Urban Domeij
Avslutat medlemskap
Det är inte det som är "bokeh". Bokeh är kvaliteten på oskärpan i bakgrunden. Bra bokeh har mjuka former och mjuka övergångar medan en dålig bokeh kännetecknas av stora blaffor med tydliga kanter och spökformer. Spegelobjektiv brukar ge hemsk bokeh eftersom bländaren inte är cirkulär. Vanliga objektiv utan asfäriska linselement brukar lida av sfäriska abberation som också ger dålig bokeh.
Det du beskriver brukar kallas för "skärpesläpp" eller bara "släpp".
Jag valde att inte öppna maskburken, eftersom jag inte ville stöka till diskussionen mer. Det ser ut som om Joakim förstod det och svarade relevant. Här är vi inne på ett helt annat ämne än det som berörs i inledningsfrågan, och med det är vi lite närmare frågan om vilken som är bäst av Aftonbladet och Expressen. https://www.youtube.com/watch?v=qRme1X2O400
I det här fallet handlar det kanske snarare om vilken som är bäst av Hektor och Sonnar, men inget av de objektiven är omnämnt i inledningen.
Sfärisk aberration är just vad som skapar "god bokeh", medan frihet från sfärisk aberration ger neutral bokeh. Sfärisk aberration åt fel håll ger vad vi kallar "dålig bokeh" eller som jag brukar säga risig bokeh. Men det kan vara bra ibland med en viss språklig stringens. Bra och dålig är inte några mätbara tekniska storheter, utan helt subjektiva bedömningar. Bra eller dålig handlar mer om vad vi tycker. Det var därför jag valde att uttrycka det som mer bokeh. Om jag sedan tycker att Sonnar 150 har snyggare bokeh än S-Planar 120 och du tycker tvärtom, så ligger det ju helt utanför trådstartarens fråga.