Annons

två lightroom frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikgbg

Aktiv medlem
Hej!

Jag har hört om två funktioner som jag skulle vilja använda, men vart sker ändringarna?

1. När jag fotograferar i RAW så slänger lightroom på mer kontrast (o kanske mer) det här vill jag ta bort, jag vill ha bilderna som jag tog dom = helt råa!

2. Hörde om en funktion så att lightroom automatiskt lägger bilder i samma hög som är tagna inom ett speciellt intervall, jag fotograferar mycket i "bracket" (vad är svenska ordet för det? haha!) hade haft otrolig nytta av att den lägger samman bilderna så jag bara får den rätt exponerade bilden högst upp!

som vanligt väldigt tacksam för svar och hjälp!

tack på förhand!

/C-H
 
1. I Develope-moulen, ställ en bild som du vill ha dem (alltså ta bort eller nolla kontrast etc). Sedan, under develop-menyn klickar du "Set default settings...". Detta gör att alla bilder kommer att importeras med dessa inställningar. Använder du flera kameror behöver du göra detta för varje modell.

2. I Library-modulen, under photo/stacking kan du välja "auto-stack by capture time" och sedan välja såpass kort tid att bilder tagna med bracketing läggs samman. Det kan dock vara lite vanskligt om man ibland använder långa slutartider och dessutom byter motiv snabbt... Är inte heller säker på om detta behöve göras för varje import-tillälle eller om det kan sparas som default-beteende.
 
1. Jag tror att svaret på 1. kanske har en delvis annan lösning. Lightroom lägger på en default camera profile som den framkallar råbilden med. Som standard är den ACR (Adobe Camera Raw) eller Adobe Standard, vilka framkallar dina råbilder annorlunda än vad kameran gör. Kör du Nikon eller Canon, finns även kamera-framkallnings-inställningarns som alternativ (de ligger under Camera Calibration i Develop-modulen). Välj den du vill ha (t.ex. Camera Standard, Camera Neutral eller vad de kan heta) och gör sedan som Tobias skrev för att se till att Lightroom använder detta som default för din kamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.