Annons

Tvätta dia

Produkter
(logga in för att koppla)

PrinsValium

Aktiv medlem
Jag har ett par dåligt framkallade diafilmer. På emulsionssidan finns det någon beläggning. Jag misstänker att det beror på dålig sköljning. Den går bort med vatten så det är inga större problem men jag är mest lite orolig över att vattnet blir alldeles lila efter ett tag. Är det normalt eller tvättar jag bort för mycket?

Jag har läst nånstans att på emulsionssidan får det inte komma något vätska.
Den andra sidan går att göra rent om man är försiktig.

Jag brukar använda finsprit 95% för att göra ren dia från oljan efter trumscanning. Fungerar bra men det kan förstås vara svårt att få tag på 95%-ig sprit med max indunstningsrest på 0,0005%. Kemiskt ren bensin går att använda men lämnar en tunn hinna kvar på diat.

/Anders

Spriten är inget krux att fixa men varken den eller bensin får bort gucket som sitter där. Vatten funkar alldeles utmärkt däremot.

Ett visst lila färgstick i bilden försvinner också efter tvätten. Jag var mest bara lite orolig att dom kanske inte bara var sköljda dåligt utan kanske också dåligt fixade eller nåt sånt och att det kanske tvättades bort för mycket pga det.

Öppnar upp en gammal tråd....

Har en massa dia som jag håller på att scanna in.

på vissa så är det fläckar osv efter dåligt underhål. Vad är bäst om man skall ta bort detta och kan man tvätta båda sidorna? Jag är altså ute efter någon form av vätska.

Pec-12?

Jag har massor av gamla oglasade dia med smutsfläckar på (som inte går bort med vatten, om man är alltför hårdhänt blir det repor), surfade därför för några månader sen runt här på fotosidan och nätet om problemet.

Man varnar överallt för att emulsionsskiktet kan luckras upp om man använder fel vätska eller är oförsiktig.

Har därför beställt PEC-12 (Photographic Solutions, Inc) hos YFO i Malmö.

Det är jättelång leveranstid, de ska ta hem det nästa gång de ska beställa grejor hos leverantören i USA.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar