Annons

två skärmar

Produkter
(logga in för att koppla)

Rocksteady

Aktiv medlem
Hej! jag har funderat ett tag på att installera två skärmar till samma dator för att kunna arbeta med PS mer effektivt iom att man kan ha bilden på helskärm utan störande paletter och sånt på ena skärmen och alla möjliga sorters paletter på den andra..
jag har ingångar till datorn via mitt moderkort samt ett grafikkort.. nu undrar jag vad mer som behövs för att göra det möjligt..

och finns det verkligen ett behov för det?
någon som prövat som har något att dela med sig?

/ Albin Grind
 
2 skärmar och två fungerande utgånger för skärmar. Testa om det fungerar först, det är inte alla moderkort som kan köra det inbyggda samtidigt som du har ett separat grafikkort påslaget.

Och ja, jag har kört dubbla skärmar ett bra tag nu. Vet inte hur många år. Ett tag körde jag t.o.m. tre skärmar men till slut behövde jag skrivbordsutrymmet mer än den tredje skärmen. Gör man flera saker samtidigt så är det STOR skillnad på det iaf. Men jag har ofta flera program öppna samtidigt och rätt mycket paletter uppe. Men idag får jag krupp om jag måste byta mellan alla fönster istället för att bara kasta en blick åt andra skärmen.

så här ser en nyöppnad bild ut i Photoshop.
http://www.damocles.nu/pub/images/temp/Desktop.jpg
 
Jag har två skärmar men den ena har gråa ramar och den andra har svarta. Det är ett problem och om jag skulle ha förstått så skulle jag ha skaffat två ljusa. Det svarta har en alldeles för stor kontrast till bildskärmen jämfört med den gråa.

Jämför om du har tagit ett foto av en mycket ljus person, tex grått hår med ljus bakgrund, och sätt det med svarta ramar o jmf med vita ramar.
 
tack för era svar.. jag ska testa med att koppla in båda. annars får det nog bli att skaffa ett PCI-grafikkort.. det funkar väl med vilket kort som helst då egentligen eftersom man använder ena skärmen främst för bildbehandlingen och den andra för paletter och annat, inte sant?

det får stå överst på listan till jultomten tror jag.. tillsammans med en wacom..

anledningen till denna fråga var att jag köpte en CRT-skärm vid en konkursutförsäljning för 70:-.
 
Det är inte garanterat att vilket kort som helst fungerar. Vissa kort kräver "fokus" så att säga, medans andra gladeligen lämnar över och låter sig köras i två läge. Vad har du för grafikkort idag. Kollar man på dugliga kort som klarar dubbelskärmar finns de i alla prisklasser.
 
Ska i dagarna enligt säkra källor få en 20" CRT då jag tröttnat på den dåliga bildkvaliten min gamla 15" TFT.

Tänkte dock köra båda samtidigt om det och går då mest till Photo shop med paletter på lilla skärmen.

Blir det problem att köra både CRT och TFT dessutom med olika upplösning.

Måste jag skaffa ett nytt grafikkort?
Har nu ett geforce 4.

Datorn jag har är en Compaq Evo 1,4 Gig
768 Mb RAM

Jag är rätt så ovan med att "mecka" datorer.
 
hur funkar det med två skärmar och en wacombräda?
om man nu har en extra bred wacombräda... räcker (och funkar) den för två skärmar på bredden utan att få konstiga proportioner?
(och ja, jag vet att man kan ändra den aktiva ytan på wacombrädan, men det blir ju så mycket "dö-plats" på den då)
 
Lasse H skrev:
Blir det problem att köra både CRT och TFT dessutom med olika upplösning.

Nej det ska inte vara några problem med olika upplösningar. Dock kan uppdateringsfrekvensen minska drastiskt med äldre grafikkort om man kör dubbla skärmar i dem. Det är ju dock inget problem för din TFT men kanske för din 20" CRT. Försök hålla 85Hz på CRT-skärmen.


Måste jag skaffa ett nytt grafikkort?
Har nu ett geforce 4.

Jag har haft ett GF4 förut och det hade en VGA-utgång (för CRT-skärmar) och en DVI-utgång (för TFT/LCD-skärmar). Kolla om du har två utgångar. Finns konvertrar mellan DVI/CRT och CRT/DVI att skaffa om det behövs.

Datorn jag har är en Compaq Evo 1,4 Gig
768 Mb RAM

Detta ska inte påverka.

Jag är rätt så ovan med att "mecka" datorer.

Du behöver inte vara orolig för detta då byte av grafikkort är en tämligen enkel match. Och det kan vara nyttigt att lära sig.
 
Jag har bara en utgång på grafikkortet (plus tv-out förstås.)

Blir väl då antagligen tvungen att köpa nytt grafikkort?

Någon som kan rekommendera något kort med dubbla utgångar plus tv- out?

Prestandan i övrigt behöver inte vara något speciellt.

Dock får det prestandamässigt inte vara sämre än mitt gamla geforce4 (men det är väl ingen risk att ett nytt kort är)
 
Lasse H skrev:
Jag har bara en utgång på grafikkortet (plus tv-out förstås.)

Blir väl då antagligen tvungen att köpa nytt grafikkort?

Någon som kan rekommendera något kort med dubbla utgångar plus tv- out?

Prestandan i övrigt behöver inte vara något speciellt.

Dock får det prestandamässigt inte vara sämre än mitt gamla geforce4 (men det är väl ingen risk att ett nytt kort är)


Hur mkt får det kosta? AGP eller pci express? Ska du spela några nya spel? Vad har du för dator i övrigt?

Detta kort ger lagom spelprestanda (de flesta nya spel funkar men inte på högsta upplösning dock. Men klarar 2 skärmar har tv-out.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308794&cks=PRL
 
Hur menar du? Helskärm på ena och en massa paletter på andra? Kan man få till det så? Om man visar många paletter i PS på ena skärmen så kan man väl inte visa helskärm på den andra utan paletterna?
 
Ixuspeter skrev:
Hur menar du? Helskärm på ena och en massa paletter på andra? Kan man få till det så? Om man visar många paletter i PS på ena skärmen så kan man väl inte visa helskärm på den andra utan paletterna?

Jodå inga problem om xp ser det som 2 olika skärmar. då kan du maximera på varje individuell skärm.
 
Lasse H skrev:
Jag har bara en utgång på grafikkortet (plus tv-out förstås.)

Blir väl då antagligen tvungen att köpa nytt grafikkort?
Inte nödvändigtvis, Matrox har tagit fram en liten pryl som du sätter på VGA-utgången som fixar biffen, sedan kopplar du två skärmar till den. Tror iofs bara den klarar vanlig VGA. Men jag tror inte den gillar att kalibrera båda skärmarna olika om du skulle vilja göra det.

Matrox DualHead 2 Go
http://www.matrox.com/mga/workstation/cre_pro/products/dh2go/home.cfm
 
-------------------------------------------------
Peter Smedberg (Ixuspeter) skrev:
Hmm...jag förstår inte riktigt hur...Om man har photoshop igång visar väl programmet lika på båda skärmarna?
-------------------------------------------------

Visa grafikkort klarar av att visa olika info på olika skärmar (dualview mode).Då kan du även röra musen mellan dessa skärmar och göra helt olika saker på de.Drar man tex musen längs till vänster på skärmen och fortsätter, kommer du till den andra skärmen.Man kan släpa bilder eller hela program mellan skärmarna. En bärbar dator som har ett sådant grafikkort är tex DELL M60 (grafikkortet nvidia quadro Fx Go 1000) eller den nya M70. Dessa är främst gjorda för att användas i CAD-miljö.
Sådana grafikkort finns även för stationera datorer. Kolla på tex: www.nvidia.com. De flesta av Nvidias Quadro grafikkort klarar split screen.
 
Idag är det ju numera så vanligt så de flesta korten stödjer dubbla skärmar, inklusive många av budgetkorten. Så gott som allt från ATI, Nvidia, Matrox, med flera.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.