Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
tvätta foto
- Trådstartare KRISTER48
- Start datum
hj.cs
Aktiv medlem
Sprit och trasa.
Absolut inte sprit! Det kan lösa upp emulgeringen! Vanligt vatten och någon form av torkmedel typ som det du kan ha i en vanlig skölj när du framkallar pappersbilder. Efter sköljningen skrapar du av bilden med en gummiskrapa så har du bilder som är som nya!
henpe
Aktiv medlem
Absolut inte sprit! Det kan lösa upp emulgeringen!
Med all respekt så är jag inte helt säker på påståendet ovan är helt korrekt. Jag tvättar gamla negativ med isopropanol och då påverkas inte emulsionen alls, den förblir "hård" och börjar inte klibba. Om man fuktar negativen med vatten däremot blir hela negativytan klibbig.
Testa försiktigt med bägger alternativ och se vad som funkar bäst.
hj.cs
Aktiv medlem
Med all respekt så är jag inte helt säker på påståendet ovan är helt korrekt. Jag tvättar gamla negativ med isopropanol och då påverkas inte emulsionen alls, den förblir "hård" och börjar inte klibba. Om man fuktar negativen med vatten däremot blir hela negativytan klibbig.
Testa försiktigt med bägger alternativ och se vad som funkar bäst.
Negativ är en helt annat grej! Nu var detta som jag förstod det pappersbilder som suttit i ett album
ErlandH
Aktiv medlem
Absolut inte sprit! Det kan lösa upp emulgeringen! Vanligt vatten och någon form av torkmedel ...
Vatten löser upp emulsionen och kräver traditionell torkapparat. Sprit gör det inte.
På "den gamla goda tiden" använde alla tidningar fettkrita för att markera beskärningar på pappersbilder och vanlig t-sprit på en trasa för att tvätta bort den. Detta gjordes på tusentals arkivkopior varje dag. De skadades inte.