Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tummgummigreppet har lossnat

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik Palombo

Aktiv medlem
Gummit för tummen på min KM 5D har lossnat och nu undrar jag vad för lim som håller det på plats bäst. Testade med lite superlim men efter några dagar gled den iväg igen.

Vill inte ha en kamera nerkletad med lim överallt så vågar inte göra för mycket :(

Några tips? :)

intresseant diskussion,
visste inte ens att där fanns ett tumgrepp.
fast mitt...vad-det-nu-heter...handgrepp, alltså där man håller högerhanden glappar lite ibland, är rädd för att det ska lossna. Men så är jag alltjämt rädd för allt som har med modern teknik att göra.
Så rädd så att jag faktiskt skaffade en 7d till härom dagen. Tänkte att om man kan köpte tokmassa objektiv hela tiden, kan man väl ha ett kamerahus i reserv. För TÄNK OM kameran skulle krascha under sommaren om man står där utan. Blir livrädd bara jag tänker tanken.

Mitt lossnade också men pappa letade fram ett fint litet limm och nu sitter det bättre än när den var ny... Skriver ikväll vad den hette för jag har det inte i huvudet.

Hehe, den här tråden för tankarna osökt till en gammal annons på blocket tror jag där någon ville sälja sin 5D som var fullkomligt nerkletad med gammalt lim. Tumgreppet, rattar, knappar och till och med displayen. Man undrar hur tillståndet var när vederbörande gav sig på sitt lilla ingrepp.

Nåväl...en liten parantes bara. Nevermind!

Limmet jag använde hette "Loctite, SuperAttak, Precision" och det blir inget kladd om man gör rätt. Gör man fel däremot så är det nog svårt att få bort kladd... :)

Jag hade samma problem och testade två olika lim innan jag hittade ett som fäste i gummit. Det är ett "superlim" som många säljer (bla. ICA).

Det heter: LocTITE Super ATTAK. Liten triangulär flaska.

Henrik jag tänkte med på den läskiga bilden när det lossnade.. han fick den faktist såld men det var nog bara för runt 2000 tror jag :p

Ska ta en titt efter det limmet nästa gång det är dags att handla. Tack så mycket

använd lim i gel-form, så mycet lättare när det inte rinner omkring, jag använde Loctite i en liten tub.

Jag fixerade gummit med en pytteliten droppe i mitten först, så att jag visste att gummit hamnade på rätt ställe, sen la jag ut limmet i tunna ränder med en tunn rand runt kanten, gjorde ena sidan om den först droppen i taget.

Köpte mitt lim på OKQ8, testade först med cyanoakrylat lim från biltema men det var löst som vatten, lyckades limma fast mig själv vid den gamla fjärkontroll som jag övade på tillsamans med en massa hushållspapper när jag försökte torka bort allt lim som rann överallt.

Senast ändrad:
Men om man fixar't med ett Toy istället för lim, då får man ett tuggummitumgummigrepp!

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto