikon tycker jag har riktigt bra ljud på sina kameror, D80 är inget undantag å tycker den låter riktigt fint. Även 350D tyckte jag lät rätt mkt bättre än min nuvarande.

Hur som har det blivit bättre med åren å om man vill härdas är det bara att köpa sig en analog proffskamera.

Nikon D80 är inget dåligt val om man prioriterar slutarljud, riktigt fint å mjukt faktiskt, kan även vara så att kameror med många FPS har det lite svårare, med undantag från D300, som ngn tyckte lät ännu mjukare än D80...

Hehe, en frågan om Minoltan?:) Den har väl ingenting som kan låta? Mer än en högtalare om man vill ha ett slutarljud ljudandes ut genom den...

Men antar nu efter att läst tråden att det mer handlar om hur fint å vackert slutaren låter mer än om den låter lite?
 
Jag tycker 40D är en ganska tyst kamera i sig, väsentlig skillnad mot 20D som låter som man förväntar sig av en traditionell systemkamera. Använder 40D oftare på tystare konserter än jag gjorde med 20D och den känns inte störande.
 
Hur som har det blivit bättre med åren å om man vill härdas är det bara att köpa sig en analog proffskamera.

Hehe

Nikon D80 är inget dåligt val om man prioriterar slutarljud, riktigt fint å mjukt faktiskt, kan även vara så att kameror med många FPS har det lite svårare, med undantag från D300, som ngn tyckte lät ännu mjukare än D80...


Ok, då kör jag på en d80 då jag önskar lite mer finesser än d40.


Men antar nu efter att läst tråden att det mer handlar om hur fint å vackert slutaren låter mer än om den låter lite?

Jo, lite så.
 
Jag tycker 40D är en ganska tyst kamera i sig, väsentlig skillnad mot 20D som låter som man förväntar sig av en traditionell systemkamera. Använder 40D oftare på tystare konserter än jag gjorde med 20D och den känns inte störande.

Håller med dig, det är ljusår skillnad mellan 20d och 40d.
Och när jag fotar med min kompis som har en Nikon d300 så är vi rätt överrens om att 40d:n är tystare.
Problemet med slutarljud är väl som med all annan ljudmätning att vi har två saker att ta hänsyn till. Dels kan vi mäta i dB hur mycket dom låter. Men hur man subjektivt uppfattar dom är egentligen ännu viktigare.
Jag tror tex att min Eos 450d egentligen inte är ljudligare än min 40d, men jag har svårare för det lite "vinande och gnällande2 ljudet i 450d:n.

I övrigt kan jag skriva under på att det extra tysta läget på 40d:n är oanvändbart.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.