Annons

Typiskt kvinnligt

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst finns det kvinliga och manliga beteenden, men det innebär ju inte att alla män och kvinnor passar in i dessa roller.
Att känna till dessa egenskaper är otroligt viktigt, och har absolut ingenting med fördomar att göra.

Själv tror jag mig ha ett ganska kvinligt sätt att tänka, ngt jag tycker är en bra egenskap :)
 
alcedo skrev:
Ha ha, när jag gick i gymnasiet så vill jag minnas att det som tydligast skilde tjejer från killar (förutom fysiska attribut) var det faktum att de var oförmögna att uppsöka toalett ensamma. Det skedde alltid i grupp.


Det finns undantag från den regeln! Fast det kanske jag som är onormal.... kanske därför jag sökte mig till teknikvärlden ;-)
 
Det är kanske fördomsfullt att säga att kök, dagis och omvårdnad är typiskt kvinnligt. Verkligheten är fördomsfull eftersom det är ont om män inom dessa gebit. Så även i många hem.

Annars är klassiska könsrollskillnader exempelvis:

Kvinnor är socialt intresserade och pratar mycket om känslor. "De ältar och det leder aldrig till något"

Män är åtgärdssintriktade och vill se resultat.
"De är fyrkantiga och känslomässigt handikappade"
 
havreboll skrev:
Hej!

Jag går teknisk linje på gymnasiet och läser där en fotokurs.

Vi fick ett tema som lydde: "typiskt kvinnligt" Är det någon som har någon bra idé som inspiration? Trist att foto någon med dammsugaren.

Ja ni hör vilken amatör jag är.

Min spontana reaktion om man ska tänka på kvinnligt i bildspråk så det första som kommer upp är blommor, gärna arrangerade i "romantiska" buketter.
 
Fota två lönebesked som ligger bredvid varandra på ett bord ditslänga (med lite kaffefläcker på osv...inte för "uppstyrt"). Ett besked utställt på Ulla Gustavsson och ett på Erik Gustavsson. Dom ska visa samma yrke och antal arbetstimmar förutom det att mannen har 4 kr mer i timmen.

Där ligger den mest orättvisa skillnaden i dagens samhälle enligt min mening. Inte vem som dammsuger hemma.

Typiskt kvinnligt...ja...dom flesta kvinnor har lägra lön för exakt samma arbete.

Lätt att göra och kräver en tanke från betrakten (gör det inte FÖR uppenbart).
 
Senast ändrad:
chisel skrev:
Håller med de talare ovan som föreslår att du ska ge dig in på "manlig" mark och fota kvinnor. Könsbarriärer är till för att brytas... Se uppgiften som ett utmärkt sätt att blottlägga vad kvinnor får stå ut med dagligen...

En annan infallsvinkel på samma förslag är att plåta en man i typiskt kvinnliga situationer/miljöer. Varför inte en man i en gynstol t.e.x ?:)

/Johan
 
Freddie skrev:
Fota två lönebesked...
...att mannen har 4 kr mer i timmen.
Varför inte på en arbetsplats där det faktiskt är så att en kvinna och en man med samma arbetsuppgifter verkligen har olika lön.

Någon som vet en sådan? Jag lovar att aldrig mer anlita ett företag som gör på detta sätt.
 
Jag gillar många av förslagen ovan. Särskilt bra är Freddies lönebesked och Johans man i gynstol. Det som jag kommer att tänka på för att vara lite uppkäftigare både mot mansgrisarna och feministerna är att visa ett motiv med både en man och en kvinna i en totalt könsneutral (läs jämlik) situation. Du kan säkert hitta på flera men jag ser t ex följande:

Ett förälskat par
En man och en kvinna som tränar (joggar?)
En man och en kvinna på flygplatsen
osv.

Att ge detta som ett svar på "typiskt kvinnligt" berör min subtila kax-nerv. Det blir betraktarens fördomar som ställs på sin spets. För bästa effekt måste ju självklart frågan finnas i anslutning till bilden som en rubrik eller, som i ditt fall, som ett svar på en inlämningsuppgift.

Typiskt kvinnligt är att vara människa.

/G
 
Scenen är följande:Kvinna på knä i färd med att fixa en punktering på bilen,mannen står bredvid och håller opp paraply, över sig själv...
mvh/gunte..
 
gunte skrev:
Scenen är följande:Kvinna på knä i färd med att fixa en punktering på bilen,mannen står bredvid och håller opp paraply, över sig själv...
mvh/gunte..

Nu förstår jag nog inte Gunte..
Menar du att det skulle vara typiskt kvinnligt att låta mannen bli blöt när han byter däcket i ovanstående scen?
 
Annars, testa om du kan få plåta en kvinnlig muskelbyggare på högre nivå?

Eller en kanske något amerikainspirerad bild men tänk dig en kvinnlig kroppsbyggare i hjälm byggarkläder (t ex kortklippt flanell- eller byggarskjorta) och så en pneumatisk borr lite halvnonchigt över axeln (förutsatt att de går att lyfta).

I övrigt lagom "nedsvettad" och smutsig.
 
det vore väl intressantare att tänka ett steg längre än de vanliga föreställningarna om kvinnlighet (rosa, högklackat, baka, diska, dammsuga, vilja vara mamma (?) osv). när jag läste Nina Björks bok "under det rosa täcket" fastnade ett av hennes resonemang särskilt mycket hos mig. det handlade om att det ofta skrivs och talas om att man vill känna sig "som en kvinna". det skulle betyda att man egentligen inte är en kvinna, utan måste klä på sig kvinnligheten. det ligger mycket sanning i det tycker jag. i grunden är skillnaderna mellan män och kvinnor inte så stora förutom det rent fysiska. kvinnlighet är något som uppfunnits, en kulturell konstruktion.

detta är ju kanske komplicerat att visa i bilder, men det är intressant, att kvinnlighet bara är en fantasibild att försöka leva upp till, det är inget man är av sig själv. klär man av sig kvinnligheten är man bara en människa där under.
 
en fotoidé som jag skulle vilja göra är att ta bilder där det betraktaren luras att tro att det måste vara antingen en kvinna eller en man, eller att bilden är motsägelsefull. t.ex. en "typiskt manlig" hårig arm med ett "typiskt kvinnligt" pärlarmband på. vore kul att utmana betraktaren genom att blanda sådant som traditionellt sett inte hör ihop. det skulle ju visa på hur lätt vi delar upp saker i kvinnligt och manligt (hårig arm - man! armband - definitivt kvinna!)
 
Tack för alla svar!

Väldigt många bra förslag!
Speciellt den där med lönecheckarna.

Kan iofs hålla med den som påpeka att jag borde ha kommit på idén själv. Men hade fastnat och behövde lite idéer.

Tjejerna skulle fota något manligt, så de stämmer nog med att det var tänkt att avslöja våra fördommar.
 
Ps, Fota ett ÄGG, ="form, fruktbarhet, vackert, rent, komplett, framtid, tro, hopp" etc är ngr ord som kommer till mig:)
Mvh Niclas.

Ps, Tänk om tjerjerna får samma idee fast liksom åt andra hållet, hmmm:-/)
 
Det enda jag tycker är riktigt "typisk kvinnligt" är när en kvinna säger:

"Det är typiskt manligt"

/Efwa (som är mer kvinna än de flesta män klarar av ;-)
 
Fruntimmer i trafiken

Det var väldigt vad det tassas omkring försiktigt i den här tråden...
Varför inte ta något från verkliga livet? Hur många gånger dagligen ser man inte herrelösa bilar vingla omkring i trafiken, det borde väl gå att göra något kul av. Åk ut på en stor parkering vid något varuhus och var lite uppmärksam, du hittar snabbt ett fruntimmer som slänger upp en dörr med full kraft in i en annan parkerad bil eller backar på en annan bil. Har du riktig tur så får du se ett fruntimmer backa på en lyktstolp på en i övrigt tom parkering, sånt händer dagligen...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.