Pongu
Aktiv medlem
Walter skrev:
Rekylen från de flesta spegelreflex leder till vibrationer som påverkar bildresultatet negativt.
Slutsats är att vid fotografering på lägre tider är ett kraftigt stativ (och spegeluppregling) nödvändigt för skarpa bilder.
Själv använder jag ett trästativ av märket Stabil med en Monoball kulled, som till viss mån reducerar problemet med oskärpa.
Nu är jag ingen fysiker, men intuitivt vänder jag mig lite mot att sätta kamera med teleobjektiv på en kulled och stabilt metallstativ. Är stativet tillräckligt styvt och tungt tar det inte upp vibrationer på samma sätt som Walters trästativ. Istället borde vibrationerna fortplantas genom objektivet ut mot frontlinsen och tillbaka igen, och skapa oskärpa. Och eftersom stativet är stumt borde pelaren på kulleden fungera som en stämgaffel eller metallfjäder, och bara öka vibrationerna. Tänker jag fel här? Tills jag är motbevisad lägger jag mina ben i sittande runt stativbenens baser som dämpning, ett brett och stabilt videohuvud istället för kulled, pannan mot kameran och vänster hand över objektivet för att absorbera vibrationer. Ska dock pröva 1120mm med trådutlösare och MLU. Eftersom man eliminerar vibrationerna från spegeln kanske min kroppskontakt i det fallet snarare stjälper än hjälper.
Robert: Japp, spegeln dansar upp och ner! Men på tider snabbare än 1/60-1/125 spelar det inte lika stor roll. Problemet är störst mellan 1/4 och 1/30.
/Pontus