Annons

Tungt stativ och/eller spegeluppfällning

Produkter
(logga in för att koppla)
Hänga prylar på stativet...

..flikar in en fråga. Jag har hört att man kan hänga på kamerväskan eller dylikt på stativet för att göra stativet stabilare. Men hur funkar det om det blåser lite och väskan börjar gunga?
 
Hercules skrev:
Är det nåt vettigt att ha en tyngd på kameran? Typ 500g vikt?
Ja.

Jag brukar hänga på 3-5 kg.

Är det ett problem för att det blåser så får man strunta i det. Men tyngden måste inte hänga och dingla, den kan spännas fast med band undertill runt mittpelaren.
 
Re: Hänga prylar på stativet...

Rad skrev:
..flikar in en fråga. Jag har hört att man kan hänga på kamerväskan eller dylikt på stativet för att göra stativet stabilare. Men hur funkar det om det blåser lite och väskan börjar gunga?

Kameraväskan behöver inte dingla fritt. Fäst väskan under stativet med en lång spännrem. Dra åt remmen så hårt att väskan nästan lättar från marken. Då klarar du blåsten också.

En nätkasse med en lagom stor stenbumling i är ännu bättre, det ger mindre vindfång. Nätkassen är ju lätt att bära med sig, och stenbumlingar hittar man ofta "on location".
 
Hundägare...

.. har ibland en skruv gjord i stål (spirallindad 5-10 mm rundstång med handtag och slipad spets). Denna gängas ner i marken och vips har man ett stabilt fäste att binda hunden i... eller för den delen dra fast stativet i med ovan nämnda spännrem. Enklare att bära med sig än en kasse sten och inte lika vindkänsligt som fotoväskan. Mindre bra där marken är hård dock. Kolla närmaste djurbutik.

mvh
Håkan Åkesson
 
Jag testade Fredriks tips ovan med plastmugg och vatten.

Först med en Nikon F3 som jag lade löst på en bordsyta, alltså med kamerahuset som enda stöd. Det blev verkligen "storm i vattenglas" då jag tryckte av manuellt (fast jag använder bra skytteteknik, kramar av avtryckaren). Med trådutlösare blev det bättre. Men spegeluppfällning, exponering och spegelretur syntes tydligt på vattenytan (jag provade på längre tider för att kunna analysera vad som händer). Med uppfälld spegel vart det ganska lugnt, knappt synligt skvalp för ridån.

Det är ju inte bara spegel och slutare som rör sig, bländarautomatiken innebär också att energi studsar omkring tills den omvandlas till värme nånstans i systemet.

Jämförde med en centralslutarkamera, där vart det mycket lite oro på vattenytan.
 
Tidningen Aktuell Fotografi hade en slags tävling där man lät yrkesfotografer fotografera av en , tror det var en svart skiva med ett litet belyst hål i, med sin kamera och 180 mm objektiv på fri hand. Vissa skröt över att de kunde skjuta av sina bilder med en 30/del och i bland med längre tid också. Där såg man tydligt att det runda hålet blev som en orm i vissa fall eller jättestort.
 
Att det blev en "orm" på 1/30 sec hmmm, låter kanske inte hundra% troligt...

Fick fotograferna använda sin egen utrustning?

Med IS så hade nog 90% av mina försök blivit skarpa. Utan IS ca 20%,,,
Den fråga som då dyker upp är hur många exponeringar som det hela utspelade sig med? Och om fotograferna menade att alla eller bara små delar deras bilder/exponeringar blev skarpa,,,

Mvh niclas.
 
janne ö skrev:
Tidningen Aktuell Fotografi hade en slags tävling där man lät yrkesfotografer fotografera av en , tror det var en svart skiva...
Ragnar Skanåker (pistolskytten) lyckades riktigt bra när de lät honom prova.
Han gav en del nyttiga tips, ett av dem att alltid ha båda ögonen öppna vid avtryck. Mindre spänningar då.

Har för mig att naturfotografer lyckades bättre än pressfotografer...

Många sådana tester visar att det är svårt att få riktigt bra skärpa på tider längre än 1/250 sekund med normala brännvidder.
 
mipert skrev:
Har för mig att naturfotografer lyckades bättre än pressfotografer...


Låter troligt,,,, många naturfotografer kanske också jagar och är intresserade av skytte!?
Dessutom så är ju dem fotografiska situationerna oftast olika,, även om dem också kan vara mycket lika,,,,

Jag har själv skutit en del pistol, revolver men mest jaktvapen av olika typer,, jag anser nog att det helt klart är vettig övning! Återstår pilbåge som säkert har mycket att ge,,,

Mvh Niclas.
 
Återstår pilbåge som säkert har mycket att ge,,,
Det har det. Har inte skjutit dom sista 3 åren, men sköt i 5 år innan det. Skillnaden mot gevär eller pistol är att man har en helt annan typ av spänning att hanskas med. Så teknik och styrka är rätt bra att ha mycket av. Det är ändå en typ 20kg du står och har i uppdraget om du har en någorlunda kraftig båge(recurve), plus bågens vikt på några kilon, Så man orkar inte riktigt stå lika länge som med ett gevär.

Men dom flesta precisions/koncentrations/kordinations sporter tror jag faktiskt ger en del hjälp på traven då en hel del sitter i mentaliteten.
 
Jo, men bara compoundbågar har avtryckare... det vanliga avsläppet liknar inte riktigt avtrycket vid pistolskytte eller kameraskott. Fast nog funkar samma andningsteknik osv. Fast bäst funkar en rejäl AS *s*
 

Bilagor

  • siktavarg.jpg
    siktavarg.jpg
    1.6 KB · Visningar: 383
Test med FM3A

Kameran med 400mm objektiv på stativ. Avstånd ca 9m. Trådutlösare.

Med "självutlösar-spegeluppfällning"
 

Bilagor

  • med.jpg
    med.jpg
    44.8 KB · Visningar: 311
Om jag ska vara ärlig så förstår jag inte riktigt det här med spegeluppfällning.. Jag hör kamerans spegel fällas upp automatiskt, hur fäller man upp den manuellt egentligen? (KM D5D)

edit: Oj det var visst en gammal tråd jag rev upp.. men jag undrar ändå.. :)
 
Nu är jag inte helt hundra på om D5D har spegeluppfällning men jag kikade på den ngt bristfälliga infon om den som finns på Dpreview & ser att den har självutlösare på 2 & 10 sekunder.

Därigenom så antar jag att spegeluppfällningen fungerar som på min D7D, genom att du använder självutlösaren på någon av lägena.

Vad som då händer om du exempelvis väljer 2 sekunders självutlösare är att när du trycker ned avtrycket så fälls spegeln upp & efter 2 sekunder så sker då exponeringen.

På detta sätt så slipper man de vibrationer som spegeln annars ger under exponeringen.

Kolla i din bruxis hur det hänger ihop.

//Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.