Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Två frågor om telekonverterare

Produkter
(logga in för att koppla)

Leviao

Aktiv medlem
Jag har två frågor om telekonverterare om någon är hugad att spekulera:
1) Vad händer med bokehn? Säg att man sätter en 1.7-TC på en 50mm f1.4 glugg t ex. Vad motsvarar det för bländare på ett 85 mm objektiv?

2) Borde det t ex gå att montera två TC-17E efter varandra och få 2.89 ggr brännviden OCH autofokus?
 
1a) Bokeh påverkas givetvis, eftersom det kommer nytt glas till 1b) ca 2 stegs förlust.
2) Nej, dessutom blir skärpan bedrövlig

Varför vill du använda en telekonverter på en normal?
 
Right, du menar alltså att man får samma bokeh som på bländaren "1.4 minus förlusten". Nej, jag har inga planer på att göra det, lekte bara med tanken. Istället för att köpa både ett fast 50 mm och 85 kunde man ju köpt den första och en TC istället.

Blir skärpan så pass dålig? Med bara en TC blir det väl inte så farligt. Fast, det kanske är logiskt eftersom man ju ber objektivglaset att upplösa mer och mer detaljer ur samma yta.
 
Jag har testat en rad olika TC, och jag har kommit fram till att TC klarar man sig bäst utan.

Dålig skärpa, mörkare sökare, sämre AF, om ens någon, nej tack.
 
Dålig på Nikon optik, men finns det utrymme på denna 50'ia för att fästa en telekonverter?

Men säg att du använder ett sådant objektiv på 2.0 ungefär, så är väl ljusförlusten 1.5 steg på 1.7 varianten, så i runda slängar bländare 3.5 med bra kvalité, fullt öppen så klart 85 2.5 ungefär. Bokehn kan bli hur som helst, oftast ganska ful, tar ofta en stor smäll när man använder TC, finns väl lite om det i en tråd, där resultatet med 1.7'an med 70-200 VR inte blir det vackraste.

85 1.8 å ett å ett 135 2.0 vore schysst istället, 150 mm med ljusstyrka 4.0 med medioker kvalité är inte jag skulle hurra för.
 
Jag vet inte om det är så stor skillnad mellan märkena, men det finns en hel del Canonfotografer som gärna använder både 1,4x- och 2x-konverter -- och inte drar sig för att "stacka" dem bakom t ex 500/4. Resultatet blir givetvis inte lika bra som bara 500/4, men fullt användbart.
 
1a) .
2) Nej, dessutom blir skärpan bedrövlig

QUOTE]

f1,4 * 1,7 * 1,7= 4,046 Är klart under F8 som dom flesta kameror kräver för autofokus så visst kan de funka, min tamron 200-500 funkar bra upp till bländare 11 i bra ljus med stackade tc (visst jagar den en del men att säga att den inte funkar är fel). Fast skärpan blir som synen en sen fredagkväll efter en våldsam pubrunda!!!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.