Annons

Typiskt kvinnligt

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kan inte ha någonting med att göra att du kanske bemöter kvinnliga bilförare på annat sätt än manliga? Kanske är det så att det är dina fördomar som gör att du blir bemött som du förtjänar? Bara en tanke, inget personligt.

/ Pia, som tycker det finns skitstövlar av båda könen.
 
Nej jag måste erkänna att jag promenerar lika fort oavsett vilket kön som för den annalkande bilen framåt.

Nej Pia jag tror inte att det är mina fördomar som styr vem som kommer att behandla ngn illa vid ett övergångställe. Men jag kan ju ha fel, det har hänt förr. ;)
 
Typiskt kvinnligt? Jag är ingen feminist och känner mig själv inte särskilt kvinnlig. Varför inte vända på det? En kvinna i en mansroll. Just för att visa att dagens kvinnor vill jämställa sig och ta mer plats i samhället.

Lycka till!
 
Re: Re: Re: Fruntimmer i trafiken

Erik Schalin skrev:
Av ngn anlednig så är det en kvinna bakom ratten var gång jag som fotgängare blir illa behandlad vid ett övergångställe
Varför är det så?

Är det verkligen så eller vill du bara minnas det som så?
 
ulltand skrev:
Om någon kan visa mig ett specifikt exempel på en arbetsplats där en man och kvinna med samma arbete, anställningstid etc har olika löner så...

Visst är det möjligt att Landstinget sätter olika löner beroende på kön, men ska jag vara ärlig så tror jag inte på det.

Då har du nog bara inte öppnat ögonen.
Titta på i princip SAMTLIG lönestatistik som finns publicerad så kommer du att se ett visst mönster.
Män tjänar i regel mera.
 
ulltand skrev:
Om någon kan visa mig ett specifikt exempel på en arbetsplats där en man och kvinna med samma arbete, anställningstid etc har olika löner så...

Visst är det möjligt att Landstinget sätter olika löner beroende på kön, men ska jag vara ärlig så tror jag inte på det.

11 juni 2001 började jag som sjuksköterska på kirurgen i Gävle. Med mig hade jag en kursare av manligt kön. Ingångslönen låg på 16200 kr men vi krävde båda två 16500. Jag fick 16200 medan min kursare fick 16500 med motiveringen att de ville ha in fler män på avdelningen.

Nu har det snart gått tre år... Min kursare har numera 19700 i lön och jag har 18300.

DÄR har du ett specifikt exempel ulltand. Jag är dessutom undersköterska i botten, det är inte han.

//Malin
 
Re: Re: Re: Re: Re: Fruntimmer i trafiken

Erik Schalin skrev:
Nej det är så, men sannolikheten har alltid sina extremer.

=)
Visst är det så..
Och för egen del är det ALLTID stressade män i sneakmodellBMW som beter sig som svin vid övergångsställen..
Eller är det bara dem jag väljer att minnas??
=)
 
Johan Okker skrev:
Titta på i princip SAMTLIG lönestatistik som finns publicerad så kommer du att se ett visst mönster.
Män tjänar i regel mera.

detta med löner är sjukt! helt otroligt att det kan fortsätta vara som det är. senast jag tittade på lönestatistiken på scb skiljde det t.ex. flera tusenlappar mellan manliga och kvinnliga barnmorskor! det är som nån j-vla stenålder... var ligger skillnaden i en manlig resp. kvinnlig barnmorskas arbete som gör det ok att de får olika lön undrar jag.
 
SmurfMolly skrev:
11 juni 2001 började jag som sjuksköterska på kirurgen i Gävle. Med mig hade jag en kursare av manligt kön. Ingångslönen låg på 16200 kr men vi krävde båda två 16500. Jag fick 16200 medan min kursare fick 16500 med motiveringen att de ville ha in fler män på avdelningen.

Nu har det snart gått tre år... Min kursare har numera 19700 i lön och jag har 18300.

DÄR har du ett specifikt exempel ulltand. Jag är dessutom undersköterska i botten, det är inte han.

//Malin

Jag tror att du kan gå till facket och därigenom kräva samma lön, för om det inte skiljer i uppgifter/ansvar så har de bevisligen lönediskriminerat och det får de inte göra.
 
SmurfMolly skrev:
Nu har det snart gått tre år... Min kursare har numera 19700 i lön och jag har 18300...
Då kan ju ett typiskt manligt beteende vara att man är duktig på att löneförhandla :)
Skämt åsido - men har ni samma arbetsbeskrivning? Jag tycker det är ganska festligt att just Landstinget ska vara så odemokratiskt, dessutom i en sossekommun...
Men jag står för det jag sagt, och bojkottar allt vad gävle heter tills ni har jämställdhet där.
Får jag oväntat besök så blir det Löfbergs lila.
 
elin f skrev:
detta med löner är sjukt! helt otroligt att det kan fortsätta vara som det är. senast jag tittade på lönestatistiken på scb skiljde det t.ex. flera tusenlappar mellan manliga och kvinnliga barnmorskor! det är som nån j-vla stenålder... var ligger skillnaden i en manlig resp. kvinnlig barnmorskas arbete som gör det ok att de får olika lön undrar jag.

Inte en blekaste aning ärligt talat. Det sorgligaste är nog att det talas om problemet, men att det ändå inte händer något.
Vad måste till?
 
ulltand skrev:
Då kan ju ett typiskt manligt beteende vara att man är duktig på att löneförhandla :)
Skämt åsido - men har ni samma arbetsbeskrivning?

Japp...vi har precis likadana arbetsuppgifter...
Landstinget är festligt...jättefestligt... ;)

/malin
 
SmurfMolly skrev:
Landstinget är festligt...jättefestligt... ;)
Själv gjorde jag lumpen som sjukvårdare inom flyget. Jag fick en utbildning motsvarande undersköterska inklusive praktik där jag bl a instrumenterade vid flera operationer.
Den utbildningen fick jag dock inte tillgodoräkna mig civilt, "för det skulle vara orättvist mot de som går två år i skola".

Så jag är en av de män som i dag saknas inom vården, men jag fick inte...
 
Om jag förstod uppgiften rätt skulle något typiskt kvinnligt fotograferas. Är det inte då lite konstigt att fota en kvinna i en "mans" arbetskläder? Eller missförstår jag hela idén?

Däremot tyckte jag om idén att fota en kvinnlig och en manlig arm....
 
Aviator skrev:
Om jag förstod uppgiften rätt skulle något typiskt kvinnligt fotograferas. Är det inte då lite konstigt att fota en kvinna i en "mans" arbetskläder? Eller missförstår jag hela idén?

Däremot tyckte jag om idén att fota en kvinnlig och en manlig arm....

Det hela beror på hur du väljer att tolka uppgiften. Måste själva bilden vara något typiskt kvinnligt? Kan inte bilden i sig förmedla något som får betraktaren att fundera över sina fördomar om vad som är typiskt kvinnligt??
 
Typsikt kvinnligt

Någonting som jag anser typiskt kvinnligt är högklackat, det är inget man ser män i så ofta.Annat kvinnligt är väl dom kvinnliga kroppsdelarna för dom är det inte många män heller som har. Ananrs kan du göra icketypiska saker, leta reda på en kvinna som tex, är dragracing förare och plåta henne i sin bil, en kvinnlig dörrvakt, en manlig dagmamma. Någonting sånt. lycka till, vårat tema var känslor, inte lika kul men ändå :)
 
Re: Typsikt kvinnligt

Vännen skrev:
Ananrs kan du göra icketypiska saker, leta reda på en kvinna som tex, är dragracing förare och plåta henne i sin bil, en kvinnlig dörrvakt, en manlig dagmamma.


det här med manlig dagmamma var en bra idé tycker jag! du som ska göra den här uppgiften (minns inte vem som startade tråden, och vid det här laget ska väl projektet vara klart också :), fota typiskt kvinnliga sysslor/yrken/företeelser när män gör dem. det blir både ironisk och väldigt tydligt vad det är som anses vara kvinnligt. dessutom måste betraktaren tänka lite... kan nog bli ganska kul, och smart om man löser det på nåt bra sätt.
 
Jag skrev tidigare i tråden att löneskillnaderna inom vården är ett faktum..och några vill ha specifika expempel .....jag kan ta mig själv som exempel.

10 år på ett akutintag någonstans i Sverige.
Inga påbyggnadsutbildningar, vanlig enkel Usk ...ingen jag gick ut med som jag träffat under årens lopp har haft lika eller högre lön än mig.

Och länken som Okker postade till scb säger väl allt:
http://www.scb.se/templates/tableOrChart____28318.asp

Lämnade vården för några år sedan och höjde min månadslön med 9000:-/mån brutto...tacksam att folk fortfarande jobbar inom det gebitet
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.