Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Typiskt kvinnligt

Produkter
(logga in för att koppla)

havre

Ny medlem
Hej!

Jag går teknisk linje på gymnasiet och läser där en fotokurs.

Vi fick ett tema som lydde: "typiskt kvinnligt" Är det någon som har någon bra idé som inspiration? Trist att foto någon med dammsugaren.

Ja ni hör vilken amatör jag är.
 
Ha ha, när jag gick i gymnasiet så vill jag minnas att det som tydligast skilde tjejer från killar (förutom fysiska attribut) var det faktum att de var oförmögna att uppsöka toalett ensamma. Det skedde alltid i grupp.
 
Hejsan Havreboll:)

Hmmm, ja det är ju öppet för relativt vid tolkning antar jag...

Slå upp ordet i ett par lexikon, ordböcker, eller synonymordbok så kanske ni finner lite ideer och infallsvinklar....

Tänk på att det är en ganska het debatt runt detta tema idag, bara så att ni funderar igenom bildens uttryck och ert tänkta budskap i ett politiskt perspektiv.

Hmmm, det låter kanske skrämmande:)

Jag hade försökt mig på en ganska vid och egen tolkning av temat, varför inte en kvinna som står i oranga galonhängslebyxor och rensar fiskenät. Kanske till och med iscensatt inomhus, för att få en tillgjord prägel...

Lycka till och ta vara på chansen att slå er lös i en vild tolkning:)

Mvh Niclas.


Ps, Jag tycker att det är RÄTT att vända sig hit för att få en lite vidare syn på temats olika möjligheter för/vid problemtillnärmningen!!
 
Har du skådat en kvinnas anlete när hon tittar på en bebis!?? Blicken slukar den hel & munnen blir till en hängmatta som man kan knyta runt skallen hennes ;) Dessutom alla dessa bambinoljud som honkönen utbrister i... gulle-gulle-gullunge...jösssesnammamejanvasööötdu e'lillatrollis... osv, osv...... Ta med kameran på ett Moderligt BB-äventyr... Jag lovar att du kommer gå ut därifrån med ett Stort & lite fånigt leende... ;)
 
havreboll skrev:
Hej!

Jag går teknisk linje på gymnasiet och läser där en fotokurs.

Vi fick ett tema som lydde: "typiskt kvinnligt" Är det någon som har någon bra idé som inspiration? Trist att foto någon med dammsugaren.

Ja ni hör vilken amatör jag är.

Det enda riktigt typiskt kvinnliga är väl möjligheten att vara/bli mamma vad det nu innebär. Allt annat är väl mer eller mindre berättigade fördomar som man förstås kan spela på.

Jag tror ni fått uppgiften för att avslöja vilka fördomar ni har...
 
Hur gör en man när han byter toarulle?

-
?
...

Det är ingen som vet, det har aldrig hänt.


Det finns kvinnliga sotare, lite lagom paradoxalt i könsrollstänkandet, bryt lite mot gamla fördomar det brukar funka. Plåta en tjej när hon gör något typiskt manligt istället.

Annars får du väl köra det gamla vanliga: omvårdnad, barnomsorg, kök etc...
 
hehe låter som en rolig uppgift.

"typiskt kvinnligt" är ju mycket.

Allt ifrån färger, kläder, bilar, ett speciellt sätt att röra sig på. Yrke osv osv osv.

finns hur mycket som helst.


En rolig sak hade vatt att hitta nått "typiskt kvinnligt" som en man gör eller vice versa
oändligt mycket finns det.
 
Håller med de talare ovan som föreslår att du ska ge dig in på "manlig" mark och fota kvinnor. Könsbarriärer är till för att brytas... Se uppgiften som ett utmärkt sätt att blottlägga vad kvinnor får stå ut med dagligen...
 
Det verkar vara ett farligt ämne att ge sig in på. Tänk om ens fru/flickvän tycker att man generaliserar eller bygger på fördommar. Då kommer hon nog med brödkaveln i högsta hugg. :)
 
Handväska, damtoalett, högklackat, långkjol. Skulle du få in allt detta på en o samma bild på ett smakfullt sätt så tror jag att du lyckats, utan att bli kallad sexist.
 
Intressant tråd... varför finns det inget svar från någon av FS kvinnliga medlemmar? Skulle vara kul att ta del av vad ni tycker är typiskt kvinnligt!
 
Picture skrev:
Intressant tråd... varför finns det inget svar från någon av FS kvinnliga medlemmar? Skulle vara kul att ta del av vad ni tycker är typiskt kvinnligt!
Ok, dammsugaren tycker jag inte är kvinnligt, inte heller barnomsorg, kök eller handväska. Detta hörde till fördomarna.

Att gå flera på toan däremot kanske är är ett typiskt kvinnligt tema (eller min fördom?) samt att vara gravid, barnafödande och så men där är även män väldigt delaktiga. Dock är det ju inte de som bär bebisar i magen eller trycker ut dem.

Jag tycker uppgiften är väldigt kass om den inte är menat som ett test om fördomar. Jag skulle aktat mig för att fotografera på tema högklackat, kjol, smink e t c också (om jag nu inte hade klätt en man i det förstås.. eller även då om jag ska vara ärlig..)

PS. Är det ypiskt kvinnligt att klara flera saker på samma gång?;) Personligen hoppas jag att det också är en fördom även om det i regel är olika bollar vi har i luften på samma gång.. DS.
 
Senast ändrad:
Mina tankar leds till den transaprenta bild många idag har om våra könsroller.
Jag tänker därför att en ide kanske är att bryta rakt av. Dvs. pressentera en kvinna men se till att bilden blir en fråga och en förundran kring vad som faktiskt är kvinligt. Kanske pressentera kvinnan i nått som vanligtvis setts som nått manligt.
 
Det är väl delvis redan sagt, så med risk för att skriva redundant text. :)
Kvinnligt/manligt (är val ofta definierade i kontrast till varandra) är vad vi anser det vara (benämningen "social konstruktion" förekommer ibland), alltså definierat av våra fördommar.

/Mattias
 
Varför inte titta på mäns kvinnlighet. Dragqueens är ju experter på att framhäva (och ibland överdriva) det typiskt kvinnliga.

/ Pia, som alltid går ensam på toa.
 
brödkavel

Tror du verkligen att dagens flickvänner vet vad och hur en brödkavel är för något?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.