Annons

Två momsfrågor

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastian Mandrean

Aktiv medlem
Jag har två korta små frågor angående avdrag för moms när man har en egen firma...

Den första frågan gäller om man kan göra relativt stora avdrag även om företaget i fråga inte går med någon större vinst?

Slutligen undrar jag också om man kan göra avdrag för ex. kameraprylar man köpt privat, innan man startade en egen firma? Det borde väl gå så länge utrustningen används inom företaget?

Just a thought...

Fråga 1: Javisst! Det är många, kanske de flesta, nystartade företag som går med underskott de första året/åren.

Fråga 2: Gissar att ditt företag måste köpa grejorna av privatpersonen Sebastian.

WFS) (Graylingman skrev:
Fråga 1: Javisst! Det är många, kanske de flesta, nystartade företag som går med underskott de första året/åren.
Underbart! :)

WFS) (Graylingman skrev:
Fråga 2: Gissar att ditt företag måste köpa grejorna av privatpersonen Sebastian.
Jag vet att det nästan är lite fult, men jag är ändå ganska övertygad om att det borde gå!

Jag menar, införlivar man utrustning i företaget torde det väl också räknas som ett inköp... Och då är det väl avdragsgillt?

Senast ändrad:
Sebastian Mandrean skrev:
...införlivar man utrustning i företaget borde det väl också räknas som ett inköp...

Visst, men tänk på att utrustningen därefter också tillhör företaget.
Lägger nu ner firman och vill ha kameran kvar så får du köpa loss den.

FILM) (ulltand skrev:
Ouch!

Finns det några regler för hur man skall prissätta utrustningen när man säljer loss den? Det kan väl ändå inte vara "fritt fram"?

Ouch!

Finns det några regler för hur man skall prissätta utrustningen när man säljer loss den? Det kan väl ändå inte vara "fritt fram"?

Jag tror att det var så här: En revisor måste värdera all utrustning om kostnaden har varit över 5000 kr. Kostnader under 5000kr som du haft det år du registrerat företaget och från året innan, får du dra av utan att blanda in en revisor.

Sen kan skattemyndigheten vara lite kinkig också; om de bedömmer att utrustningen har skaffats enkom med tanke på att starta upp företaget och om det inte är sannolikt att du skulle ha inhandlat samma varor även utan tanke på att starta eget, så kommer de förmodligen att godkänna avdragen. I annat fall kan de sätta sig på tvären.

FILM) (ulltand skrev:

Är det enskild firma så är det fortfarande Sebastians personliga egendom.

Eeros skrev:
Sen kan skattemyndigheten vara lite kinkig också; om de bedömmer att utrustningen har skaffats enkom med tanke på att starta upp företaget och om det inte är sannolikt att du skulle ha inhandlat samma varor även utan tanke på att starta eget, så kommer de förmodligen att godkänna avdragen. I annat fall kan de sätta sig på tvären.
Om jag förstått det rätt kan Skatteverket motsätta sig att godkänna ett avdrag ifall de misstänker att man tänkt köpa utrustningen även om ens egna firma inte funnits?...

Eeros skrev:
Är det enskild firma så är det fortfarande Sebastians personliga egendom.
Amen precis vad jag ville höra! :-D

Amen precis vad jag ville höra! :-D

Mjae, de är inte säkra ändå; går företaget i kk så går även du i personlig kk och allt kommer att utmätas. Men har man inga skulder så kan man ju inte gå i kk, eller hur? :)

Eeros skrev:
Mjae, de är inte säkra ändå; går företaget i kk så går även du i personlig kk och allt kommer att utmätas. Men har man inga skulder så kan man ju inte gå i kk, eller hur? :)
Ja, ända sedan barnsben har jag uppfostrats att inte leva utöver sina tillgångar...

WFS) (Graylingman skrev:

Detta att företaget köper inventarierna gäller väl närmast om man har aktiebolag. När du har enskild firma så är det du som är företaget, alltså beskattas både du och företaget på samma bord. Då kan man inte heller sälja till sig själv, så att säga. Istället får man dra av kostnader för saker som man köpt, om man har köpt dessa enkom för företaget.

Ja, ända sedan barnsben har jag uppfostrats att inte leva utöver sina tillgångar...

Jag menade närmast att du har ju redan köpt kamerautrustningen så företaget står ju inte i skuld till någon. Och om du får fotouppdrag så är det inkomster till företaget, men det är inte troligt att dina kostnader blir särdeles höga för dessa uppdrag. "Materialkostnaden" är ofta närmast försumbar i dessa sammanhang. Alltså ingen större risk att hamna i kk (om man inte börjar försumma betalningarna till skatteverket förstås).

Jag har två korta små frågor angående avdrag för moms när man har en egen firma...

Den första frågan gäller om man kan göra relativt stora avdrag även om företaget i fråga inte går med någon större vinst?

Slutligen undrar jag också om man kan göra avdrag för ex. kameraprylar man köpt privat, innan man startade en egen firma? Det borde väl gå så länge utrustningen används inom företaget?

1. Ja

2. Inga problem med att lägga in utrustningen och göra avdrag för prylarna

MEN

När firman köper från privat person så får firman inte lyfta (dra) någon moms. Prylarna skall värderas av sakkunnig och läggs in enligt marknadsvärde. Hänsyn tas till beloppet. Om prylarna är värda mindre än 5 000.- ex moms så kostnadsför man hela beloppet på en gång. I annat fall så är utrustningen lika med inventarie och då gäller lite andra regler. Finns en del faktorer till att ta hänsyn till bl.a. om man skall bedöma utrustningen i sin helhet eller varje pryl för sig.

Det brukar löna sig att gå till en sakkunnig.

//Micke

Du måste kunna uppvisa objektiva omständigheter som styrker din avsikt att fortlöpande vinna intäkter med de prylar du köper. Detta innebär att du bör ha en hel del på fötterna vad gäller din avsikt att kunna tjäna pengar på dina fotoprylar. Om en tillgång man köpt lika gärna kan användas privat så ställs kraven högre på dig vad gäller att styrka avsikten.

Drar du hela momsen på ett inköp så måste du uttagsbeskatta (momsmässigt) den privata användningen. Denna uttagsbeskattning är lite joxig att beräkna så det bästa är att beskära avdraget för ingående moms från början. T.ex. om du räknar med att använda kamerautrustningen till 50% i företaget och resten privat så kan du välja att dra av 50% av den ingående momsen. Då slipper du också att uttagsbeskatta.

Re: Re: Två momsfrågor

Minita skrev:
2. Inga problem med att lägga in utrustningen och göra avdrag för prylarna

MEN

När firman köper från privat person så får firman inte lyfta (dra) någon moms. Prylarna skall värderas av sakkunnig och läggs in enligt marknadsvärde. Hänsyn tas till beloppet. Om prylarna är värda mindre än 5 000.- ex moms så kostnadsför man hela beloppet på en gång. I annat fall så är utrustningen lika med inventarie och då gäller lite andra regler. Finns en del faktorer till att ta hänsyn till bl.a. om man skall bedöma utrustningen i sin helhet eller varje pryl för sig.

Det brukar löna sig att gå till en sakkunnig.

//Micke
Man kan alltså lyfta in tidigare införskaffad utrustning i företaget som man använt privat, samt utrustning som firman köpt från en privatperson, men den skall värderas av sakkunnig först?

cakon skrev:
Du måste kunna uppvisa objektiva omständigheter som styrker din avsikt att fortlöpande vinna intäkter med de prylar du köper. Detta innebär att du bör ha en hel del på fötterna vad gäller din avsikt att kunna tjäna pengar på dina fotoprylar. Om en tillgång man köpt lika gärna kan användas privat så ställs kraven högre på dig vad gäller att styrka avsikten.

Drar du hela momsen på ett inköp så måste du uttagsbeskatta (momsmässigt) den privata användningen. Denna uttagsbeskattning är lite joxig att beräkna så det bästa är att beskära avdraget för ingående moms från början. T.ex. om du räknar med att använda kamerautrustningen till 50% i företaget och resten privat så kan du välja att dra av 50% av den ingående momsen. Då slipper du också att uttagsbeskatta.
Oh, nu dök det upp lite nya saker här för att krångla till det...

Använder man utrustningen privat måste man alltså i proportion till användandet betala skatt till staten?... Hur kontrolleras det privata användandet av utrustningen?

Re: Re: Re: Två momsfrågor

Man kan alltså lyfta in tidigare införskaffad utrustning i företaget som man använt privat, samt utrustning som firman köpt från en privatperson, men den skall värderas av sakkunnig först?

Japp. Som regel är detta bara aktuellt uppstartsåret. Du bestämmer dig för att bli egen. Ditt första räkenskapsår kan vara mer än 12 månader och då är det OK att inköp som skall användas i företaget kan vara köpta en rimmlig tid innan det datum som du startar företaget. Backar du längre än innevarande kalenderår så bör det inte vara äldre än ca 6 månader. Gränsen är lite flytande beroende på startdatum.

Fall 2.
Ditt företag kan "aldrig" dra momsen för ett varuinköp om den som säljer varan inte är momsredovisningsskyldig. Vanligaste fallet är då du köper från en privatperson - dig själv eller annan. Om du köper från utomstående, då behöver du inte värdera varan eftersom den är köpt till marknadspris men köper du av dig själv så måste utomstående värdera varan.

Ett gott råd. Under året, så tänk dig ditt företag som en annan person. Företaget skall under året, i redovisningens värld, ha en helt egen plånbok. Att det i slutändan ändå blir din plånbok som blir lidande om företaget inte går med vinst är en annan del av redovisningen.

Vi som är egna, driver företaget seriöst, självständigt och i vinstsyfte och funderar inte så mycket på "tjänar jag att dra momsen eller inte". Det handlar istället om att balansera utgifterna mot intäkterna just för att få en vinst som jag (helst av allt) kan leva på. Den lite tråkiga sidan, är att väldigt mycket försvinner i olika skatter.....//Micke

Re: Re: Re: Två momsfrågor

Oh, nu dök det upp lite nya saker här för att krångla till det...

Använder man utrustningen privat måste man alltså i proportion till användandet betala skatt till staten?... Hur kontrolleras det privata användandet av utrustningen?

Japp, så är det. Ganska självklart egentligen. Vill man slippa uttagsbeskattningen så är det bättre att beskära avdraget från början så att man bara drar av den delen som beräknas belöpa på företagets användning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar