Jag visste att ordet "sjubjektivt" skulle dyka upp relativt omgående. Jag tänkte först nämna något om det i mitt huvudinlägg, men struntade tyvärr i det.
Inget är subjektivt Anders, det är bara vad du inbillar dig. Vad du tycker om, vad du anser vara bra, snyggt, gott och så vidare, är en direkt följd av ditt habitus. Habitus är den prägling vi genomgår under vår uppväxt. Du präglas av din omgivning, dina föräldrar, dina vänner, det du ser på TV, det du läser i tidningarna och så vidare. Och hur denna prägling ser ut beror i sin tur på dom konventioner som råder i vårt samhälle.
Det är just därför samma saker inte går hem i olika delar av världen. En god maträtt i Sverige anses kanske äcklig i Peru.
Om allt var subjektivt Anders, då skulle inga topplistor förekomma. Trackslistan skulle till exempel inte existera. Det skulle inte förekomma några tittarsucceér på TV. Inga modetrender skulle finnas och inga maträtter skulle anses som favoriter på våra restauranger.
Med andra ord så finns det bilder som är bra och det finns bilder som är dåliga. Det finns fult och vackert, det finns gott och äckligt. Att ständigt säga att det handlar om subjektivitet är att ta den enkla vägen ut. Då slipper man nämligen ta ställning och därmed riskerar man inget.
Självklart förekommer en viss subjektivitet, men den är relativt liten. Snacket om subjektivitet är ett resultat av vår västerländska kultur där vi fokuserar oss på individen och dennas självförverkligande.
/Joakim