Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Typiskt kvinnligt

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Fruntimmer i trafiken

klabbarpan skrev:
Det var väldigt vad det tassas omkring försiktigt i den här tråden...
Varför inte ta något från verkliga livet? Hur många gånger dagligen ser man inte herrelösa bilar vingla omkring i trafiken, det borde väl gå att göra något kul av. Åk ut på en stor parkering vid något varuhus och var lite uppmärksam, du hittar snabbt ett fruntimmer som slänger upp en dörr med full kraft in i en annan parkerad bil eller backar på en annan bil. Har du riktig tur så får du se ett fruntimmer backa på en lyktstolp på en i övrigt tom parkering, sånt händer dagligen...

Hehe.
Det är ju förståeligt eftersom de har så många bollar i luften att hålla reda på samtidigt.
 
Re: Fruntimmer i trafiken

klabbarpan skrev:
Det var väldigt vad det tassas omkring försiktigt i den här tråden...
Varför inte ta något från verkliga livet? Hur många gånger dagligen ser man inte herrelösa bilar vingla omkring i trafiken, det borde väl gå att göra något kul av. Åk ut på en stor parkering vid något varuhus och var lite uppmärksam, du hittar snabbt ett fruntimmer som slänger upp en dörr med full kraft in i en annan parkerad bil eller backar på en annan bil. Har du riktig tur så får du se ett fruntimmer backa på en lyktstolp på en i övrigt tom parkering, sånt händer dagligen...

tycker "klabbarparn" borde tassa lite försiktigare själv...
 
Re: Fruntimmer i trafiken

klabbarpan skrev:
Det var väldigt vad det tassas omkring försiktigt i den här tråden...
Varför inte ta något från verkliga livet? Hur många gånger dagligen ser man inte herrelösa bilar vingla omkring i trafiken, det borde väl gå att göra något kul av. Åk ut på en stor parkering vid något varuhus och var lite uppmärksam, du hittar snabbt ett fruntimmer som slänger upp en dörr med full kraft in i en annan parkerad bil eller backar på en annan bil. Har du riktig tur så får du se ett fruntimmer backa på en lyktstolp på en i övrigt tom parkering, sånt händer dagligen...

Vad i he...hoppas att det är någon sorts ironi över fördomar eller nåt. Jag väljer att försöka ta det så.
/Mattias, som trots sitt manliga kön (hör och häpna) har backat in i ett träd en gång.
 
Senast ändrad:
Det jag undrar över är vems syn på typiskt kvinnligt som skall redovisas.

Johans eller ”samhällets”?

Det där med att meka med bilar, laga mat och ta hand om barn har för mig inte med kvinnligt att göra.
Däremot det kroppsliga och en del saker som förmågan att betvivla sin egen förmåga. Vilket är mycket vanligt hos kvinnor även om det nog inte är en biologisk egenskap.

Men som sagt, skall Johan visa sin syn på vad han tycker är kvinnligt?
 
Re: Fruntimmer i trafiken

Personligen tror jag detta är en av de största fördomarna män har om kvinnor, även om det generellt kanske ligger något korn av sanning i det.

Som kontrast är det helt accepterat bland män att skryta om hur de med fara för andras liv kört som dårar för att hinna till ett 'viktigt' möte eller liknande. På motorvägen är det till 99% manliga förare som sladdar hit och dit, tutar i onödan och beter sig allmänt egoistiskt. T.ex. försöker undkomma polisens fartkontroller bara för att de tror sig stå över lagen.

Även om kvinnor och män beter sig olika i trafiken, vågar jag påstå att vi män utgör den största faran.

...men det kanske också bara är en fördom. :)

/Tomas


klabbarpan skrev:
Det var väldigt vad det tassas omkring försiktigt i den här tråden...
Varför inte ta något från verkliga livet? Hur många gånger dagligen ser man inte herrelösa bilar vingla omkring i trafiken, det borde väl gå att göra något kul av. Åk ut på en stor parkering vid något varuhus och var lite uppmärksam, du hittar snabbt ett fruntimmer som slänger upp en dörr med full kraft in i en annan parkerad bil eller backar på en annan bil. Har du riktig tur så får du se ett fruntimmer backa på en lyktstolp på en i övrigt tom parkering, sånt händer dagligen...
 
Re: Fruntimmer i trafiken

klabbarpan skrev:
Det var väldigt vad det tassas omkring försiktigt i den här tråden...
Varför inte ta något från verkliga livet? Hur många gånger dagligen ser man inte herrelösa bilar vingla omkring i trafiken, det borde väl gå att göra något kul av. Åk ut på en stor parkering vid något varuhus och var lite uppmärksam, du hittar snabbt ett fruntimmer som slänger upp en dörr med full kraft in i en annan parkerad bil eller backar på en annan bil. Har du riktig tur så får du se ett fruntimmer backa på en lyktstolp på en i övrigt tom parkering, sånt händer dagligen...

Vari bestod det kvinnliga?
Svinmässigt beteende och ohyfs är inte enkönat.
Klabbarpan bör kanske öppna ögonen?
=)
 
Nu har jag visserligen bara skummat igenom tråden, som ju avhandlar ett intressant ämne, så jag ber om ursäkt om jag upprepar vad någon redan sagt.
Men en alternativ tolkning av uppgiften kan ju vara "typiskt kvinnligt" i bemärkelsen själva fotografiet. Alltså att kvinnor möjligen skildrar världen på ett annat sätt än män, och att det skulle synas i själva bilden, om den är tagen av en man eller en kvinna. Välj ett motiv, tex mamma med bebis, och fundera över hur en manlig version skulle se ut jämfört med en kvinnlig.
 
olav.karlsson skrev:
Utan att ha läst alla inlägg kunde jag bara finna två kvinnor på den här diskussionen. Undrar varför???

Förmodligen därför att kvinnor inte har något större behov av att diskutera vad som är typiskt kvinnligt. Det sägs ju att kvinnor söker helhet, män intresserar sej för de enskilda delarna.
Inte vet jag.
Men visst är det väl män som säger "Typiskt kvinnor!". Kvinnor å andra sidan kan förstås säga "Typiskt karlar!", och det motsäger förargligt nog min tes.

Själv har jag lite svårt för det där med att hålla på och bestämma vilka göranden och låtanden som är typiskt kvinnliga och typiskt manliga. Jag förstår liksom inte vitsen, tycker det är rätt ointressant. Vad vill man komma fram till genom att slå fast till exempel att det är typiskt kvinnligt att hamna i extas över små bebisar?

Iofs kan det vara ett sätt att få igång en diskussion om vad som är natur och vad som är kultur.

Men fö skapar det schabloner och en Vi-och-Dom-mentalitet genom följdfrågor av typen "Är jag okvinnlig om jag inte faller i extas över bebisar?" kontra "Skönt, då är jag normal, eftersom jag faller i extas över bebisar" alternativt "Är jag omanlig som faller i extas över bebisar?" kontra "Tur, då är jag nog en riktig karlakarl eftersom jag inte bryr mej om bebisar alls".
 
kanske är fler killar inne i forumen överhuvudtaget? av nån anledning. när det dyker upp trådar i det här ämnet (kvinnligt/manligt) och någon visar sig vara väldigt fördomsfull blir jag så arg att jag knappt orkar läsa eller skriva nåt i tråden, det känns bara hopplöst. helst skulle jag vilja berätta allt jag vet i ämnet (t.ex. det där med vad som är biologiskt och kulturellt konstruerat, många verkar tro att det mesta är medfött hos könen, att det inte har med samhället att göra!), men oftast ger jag upp det och skiter i diskussionen istället...
 
En del har varit inne på ämnet, men min tanke är en porträttserie med män som arbetar på kvinnodominerade arbetsplatser och tvärtom. Manliga sjuksköterskor, kvinnliga brandmän osv. Det skulle belysa och ifrågasätta våra invanda föreställningar om hur det "ska" vara. Ska nog försöka genomföra ett sådant projekt själv. Låt oss slippa flåshurtiga bekräftanden av fördomar.
 
ulltand skrev:
Varför inte på en arbetsplats där det faktiskt är så att en kvinna och en man med samma arbetsuppgifter verkligen har olika lön.

Någon som vet en sådan? Jag lovar att aldrig mer anlita ett företag som gör på detta sätt.


Hoppas då att du aldrig blir så dålig att du behöver uppsöka ett sjukhus :D
 
"Fotografera kvinnligt"

Det har säkert behandlats, men allt beror på hur uppgiften formulerats. Vi fick nyligen samma uppgift och då skulle vi fotografera kvinnligt. Inte specifierat vad vi tyckte var kvinnligt. Någon tolkar det säkert så. Jag tolkade det som samhällets bild.
Jag kan själv också tycka att om jag tar en bild som provocerar så har jag berört. Att jag verkligen kommunicerar med min bild är något som känns som en vinst för mig.

Jag disskuterar gärna min bild (som jag tycker är relativt harmlös) och provokation i allmänhet.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=181532
 
MrBister skrev:
Hoppas då att du aldrig blir så dålig att du behöver uppsöka ett sjukhus :D

Så en manlig undersköterska som jobbat exakt lika länge som en kvinnlig tjänar automatiskt mer?
Det får du gärna underbygga med lite uppgifter.


Mens är kvinnligare än blått vatten
 
Copy_Con skrev:
Så en manlig undersköterska som jobbat exakt lika länge som en kvinnlig tjänar automatiskt mer?
Det får du gärna underbygga med lite uppgifter.

Jag tror att ditt exakta fall är svårt att finna i et statistiskt material men däremot indikerar ju tex lönestatistik från SCB att kvinnliga uskor i genomsnitt tjänar mindre än manliga dito.
länk
 
MrBister skrev:
Hoppas då att du aldrig blir så dålig att du behöver uppsöka ett sjukhus :D
Om någon kan visa mig ett specifikt exempel på en arbetsplats där en man och kvinna med samma arbete, anställningstid etc har olika löner så...

Visst är det möjligt att Landstinget sätter olika löner beroende på kön, men ska jag vara ärlig så tror jag inte på det.
 
Re: Re: Fruntimmer i trafiken

photoboy skrev:
Personligen tror jag detta är en av de största fördomarna män har om kvinnor, även om det generellt kanske ligger något korn av sanning i det.

Som kontrast är det helt accepterat bland män att skryta om hur de med fara för andras liv kört som dårar för att hinna till ett 'viktigt' möte eller liknande. På motorvägen är det till 99% manliga förare som sladdar hit och dit, tutar i onödan och beter sig allmänt egoistiskt. T.ex. försöker undkomma polisens fartkontroller bara för att de tror sig stå över lagen.

Även om kvinnor och män beter sig olika i trafiken, vågar jag påstå att vi män utgör den största faran.

...men det kanske också bara är en fördom. :)

/Tomas

Av ngn anlednig så är det en kvinna bakom ratten var gång jag som fotgängare blir illa behandlad vid ett övergångställe
Varför är det så?
 
Re: Re: Re: Fruntimmer i trafiken

Erik Schalin skrev:
Av ngn anlednig så är det en kvinna bakom ratten var gång jag som fotgängare blir illa behandlad vid ett övergångställe
Varför är det så?
Mitt förslag är att du pratar med den där kvinnan och försöker få henne att inte försöka köra över dig.
Känner du igen henne? Är det ditt ex eller kanske din fru? :)
 
Det märkliga är inte att det är olika var gg, utan att det aldrig är en man.

Nej jag känner dem inte.

Lite svårt att diskutera med en bilförare under körning.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.