Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tunnt fiberpapper

Produkter
(logga in för att koppla)

frsk

Aktiv medlem
Hej!

Är det någon som känner till något riktigt tunnt fiberpapper, gärna halvmatt eller helmatt?

Bästa,
F.

Agfa`s fiberpapper är ju rätt så tunna, om dom nu går att få tag i efter konkursen.
Känns som RC-papper i hanteringen, men med yta och lyster som ett bra fiberpapper.
Snabba är dom också.
/
Micke.

Kentmere Art Dokument. Mycket tunt (single weight), matt och med lätt struktur. Saknar supercoat så det är lätt att måla på papperet med diverse färger. Bromsilveremulsion som är svårare att tonstyra.

Tack för tipsen. Finns Kentmere Art Document kvar? Känner någon till något annat tunt fiberpapper?
/ F.

Du har nog rätt i att Art Document är på väg att försvinna. Dessutom verkar den som funnits senast vara av duble weight och tjockare än det supertunna, gamla ursprungliga som jag använt. Kentmere skriver på fråga; att de inte kunnat få tag i någon ny tillverkare av den speciella pappersbas med struktur som man tidigare haft och därför blivit tvungna att sluta med produktionen av Document Art och Art Classic (med extra tjock, varmtonad, gul baston). Men man håller på att ta fram två ersättare till dessa, Classic Matt och Art Matt, som dock inte kommer att ha strukturen kvar om jag läste rätt.
Hälsn, Nils.

Det verkar vara svårt att få tag i tunna fiberpapper (single weight) idag. Förut fanns det tunna Emaks P888 och det var ett fantastiskt papper som jag gillade mera än K888 (duble weight) eftersom skärpan upplevdes som distinktare. Om detta hade med papperets tjocklek att göra vet jag inte. Kanske någon som har teorier om det?

Slavich tillverkar fortfarande single weight-papper. Och de har nog i matt eller halvmatt yta också. Kentmere letar fortfarande efter en ny pappersbas att använda till det som eventuellt blir uppföljaren till Art Document.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar