Annons

två skärmar

Produkter
(logga in för att koppla)
Anders.Student skrev:
-------------------------------------------------
Peter Smedberg (Ixuspeter) skrev:
Hmm...jag förstår inte riktigt hur...Om man har photoshop igång visar väl programmet lika på båda skärmarna?
-------------------------------------------------

Visa grafikkort klarar av att visa olika info på olika skärmar (dualview mode).Då kan du även röra musen mellan dessa skärmar och göra helt olika saker på de.Drar man tex musen längs till vänster på skärmen och fortsätter, kommer du till den andra skärmen.Man kan släpa bilder eller hela program mellan skärmarna. En bärbar dator som har ett sådant grafikkort är tex DELL M60 (grafikkortet nvidia quadro Fx Go 1000) eller den nya M70. Dessa är främst gjorda för att användas i CAD-miljö.
Sådana grafikkort finns även för stationera datorer. Kolla på tex: www.nvidia.com. De flesta av Nvidias Quadro grafikkort klarar split screen.

De flesta nya bärbara med uttag för extern skärm klarar 2 skärman. Min thinkpad som har något år på nacken klarar det utan problem.
 
I Microsofts värld heter detta "Utökat skrivbord"...

Jag hade 2 skärmar till samma burk för 3,5 - 4 år sedan... men då hade jag också 2 grafikkort i datorn. På den tiden hade jag också Win 98 (2:dra utgåvan). På den tiden kunde man ha upp till 9 skärmar.... vet inte vart gränsen går nu när XP och alla andra modernare operativsystem finns.
 
När ämnet grafikkort ändå behandlas: finns det någon möjlighet att komma åt digital skärmutgång från en Apple iBook? Jag tänker att kanske det finns externa grafikkort som ansluts via usb eller nåt?
 
Tror inte att det finns externa grafikkort.... med USB kabel.
Rätt så stora mängder data som skyfflas från moderkortet till grafikkortet... skulle tro att usb kablen inte räcker till.... skulle nog brinna upp. men det ska finnas en grunka som man kopplar till grafikkortet där man sedan kan koppla in en vanlig TV .. men det var inte detta du var ute efter.
 
Provade ett tag med två skärmar men blev aldrig riktigt tillfreds med det. Kör nu med en 24" skärm, tycker det ger mer än väl det utrymme jag behöver, dessutom är det enkelt att vrida den 90 grader för att få stort format vid stående bilder.
Us
 
Estethia skrev:
hur funkar det med två skärmar och en wacombräda?
om man nu har en extra bred wacombräda... räcker (och funkar) den för två skärmar på bredden utan att få konstiga proportioner?
(och ja, jag vet att man kan ändra den aktiva ytan på wacombrädan, men det blir ju så mycket "dö-plats" på den då)
Använder den "vanliga" Wacom-brädan, men skulle tro att den breda funkar på samma sätt.

Har du samma storlek och upplösning på skärmarna så halveras Wacom-ytan till hälften. Är det olika storlek och upplösning på skärmarna så fördelas storleken på ytan proportionellt.

Kör själv med två skärmar i olika storlek och upplösning och upplever inga problem. Är ju lite ovant i början, men man vänjer sig. :)
 
Sonnaren skrev:
Provade ett tag med två skärmar men blev aldrig riktigt tillfreds med det. Kör nu med en 24" skärm, tycker det ger mer än väl det utrymme jag behöver, dessutom är det enkelt att vrida den 90 grader för att få stort format vid stående bilder.
Us
Måste hålla med Ulf här. Kör nu med två 19" bredvid varandra men är inte heller helt tillfreds. Vid nästa skärmbyte blir det nog en rejäl widescreen. 1920x1200 punkters upplösning är inte att förakta.
 
geronimo13 skrev:
Hur mkt får det kosta? AGP eller pci express? Ska du spela några nya spel? Vad har du för dator i övrigt?

Detta kort ger lagom spelprestanda (de flesta nya spel funkar men inte på högsta upplösning dock. Men klarar 2 skärmar har tv-out.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308794&cks=PRL

Lite billigare kort hade jag tänkt mig,
Helst under 800 kr.
Pci tror jag det skall vara, är inte säker dock.

Spelar inte de senaste spelen.
 
Damocles skrev:
Inte nödvändigtvis, Matrox har tagit fram en liten pryl som du sätter på VGA-utgången som fixar biffen, sedan kopplar du två skärmar till den. Tror iofs bara den klarar vanlig VGA. Men jag tror inte den gillar att kalibrera båda skärmarna olika om du skulle vilja göra det.

Matrox DualHead 2 Go
http://www.matrox.com/mga/workstation/cre_pro/products/dh2go/home.cfm

Men priset ( ca 1800 kr) avskräcker.
För dom pengarna kan jag ju uppgradera till ett
hyfsat grafikkort,

Såg en på Blocket dessutom för 2 200!

Ingen bra idé heller att operativsystemet tror det är en enda stor skärm.
 
Lasse H skrev:
Lite billigare kort hade jag tänkt mig,
Helst under 800 kr.
Pci tror jag det skall vara, är inte säker dock.

Spelar inte de senaste spelen.
För 800 får du gott och väl ett nytt grafikkort som ersätter det gamla och som dessutom klarar två skärmar. ATIs enklare kort (som 9250 för AGP) är dessutom fläktlöst från många tillverkare. Själv hade jag bytat kort till ett som klarar två skärmar istf att installera ytterligare ett kort med mediomer prestanda.
 
Den här bilden har jag haft med i en tråd förut. den visar hur det ser ut med en 24" skärm. Den mörka plattan i nedre vänstra hörnet är en CDskiva i vanlig storlek som jag ställde mot ramen för att ge en uppfattning om proportionerna.
Us
 

Bilagor

  • dsc00037.jpg
    dsc00037.jpg
    32.3 KB · Visningar: 176
Det är i sin relativa enkelhet en Dellskärm. Jag är mycket nöjd med såväl färger som upplösning. Den senare är 1920 x 1200 och mer än tillräcklig. Färgmässigt ligger den nästan skrämmande nära de diabilder jag skannar in, först hade den en aning för varm mangentaton men det var lätt korrigerat. Kritiken har ju varit positiv, det enda jag sett av anmärkning var ett lätt ljusbortfall i som jag minns de sa nedre högra hörnet. Det går inte att se vid normal användning men det var uppmätt med någon apparatur. Dock ansågs det vara mindre än på de flesta andra skärmar i den storleken och ansågs inte vara något att fästa sig vid.
Uppdateringstiden anges till 12 ms. Möjligt, jag kan inte kolla och har ingen egentlig nytta av denna för storleken snabba tid, jag jobbar ju mest med dokument och bilder, inga spel. Men det är härligt att kunna ha ett Excel-ark uppe samtidigt med ett worddokument. Eller vad man nu väljer......
Us
 
Sonnaren skrev:
Det är i sin relativa enkelhet en Dellskärm. Jag är mycket nöjd med såväl färger som upplösning. Den senare är 1920 x 1200 och mer än tillräcklig. Färgmässigt ligger den nästan skrämmande nära de diabilder jag skannar in, först hade den en aning för varm mangentaton men det var lätt korrigerat. Kritiken har ju varit positiv, det enda jag sett av anmärkning var ett lätt ljusbortfall i som jag minns de sa nedre högra hörnet. Det går inte att se vid normal användning men det var uppmätt med någon apparatur. Dock ansågs det vara mindre än på de flesta andra skärmar i den storleken och ansågs inte vara något att fästa sig vid.
Uppdateringstiden anges till 12 ms. Möjligt, jag kan inte kolla och har ingen egentlig nytta av denna för storleken snabba tid, jag jobbar ju mest med dokument och bilder, inga spel. Men det är härligt att kunna ha ett Excel-ark uppe samtidigt med ett worddokument. Eller vad man nu väljer......
Us

Vad kul att höra!
Har sneglat på Dells 24" ett tag nu och blir mer och mer övertygad om att det blir ett bra köp.
 
Chrillespix skrev:
Vad kul att höra!
Har sneglat på Dells 24" ett tag nu och blir mer och mer övertygad om att det blir ett bra köp.


Jag tittade också på den, men har istället valt en lacie 321 och kommer ha en annan 21tum jämte. Upplösningen blir då 3200*1200 på skrivbordet.
 
Det blev en 21 tummare.
Den känns verkligen gigantisk mot min gamla skärm.
Tror nästan att jag nöjer mig med en skärm ändå åtminstone en tid för att känna mig för.
 
MattiasL skrev:
När ämnet grafikkort ändå behandlas: finns det någon möjlighet att komma åt digital skärmutgång från en Apple iBook? Jag tänker att kanske det finns externa grafikkort som ansluts via usb eller nåt?
Tja, AGP-bussen iBookens grafikkrets är ansluten till har en bandbredd på 8 gigabit/s, och du kan på sin höjd krama ur 200 megabit/s kontinuerligt ur USB:n. You do the math... ;)
 
samuel_k skrev:
Tja, AGP-bussen iBookens grafikkrets är ansluten till har en bandbredd på 8 gigabit/s, och du kan på sin höjd krama ur 200 megabit/s kontinuerligt ur USB:n. You do the math... ;)

Ok, ja som synes har jag rätt begränsade kunskaper om hur en dator funkar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.