Annons

Tycker ni att det här är bra kvalitet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur kan det vara struntprat att man inte kan se skillnad på en bildfil på ca 11 Mb mot en på 25 Mb?

Hur har du jämfört en äkta 300dpi A4 med en interpolerad från 4 megapixel? Vilka kameror och vad för sorts print och motiv?

Kan det vara så att du har försökt jämföra på bläckstråleskrivare? Jag menar fotografiska kopior, har själv ingen större erfarenhet i att betrakta andra sorters kopior av sämre kvalitet. Jag brukar printa A4 i vårt Frontierlab när jag arbetade som prepresstekniker. Vi hade mest fotografer som kunder men även en och annan amatör med lågupplösta kameror.

Fanns folk på labbet som hade värre höksyn än jag och de gillar säkert trerättersmiddagar de med =)

Nu börjar det urarta till technobabble och off-topic stuff.

Bra tumregel när man kör skärpa på datorn är: börjar man se i skala 1:1 ljusa linjer runt konturer så har man skärpt väl för mycket. Jag brukar vara utzoomad så att hela bilden får plats på skärmen sedan pröva mig fram.

Det [filtret] skall skärpa det som är rent fysiskt i skärpa (alltså när bilden togs) det övriga skall vara oskarpt. Tyvärr är det vanligt att folk slänger på så mycket skärpa de kan bara för att kompensera för en för stor bländare.

Jag tycker bilden (originalet som trådskaparen tagit) var aningen överskärpt, den såg nämligen lite skum ut på 100% bilden. Men med mindre skärpe vore den helt okay ut.

Sen för att lämna skärpesnacket, jag håller med Frödeberg att en liten S-kurva, alltså Image->Adjustments->Curves, vore på sin plats. Med en sådan så får du lite mer kontrast/punch i bilden, överdriv den inte bara.

Och kom ihåg, hur många crops och utsnitt du jämför är det ändå din utskrift/kopia som räknas och där syns inte varenda pixel (såvida du inte har extremt bra ögon). KG Stolt summerar vad jag menar bra ovanför.

Senast ändrad:
dannemann79 skrev:
Hur kan det vara struntprat att man inte kan se skillnad på en bildfil på ca 11 Mb mot en på 25 Mb?

Hur har du jämfört en äkta 300dpi A4 med en interpolerad från 4 megapixel? Vilka kameror och vad för sorts print och motiv?

Kan det vara så att du har försökt jämföra på bläckstråleskrivare? Jag menar fotografiska kopior, har själv ingen större erfarenhet i att betrakta andra sorters kopior av sämre kvalitet. Jag brukar printa A4 i vårt Frontierlab när jag arbetade som prepresstekniker. Vi hade mest fotografer som kunder men även en och annan amatör med lågupplösta kameror.

Fanns folk på labbet som hade värre höksyn än jag och de gillar säkert trerättersmiddagar de med =)

Frågan var om jag kan se skillnad på samma bild utskriven (Crimson) från min kamera i orginalstorlek (300dpi) eller interpolerad upp till A4 i 300dpi !

Jag menar att det inte går att se någon skillnad, men du är välkommen att bevisa motsatsen.

Det blir säkert skillnad på en kamera som kan skriva ut en A4 i 300dpi utan interpolering, fina detaljer i en landskapsbild tex, men nu var det ju min kamera eller en D70 det var frågan om.

kent.

Senast ändrad:
dannemann79 skrev:
njae, det beror nog på vad du har för kamera, med min D200 så kan jag skala ner till 90% för att få en fotografisk A4 i 300dpi, men med en 6 megapixel ex måste du förstora 30 % och då hade nog jag sett att det inte var riktigt skarpt...

Så du menar att din porträttbild tagen med tex en D70 (6mp) och samma objektiv hade blivit oskarp interpolerad till A4 i 300dpi ?

Jag får nog hålla med om att det är struntprat.

Raoul.

oki, det här verkar spåra ur... GIVETVIS blir inte en bild nämnvärt bättre av att interpoleras, man kan aldrig få fram information som inte finns från början. Märkligt nog fick vi den frågan på labbet då och då av amatörer och ibland undrade folk om man inte kunda skriva ut en bild och sedan scanna den i högre upplösning så att den blir större och bättre, hehe, mycket har man varit med om =)

En tumregel i den grafiska branchen är att inte förstora en bild mer än 15-20 % för då kan man börja se en kvalitetsförsämring. Om bilden inte är helt hundra från början, syns försämringen tydligare.

Hur som helst jag ville veta vad ni tyckte om kvaliteten på min bild jag postade här, för jag funderade på att byta objektiv eftersom jag inte var nöjd med detaljerna och skärpan. Nu har jag lämnat tillbaka objektivet och väntar på att ett vanligt 50/1.8 ska dyka upp med posten idag. Men sedan kommer jag behöva lite mer objektiv. Jag gillar zoomar så bara fasta optik passar inte mig riktigt. En skarp vidvinkel-normalzoom och en skarp telezoom är jag ute efter och jag vill inte lägga ut 13000:- på ett Nikon 17-55/2,8 och 18000:- på ett Nikon 70-200/2,8. Blir liksom lite dyrt =)

Undrar vilka andra biiligare optik som kan vara bra alternativ?

Zoso skrev:
Frågan var om jag kan se skillnad på samma bild utskriven (Crimson) från min kamera i orginalstorlek (300dpi) eller interpolerad upp till A4 i 300dpi !

Jag menar att det inte går att se någon skillnad, men du är välkommen att bevisa motsatsen.

Det blir säkert skillnad på en kamera som kan skriva ut en A4 i 300dpi utan interpolering, fina detaljer i en landskapsbild tex, men nu var det ju min kamera eller en D70 det var frågan om.

kent.

Om du skickar en bild i 300 dpi till Crimson så interpoleras den ner till 200 dpi som är den upplösning maskinerna kan använda. Vill du kontrollera skärpa etc maximalt så interpolera till önskad storlek i 200 dpi innan du skickar till Crimson.
Således borde det vara svårt att se skillnad på 300 eller 200 dpi därifrån eftersom resultatet ändå är 200 dpi.
200 dpi räcker för övrigt även om bilden ska granskas med lupp.
En D70 ger mer upplösning än vad Crimson kan använda för en A4 utskrift.

Crimson har en Lamda och de kan printa i antingen 400 dpi eller 200 dpi, men de kör mest i 200. Har för mig att 400dpi-läget är mycket dyrare... =)
(De har även en annan maskin för de lite billigare kopiorna kommer inte ihåg vad den heter.)

Du har rätt i att man kan få Lambda utskrifter upp till 400 dpi. Men på den vanliga "pro" tjänsten hittar jag inte mer än 200 vilket räcker gott och väl.

dannemann79 skrev:
man kan aldrig få fram information som inte finns från början. Märkligt nog fick vi den frågan på labbet då och då av amatörer

De har väl också sett på CSI. Jag blir alltid imponerad av vilka superskarpa detaljer de kan få fram ur vilken liten crop som helst, men de har väl bättre utrustning kanske ;-)

oki, här kommer en ny variant på ursprungsbilden, har gjort en liten s-kurva och lättat skuggorna, blev väl lite bättre iaf =)

Bilagor

• napat-gul_blomma3-liten-ny.jpg
    napat-gul_blomma3-liten-ny.jpg
    55.9 KB · Visningar: 278
här är den gamla så att man kan se skillnaden. blev det som ni hade tänkt er?

Bilagor

• napat-gul_blomma3-liten.jpg
    napat-gul_blomma3-liten.jpg
    57.1 KB · Visningar: 283
Tycker nog att den gamla är bättre. Det blev lite för mörkt i ansiktet på den nya.

Edit: Eller det är min skärm som spökar. Man måste se dem sida vid sida för att se skillnad, då skärmen är olika ljus i olika betraktningsvinkel. Ser nog ingen skillnad när jag kollar på dem på samma höjd på skärmen.

Jag tycker också den gamla var bättre och att skillnaden är liten, kan mest se den på busken bakom som blivit mörkare.
Tror du behöver höja kurvan lite i dess lägre och mellersta del. För mycket av bilden ligger i skugga för att en symmetrisk S kurva ska lyfta den.

BugEyes skrev:
Om du skickar en bild i 300 dpi till Crimson så interpoleras den ner till 200 dpi som är den upplösning maskinerna kan använda. Vill du kontrollera skärpa etc maximalt så interpolera till önskad storlek i 200 dpi innan du skickar till Crimson.
Således borde det vara svårt att se skillnad på 300 eller 200 dpi därifrån eftersom resultatet ändå är 200 dpi.
200 dpi räcker för övrigt även om bilden ska granskas med lupp.
En D70 ger mer upplösning än vad Crimson kan använda för en A4 utskrift.

Bilder upp till A4 skrivs inte ut på Lambdan hos Crimson, kommer ej ihåg namnet på den andra maskinen men den skriver ut i 300dpi, läs på Crimsons Prefix sida.

kent.

Zoso skrev:
Bilder upp till A4 skrivs inte ut på Lambdan hos Crimson, kommer ej ihåg namnet på den andra maskinen men den skriver ut i 300dpi, läs på Crimsons Prefix sida.

kent.

Nej, 200 dpi.
Se vad dom tycker är maximal kvalitet.

BugEyes skrev:
Nej, 200 dpi.
Se vad dom tycker är maximal kvalitet.

Jag hittar inte den informationen, men jag ser att man kan välja 200 eller 300 dpi i A4 storlek så jag får väl ge mig :)

Med 200dpi kan även bilder från min kamera skrivas ut i A4 utan interpolering :)

kent.

hjälp... tror jag ska sluta posta här, kan ni verkligen inte se att den nya bilden har mycket mjukare och finare skuggor, som lyfter hela bilden ett steg. Spara ner bilderna och lägg dem bredvid varandra om ni inte kan betrakta bilderna när de ligger vertikalt.

Jaja, stuntsamma, godnatt på er allihoppa!

Sorry att jag har gått off-topic. Tack för de svaren jag fått på den här tråden. Jag är nu nöjd med skärpan i mitt nya 50/1.8 och letar vidare efter andra zoomobjektiv.
Over and out
//Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar