Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Typiskt kvinnligt
- Trådstartare havre
- Start datum
alcedo [E.F.S]
Avslutat medlemskap
Ha ha, när jag gick i gymnasiet så vill jag minnas att det som tydligast skilde tjejer från killar (förutom fysiska attribut) var det faktum att de var oförmögna att uppsöka toalett ensamma. Det skedde alltid i grupp.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Hejsan Havreboll
Hmmm, ja det är ju öppet för relativt vid tolkning antar jag...
Slå upp ordet i ett par lexikon, ordböcker, eller synonymordbok så kanske ni finner lite ideer och infallsvinklar....
Tänk på att det är en ganska het debatt runt detta tema idag, bara så att ni funderar igenom bildens uttryck och ert tänkta budskap i ett politiskt perspektiv.
Hmmm, det låter kanske skrämmande
Jag hade försökt mig på en ganska vid och egen tolkning av temat, varför inte en kvinna som står i oranga galonhängslebyxor och rensar fiskenät. Kanske till och med iscensatt inomhus, för att få en tillgjord prägel...
Lycka till och ta vara på chansen att slå er lös i en vild tolkning
Mvh Niclas.
Ps, Jag tycker att det är RÄTT att vända sig hit för att få en lite vidare syn på temats olika möjligheter för/vid problemtillnärmningen!!
Hmmm, ja det är ju öppet för relativt vid tolkning antar jag...
Slå upp ordet i ett par lexikon, ordböcker, eller synonymordbok så kanske ni finner lite ideer och infallsvinklar....
Tänk på att det är en ganska het debatt runt detta tema idag, bara så att ni funderar igenom bildens uttryck och ert tänkta budskap i ett politiskt perspektiv.
Hmmm, det låter kanske skrämmande
Jag hade försökt mig på en ganska vid och egen tolkning av temat, varför inte en kvinna som står i oranga galonhängslebyxor och rensar fiskenät. Kanske till och med iscensatt inomhus, för att få en tillgjord prägel...
Lycka till och ta vara på chansen att slå er lös i en vild tolkning
Mvh Niclas.
Ps, Jag tycker att det är RÄTT att vända sig hit för att få en lite vidare syn på temats olika möjligheter för/vid problemtillnärmningen!!
Gunnlaug
Aktiv medlem
Har du skådat en kvinnas anlete när hon tittar på en bebis!?? Blicken slukar den hel & munnen blir till en hängmatta som man kan knyta runt skallen hennes Dessutom alla dessa bambinoljud som honkönen utbrister i... gulle-gulle-gullunge...jösssesnammamejanvasööötdu e'lillatrollis... osv, osv...... Ta med kameran på ett Moderligt BB-äventyr... Jag lovar att du kommer gå ut därifrån med ett Stort & lite fånigt leende...
barba
Aktiv medlem
havreboll skrev:
Hej!
Jag går teknisk linje på gymnasiet och läser där en fotokurs.
Vi fick ett tema som lydde: "typiskt kvinnligt" Är det någon som har någon bra idé som inspiration? Trist att foto någon med dammsugaren.
Ja ni hör vilken amatör jag är.
Det enda riktigt typiskt kvinnliga är väl möjligheten att vara/bli mamma vad det nu innebär. Allt annat är väl mer eller mindre berättigade fördomar som man förstås kan spela på.
Jag tror ni fått uppgiften för att avslöja vilka fördomar ni har...
JanOlofHärnström
Aktiv medlem
Hur gör en man när han byter toarulle?
-
?
...
Det är ingen som vet, det har aldrig hänt.
Det finns kvinnliga sotare, lite lagom paradoxalt i könsrollstänkandet, bryt lite mot gamla fördomar det brukar funka. Plåta en tjej när hon gör något typiskt manligt istället.
Annars får du väl köra det gamla vanliga: omvårdnad, barnomsorg, kök etc...
-
?
...
Det är ingen som vet, det har aldrig hänt.
Det finns kvinnliga sotare, lite lagom paradoxalt i könsrollstänkandet, bryt lite mot gamla fördomar det brukar funka. Plåta en tjej när hon gör något typiskt manligt istället.
Annars får du väl köra det gamla vanliga: omvårdnad, barnomsorg, kök etc...
J. S-g.
Aktiv medlem
Re: Re: Typiskt kvinnligt
Det får jag sannerligen hoppas, annars är det illa ställt med gymnasieskolan.
barba skrev:
Jag tror ni fått uppgiften för att avslöja vilka fördomar ni har...
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Re: Re: Re: Typiskt kvinnligt
Illa ställt är det allt redan,, men det är ju lov att hoppas...
/Mvh Niclas.
J. S-g. skrev:
Illa ställt är det allt redan,, men det är ju lov att hoppas...
/Mvh Niclas.
RawBeer [E.F.S]
Aktiv medlem
hehe låter som en rolig uppgift.
"typiskt kvinnligt" är ju mycket.
Allt ifrån färger, kläder, bilar, ett speciellt sätt att röra sig på. Yrke osv osv osv.
finns hur mycket som helst.
En rolig sak hade vatt att hitta nått "typiskt kvinnligt" som en man gör eller vice versa
oändligt mycket finns det.
"typiskt kvinnligt" är ju mycket.
Allt ifrån färger, kläder, bilar, ett speciellt sätt att röra sig på. Yrke osv osv osv.
finns hur mycket som helst.
En rolig sak hade vatt att hitta nått "typiskt kvinnligt" som en man gör eller vice versa
oändligt mycket finns det.
Greve Nickon
Aktiv medlem
Det verkar vara ett farligt ämne att ge sig in på. Tänk om ens fru/flickvän tycker att man generaliserar eller bygger på fördommar. Då kommer hon nog med brödkaveln i högsta hugg.
Herr Åhman
Aktiv medlem
Fota istället en man och ställ frågan tillbaka.
lotelo
Aktiv medlem
Ok, dammsugaren tycker jag inte är kvinnligt, inte heller barnomsorg, kök eller handväska. Detta hörde till fördomarna.Picture skrev:
Intressant tråd... varför finns det inget svar från någon av FS kvinnliga medlemmar? Skulle vara kul att ta del av vad ni tycker är typiskt kvinnligt!
Att gå flera på toan däremot kanske är är ett typiskt kvinnligt tema (eller min fördom?) samt att vara gravid, barnafödande och så men där är även män väldigt delaktiga. Dock är det ju inte de som bär bebisar i magen eller trycker ut dem.
Jag tycker uppgiften är väldigt kass om den inte är menat som ett test om fördomar. Jag skulle aktat mig för att fotografera på tema högklackat, kjol, smink e t c också (om jag nu inte hade klätt en man i det förstås.. eller även då om jag ska vara ärlig..)
PS. Är det ypiskt kvinnligt att klara flera saker på samma gång? Personligen hoppas jag att det också är en fördom även om det i regel är olika bollar vi har i luften på samma gång.. DS.
Senast ändrad:
froz
Medlem
Mina tankar leds till den transaprenta bild många idag har om våra könsroller.
Jag tänker därför att en ide kanske är att bryta rakt av. Dvs. pressentera en kvinna men se till att bilden blir en fråga och en förundran kring vad som faktiskt är kvinligt. Kanske pressentera kvinnan i nått som vanligtvis setts som nått manligt.
Jag tänker därför att en ide kanske är att bryta rakt av. Dvs. pressentera en kvinna men se till att bilden blir en fråga och en förundran kring vad som faktiskt är kvinligt. Kanske pressentera kvinnan i nått som vanligtvis setts som nått manligt.