Advertisement

Annons

Tystast kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Pentaxman

Avslutat medlemskap
Skulle plåta en med surfplatta, bredvid sovande mamma som jag inte ville väcka, så jag lät bli min spegelreflex som smäller till och fick ta en mindre kompaktkamera istället. Det är väl centralslutare men var i alla nya kameror och utan spegel är väl alltid tystast?

Jag vet inte vilka systemkameror somkan vara tystare än andra. Helt klart är min Panasonic Lumix G1 mer högljudd än min gamla Contax RTS, så inte har det mycket med spegeln att göra om det låter mycket eller mindre. G1 har en mekanisk slutare som smäller till med ett skarpt metalliskt ljud när man trycker av.

Däremot kan många kompaktkameror vara ljudlösa eller nästintill.

Och centralslutare hittar du nog bara på mellanformatskameror.

Numera, ja, men kompaktkameror för film brukade ha centralslutare. Hur det är med digitala kompakter vet jag inte riktigt. Har de oftast enbart elektronisk slutare?

Det är den nya tekniken - så lite mekanik som möjligt. Allt som kan göras elektroniskt utan inblandning av mekanik är billigare, så kompaktkameror har vanligen inte någon mekanisk slutare. Jag vet inte om det överhuvudtaget finns någon som har det.

DSLR är därmed en parentes i historien
. Inom de närmaste tio åren kommer den troligen att ses med samma nostalgi som vi idag gör pä de gamla kamerorna med film.

Spegelreflex eller inte spegelreflex är en annan fråga än vilken slutarteknik som används.

Spegelreflex eller inte spegelreflex är en annan fråga än vilken slutarteknik som används.

Visserligen, men den frågeställningen har jag inte tagit upp.

Däremot är det väl ganska klart att alla de flesta systemkameror idag har någon slags mekanisk slutare, och att man därmed inte kommer att få dem helt tysta, även om det är stor skillnad på ljudet mellan olika kameror.

Och inom en relativt snar framtid är det sannolikt att ingen ny kamera kommer att ha någon mekanisk slutare alls. Därmed inte sagt att de kommer att bli ljudlösa. Det har lagts fram tankar om att tvinga kameratillverkarna att förse kameror med ljud för att det ska höras när man tar en bild.

Äldre kompaktkameror har i regel en helt tyst inställning, men det finns kompakter där man inte kan stänga av ljudet när de löser ut. Det handlar då om ett ljud som går ut via den lilla högtalaren på kameran.

My iPhone 4S is absolutely dead quiet when I want it to - all I have to do is turn off the on-off sound switch above the sound control buttons..=*^)

Jo, du skrev "DSLR är därmed en parentes i historien" apropå att digitala kompaktkameror inte har mekaniska slutare.

Och?

Det är en kommentar som hänger ihop med stycket innan, och har inget att göra med om du väljer en spegelreflex eller en systemkamera av senare generation.

Den digitala spegelreflexkameran är en parentes i historien. Det finns inget hållbart skäl till att klänga sig fast vid föråldrad teknik när nyare teknik tar över. Jag tror inte att det bara är Fuji, Olympus, Panasonic och Samsung som har insett det.

Men diskussion kring det platsar säkert bättre i en annan tråd än den här.

Och?

Det är en kommentar som hänger ihop med stycket innan, och har inget att göra med om du väljer en spegelreflex eller en systemkamera av senare generation.

Den digitala spegelreflexkameran är en parentes i historien. Det finns inget hållbart skäl till att klänga sig fast vid föråldrad teknik när nyare teknik tar över. Jag tror inte att det bara är Fuji, Olympus, Panasonic och Samsung som har insett det.

Men diskussion kring det platsar säkert bättre i en annan tråd än den här.

Eftersom du skrev "därmed" så antog jag att du syftade på stycket innan. Vad det har med spegelreflexer att göra specifikt är dock höljt i dunkel.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS