Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tullavgift mm

Produkter
(logga in för att koppla)

JimSlim

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag vet att detta har diskuterats förut, (kan ej hitta den tråden så jag kör en egen).
Om jag nu beställer någonting ifrån Usa
(B&H photo) för tex 2000 dollar.
Hur mkt tillkommer i tullavgift och moms, ungefär?

D blir väl ändå billigare att köpa därifrån eler?

/ Fotohälsn/ JIm
 
Usa

ok, jag gick in på tullverkets hemsida o räknade med deras kalkylator, d blir fortfarande billigare om jag beställer från usa, gott e det!
/ Jim
 
Jupps, beroende på vad man beställer kan man fortfarande hamna 30-50% under i pris, tullat, momsat och klart.

Jag beställde ett 28-135, Motljusskydd och en angle finder C, allt för samma pris som enbart 28-135 kostar här i sverige, då tullat, momsat, fraktat till dörren klart.

Det roliga var att jag beställde på måndag eftermiddag vid 16, kl 18 på onsdagen stog ups utanför dörren, det är snabbare än något jag fått i sverige sånär som på vissa datorprylar med företagsbud.
 
Hur funkar det med tull då? Om leverans sker efter 2 dagar, kan ju varorna knappast hunnit passera tullen?
 
Stabben skrev:
Hur funkar det med tull då? Om leverans sker efter 2 dagar, kan ju varorna knappast hunnit passera tullen?

Jodå, eller snarare, UPS har avtal med tullen, alla paket dom får in från firmor, registrerar dom hos tullen. Sker mao, mer eller mindre automagiskt :)
 
Proboarder skrev:
Jodå, eller snarare, UPS har avtal med tullen, alla paket dom får in från firmor, registrerar dom hos tullen. Sker mao, mer eller mindre automagiskt :)
Är det verkligen så? Köpte ett 70-200 från USA och har ännu inte några veckor senare hört något om varken tull eller moms. Även i detta fall var det UPS som levererade. Paketet gick via Köln och Malmö...
 
niklasl skrev:
Är det verkligen så? Köpte ett 70-200 från USA och har ännu inte några veckor senare hört något om varken tull eller moms. Även i detta fall var det UPS som levererade. Paketet gick via Köln och Malmö...

Det sa dom till oss iallafall =)

Hmm, om det gått ett par veckor kan du ju alltid haft tur.
Jag fick min faktura dagen efter >_<

första gången rätt i handen om jag inte minns fel.
 
Man kan få tull och momsfaktura upp till flera månader senare. Det har jag fått, fyra närmare bestämt.
 
Proboarder skrev:
Det sa dom till oss iallafall =)

Hmm, om det gått ett par veckor kan du ju alltid haft tur.
Jag fick min faktura dagen efter >_<

första gången rätt i handen om jag inte minns fel.
Osis... Har dock fått intrycket att det här sker med viss oregelbundenhet och oförutsägbarhet...
 
stoltz skrev:
Man kan få tull och momsfaktura upp till flera månader senare. Det har jag fått, fyra närmare bestämt.
Jaha, då är det väl bara att vänta, då... enda trösten är att det blir billigare än att köpa i Sverige trots tull o moms... :-/
 
Dollarn

Man kanske borde donera ett par kr till Bush kampanjen, och hoppas att han blir omvald så går dollarn ner ytterligare, då är det bara för oss att köpa stora mängder härlig fotoutrustning till ett riktigt bra pris

;)
 
Proboarder skrev:
Jodå, eller snarare, UPS har avtal med tullen, alla paket dom får in från firmor, registrerar dom hos tullen. Sker mao, mer eller mindre automagiskt :)
Jo, så är det, upptäckte jag idag, du har alldeles rätt! Fönsterkuvert från UPS med inbetalningskort för moms, tull och "utläggsersättning" (100:), vad nu det kan vara. Men, jag hade räknat med hög sannolikhet för att åka på det, fick objektivet bums och det blev trots allt billigare än här hemma (drygt 5.900:- mot drygt 7.000:).
 
Forslund skrev:
Dum fråga kanske.. Man kan inte betala på postförskott eller liknande?
Du menar för att slippa tull och moms? Du lär inte slippa. Med paketet kommer t ex en fraktsedel där värdet står. Och UPS fixar med tull och moms, motprestationen från tullen är att de får igenom paketen bums och slipper vänta på tullbehandling.
 
niklasl skrev:
Du menar för att slippa tull och moms? Du lär inte slippa. Med paketet kommer t ex en fraktsedel där värdet står. Och UPS fixar med tull och moms, motprestationen från tullen är att de får igenom paketen bums och slipper vänta på tullbehandling.

Nejnej.. Har räknat med avgifterna, men jag undrar om man inte kan få paketet till posten där man får gå och hämta det där. Är sällan hemma på de tider ups kommer
 
Du kan få paketet levererad till ditt jobb.

Angående att "slippa" moms & tull :

När jag upptäckte B&H i början av 2001 så skickade jag efter med US Mail (tog längre tid, men de slank igenom. När de sedemera erbjöd UPS/FedEX så har paketet ALDRIG "slunkit" igenom. UPS vill ha pengar vid leverans av paketet. Dert är möjligt att man kan få det på faktura om man är företagere.

Jag tycker dock det är en smidig lösning och oftast billigare än Sverige ändå. 4 dagar från USA, till dörren.. Slå det om ni kan...posten (som tar 3 dagara för ett PF paket inom Sverige, och då får man hämta på posten) ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.