Annons

Tystare Canon eos 600D?

Produkter
(logga in för att koppla)

marlene_e

Medlem
Tyvärr låter det ganska högt när en bild tas,antar att det är spegeln? det blir ju lite av ett problem om man ska fota tex vilda djur osv. Likaså när man zoomar under filmning så låter det.

Så jag undrar om det finns något man kan göra för att få det tystare, läste förut något om "soundblip" eller liknande. Någon som vet??

Tack på förhand för svar!

Nu sitter jag förvisso med en 50D, men på den kan man ställa in "tyst" när man kör med liveviewen.
Då går jag bara in i liveview menyn och ställer in "Silent shoot." på "Mode 1" (på min funkar det enbart i liveview).
Jag skulle tro att "soundblip" är ljudet som kameran gör när den har fokuserat (?), på min kamera heter det alternativet "Beep" och finns att välja utanför custom function menyerna (liveview grejjen också).

Som sagt, jag kan inte 600Dns menyer, men det kanske hjälpte lite iallafall :B

Edit: Jag tror inte att du kan göra så mycket åt zoom eller fokuseringsljudet när man filmar. Mitt enda tips där skulle nog vara att låta bli att zooma när du filmar och köra med manuel fokus (borde inte låta så mycket kan jag tycka).

den tresiffriga serien låter rätt mycket generellt.. även min 7d är knappast ljudlös...

någon muffler har jag inte hört nåt om iaf :)

Nu sitter jag förvisso med en 50D, men på den kan man ställa in "tyst" när man kör med liveviewen.
Då går jag bara in i liveview menyn och ställer in "Silent shoot." på "Mode 1" (på min funkar det enbart i liveview).
Jag skulle tro att "soundblip" är ljudet som kameran gör när den har fokuserat (?), på min kamera heter det alternativet "Beep" och finns att välja utanför custom function menyerna (liveview grejjen också).

Som sagt, jag kan inte 600Dns menyer, men det kanske hjälpte lite iallafall :B

Edit: Jag tror inte att du kan göra så mycket åt zoom eller fokuseringsljudet när man filmar. Mitt enda tips där skulle nog vara att låta bli att zooma när du filmar och köra med manuel fokus (borde inte låta så mycket kan jag tycka).

Tack för ditt svar!
Dessvärre verkar inte 600d ha något "silent shoot" läge, det finns inga ytterligare inställningar på live view. :/

Soundblip,eller..soundblimp,som jag läste om, tror det är någon form av skydd till kamera huset,men vet inte hur bra det dämpar spegelljudet? :)

Får prova linda in kameran i en handduk eller något :D

Ja precis, får köra manuell fokus under filmning

Soundblimp: http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1840359&postcount=12

Canon har precis börjat släppa nya objektiv med en ny typ av fokusmotor SSM som ska sänka ljudet vid AF vid filmning. Problemet idag är att USM och mikromotorerna är steg motorer som stegar fram ett antal steg. antalet steg räknas ut beroende på fas förskjutningen som AF-detektorn registrerar. så SSM kräver en uppdatering av firmware också. För filmning är problemet med stegmotorer tvåfaldig dels ljudet men även själva stegen gör att det inte går att fåt riktigt jämna fokuseringar vid små justeringar eftersom fokus hoppar i små steg.
Så det vanligaste är att man fokuserar manuellt...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar