Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tungt stativ och/eller spegeluppfällning

Produkter
(logga in för att koppla)
Niclasfoto skrev:
---En anna sida av denna kaka är också den att olika slutartider är olikt kritiska i olika kameror,,,
Så är det utan tvekan. Min gamla Nikkormat t ex skakade rejält mycket mer än mina modernare autofokuserade kameror.
 
Jag vet inte hur krångligt det är att använda spegeluppfällning men om jag hade en skulle jag använda den varje gång jag använder stativ. För landsskapsfotografering alltså. Då brukar man inte ha bråttom och det är bättre att ta säkra framför osäkra - bilden blir inte sämre av de!.:)
 
Taiga skrev:
Hejsan
Då måste ju Hasselblad med centralslutare vara en bra lösning eller ?

Mvh
"Taiga"

Har man inte en spegel som måste fällas upp även på en hasselbladare?

Jag väntar på leverans av en mellanformatskamera med ridåslutare (fokalplan). Kameran har MLU (mirror lock up) och det är väl den som smäller till mest kan jag tänka. Är det stor skilnad på skak när man jämför ridå- och centralslutare i 6x6 kameror (förutsatt uppfälld spegel förståss)?

Det är ju lite större massor som skall accelereras i mellanformat jämfört med småbild.

/Richard
 
Jag har gjort så med mina kameror att jag testat olika tider på mina olika stativ. Det bästa är trots allt att lära känna sin egen utrustning.
T.ex är jag nöjd med min 300D, tycker inte att vibrationerna är störande.
 
Bra inlägg o diskussion.

Såg intressant info om vibrationer på www.berlebach.de . Diagram fanns att beskåda.Dom gör trästativ som hävdas dämpa vibrationer.

Har själv ett gammalt men funktionsdugligt lantmätarstativ för att ta verkligt skarpa bilder. Kräver dock bil och planering.
 
Tjena
Självklart finns det en spegel som går att fälla upp på en bladare.Och en centralslutare kan ju inte ge mycket vibrationer.

"Taiga"
 
---Kom att tänkat på en sak gällande temat i tråden...

Jag tror nog att vi fotografer liksom hanterar våra kameror väligt väldigt olika både bra och dårligt...Eftersom jag själv har tränat en god del skytte i mitt liv både pistol, revolver och div typer jaktvapen så vet man hur mycket vikten i bössan, avtrycket, kroppställningen och inte minst gen generella tekniken i all objekthantering (mm), betyder för lyckade skott....

Inga spegelfällningar eller ridåer här men det jag vill fram till är att man inte skall glömma själva hanteringen av kameran i händerna. Till exempel -Hur hårt man nyper i kameran under exp,, betyder säkert mycket..-Hur du smeker ned avtryckaren kontrollerat och jämt,, betyder säkert lika mycket..-Hur man står/sitter/ligger när man fotar,, betyder säkert en stor del..-Hur man utnyttjar balansen i det aktuella huset och objektivet,, betyder säkert en stor del.... etc...
Här har finner vi nog ytterligare några av nycklarna till att utnyttja tekniken vi har att tillgå till närmare maximum...

Mvh Niclas
 
Om man vill kolla hur mycket vibrationer kameran ger ifrån sig så läste jag någonstans att man kan testa det ganska enkelt: sätt kameran på stativ, sätt försiktigt en plastmugg med lite vatten i ovanpå kameran och fyra av. Studera vattenytan. Vibrationerna avslöjas direkt... Då kan man t ex se hur mycket det vibrerar när spegeln går upp resp. när slutaren går upp. Spill inget vatten på kameran bara...

Har inte testat själv. Än :eek:)
 
Niclas>> Det där var ett av de klokaste inläggen på länge.

Ibland ser jag fotografer som lyckas trycka så hårt på avtryckaren att kameran nästan ligger 30 graders lutning när bilden är tagen... he he... själv lyckas jag irriterande ofta hålla kameran lite lutande o får räta upp o beskära bilder i efterhand... men som gammal skytt smeker jag avtrycket o tror att jag e hyfsat skakningsfri i mej själv, men det kan säkert bli bättre, när diskuterades fotografens betydelse för skärpan? Var finns tips om hur man blir bättre på sånt?

Det jagas efter objektiv som under ideala förhållanden mäter suveränt bra och lite bättre än grannens, men har man nån verklig nytta av det om man sen nyttjar dem fel?
 
KGS skrev:
Niclas>>" när diskuterades fotografens betydelse för skärpan? Var finns tips om hur man blir bättre på sånt?

Det jagas efter objektiv som under ideala förhållanden mäter suveränt bra och lite bättre än grannens, men har man nån verklig nytta av det om man sen nyttjar dem fel?"



---(Först Tack!)
---ja, när man tänker på det så sätter man sig själv fort bakom alla tekniska funderationer som lätt tar överhanden. Ironiskt som bara den att vi inte tycks tänka igenom vårt faktiska arbetssätt med kameran,, dessutom så är det ju mer eller mindre gratis att öva på sådant:)

---Jag vet inte vart vi finner "tips och nedskriven lärdom" gällande detta men jag tror säkert att vi som ligger inne med lite kunskap och erfarenheter runt allt vad olika typer av skytte innebär och kräver, liksom har en stor fördel:)!

Mvh Niclas.
 
Foto är inte så lite en materialsport... jag minns när jag tävlade i bågskytte, visst köpte man i mån av tillgång på pengar samma utrustning som de stora pojkarna hade... samtidigt som en del gamla rävar sköt med sina uråldriga (läs tre-fyra år gamla) bågar och sköt mycket bättre...

Alla vet väl att vita objektiv = en bättre fotograf och att en Nikon betyder serious business... osv... men kan man verkligen köpa sej till bra bilder?
 
Det finns små enkla knep att dämpa vibbarna.
"Blimpa" kameran, dvs lägg en tyngd på spegelhuset t.om en handpåläggning kan funka.
Häng en tyngd i stativet. Kameraväskan, sten eller annat kan fungera som vikt.
Trådutlösaren eller självutlösaren kan även användas vid handhållen kamera...

: .........?
: .........?
 
KGS skrev:
osv...men kan man verkligen köpa sej till bra bilder? [/B]



---Nej, såklart kan man inte det även om detta liksom praktiseras runt om oss och av oss hela tiden,,,,,
---Samtidigt så är jag säker på att när nivån hos den fotograferande och teknikhavandet blivit mkt nära perfektion så har kommer man till en punkt där man klarar av att utnyttja tekniken i dem nyaste prylarna. Men visst verkar det som att vissa försöker köpa sig fram och därmed säkerligen ibland/ofta skuggar den egna utvecklingen..

Mvh Niclas
 
å andra sidan är det hejdlöst kul med nya knappar, displayer o blippande signaler också...

/kg som byter kamera minst en gång om året
 
Re: Re: Tungt stativ och/eller spegeluppfällning

Olle skrev:
Vid vilka andra tillfällen än optiktester har man användning av spegeluppfällning?

Olle
Vid all typ av fotografering med lite längre brännvidd och stativ som inte väger bly. Jag använder t ex alltid spegeluppfällning för landskaps- och macrobilder.
 
Re: Re: Tungt stativ och/eller spegeluppfällning

Olle skrev:
...Vid vilka andra tillfällen än optiktester har man användning av spegeluppfällning?..

När man vill ha maximal skärpa.
Moderna kameror har helt klart bätre dämpning så där är skillnaden ofta minimal men med min äldre Nikon samt med Mamiya RZ (och Hasselblad) syns skillnaden tydligt när man granskar bilderna mer noggrannt. Även när jag använder mitt lantmätarstativ med tyngder.

Med 6x7-kameran fäller jag alltid upp spegeln, till och med vid porträttfoto. Men skall jag ta bilder i snabb följd, modellbilder i fart, fälls spegeln inte upp.

Jag håller på att utvärdera om det blir skillnad på min D100 när jag använder antichockläget. Verkar inte så vid de snabba prov jag gjort hittills. Skall dock göra ett riktigt test.
 
Även moderna kameror som EOS 10D mår bra av att fälla upp speglen.

EF 300/4L

ÖV=f4, 1/10 sek med spegeluppfällning
ÖH=f4, 1/10 sek
NV=f11, 0,6 sek med spegeluppfällning
NH=f11, 0,6 sek

Monterat på ett Manfrotto 055 Pro (2,4 kg) och ett Manfrotto Proball 469 (1.3 kg)
 

Bilagor

  • spegel.jpg
    spegel.jpg
    39.7 KB · Visningar: 471
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.