ANNONS
Annons

Trilskande PS - okänd jpeg-markör?

Produkter
(logga in för att koppla)

sebbfolk

Aktiv medlem
Jag kör med en gammal Photoshop 7 som plötsligt har börjat trilskas. När jag sparar om en bild i jpeg som jag t ex ändrat storlek på, så går bilden inte längre att öppna.
I Windows bildvisningsprogram står det "Förhandsgranskning inte tillgänglig" och PS själv säger att bilden inte går att öppna därför att en okänd eller ogiltig jpeg-markör har påträffats.

Någon som har en uppfattning om vad som är felet och vad man eventuellt kan göra åt saken?

har du valt spara som och valt jpg i listan över format.

Inte bara bytt ändelse själv i fältet för filnamnet.

Ser den stor ut filen? prova då döpa om den till PSD o se om PS öppnar den.

Jag har sparat den genom att välja Spara som..., inte bara bytt ändese själv. Och jag har prövat att byta till alla tänkbara filformat utan framgång.
Detta problem uppträder nu i princip varje gång jag ska spara en fil som jpeg, så det är lite bekymmersamt, minst sagt. Glömmer jag att ta en kopia, och bara sparar om en jpeg-fil så är den alltså förlorad.

Ska jag kanske prova att installera om PS?

Jag börjar misstänka att det är bilder som jag gjort STÖRRE som detta händer med, om det kan vara någon ledtråd. Dvs jag har ökat pixelantalet eller centimetrarna.

Ingen som vet om detta är en bugg i PS7 eller om det är just min PS som fått fnatt?

Jag hade en Photoshop som blev korrupt en gång. Det blev alla möjliga konstiga fel när jag sparade. Tex om jag sparade med lager, fanns lagren kvar när jag öppnade, men tomma. Ändringarna hade lagt sig på bakgrunden ändå. Och när jag sparade tiffar med komprimering gick dom bara att öppna i Irfanview. Det löste sig med ominstallation.

Exakt samma fel har jag råkat ut för, så fort jag exporterar en fil till jpeg i Elements 7, så går inte bilden att öppna i andra program längre.
Tar jag samma bild och sparar som jpg från Editorn så fungerar det utan problem, det är just exporteringsfunktionen i Elements 7 som gör något med bilderna, vad vet jag ej.
Nån som vet? Jag är frustrerad eftersom jag använder PS för att omvandla mina NEF bilder till jpg för att kunna sedan tagga de i Acdsee, eftersom Acdsee gör inte lika bra jobb att tolka NEF bilderna.

Verkar som sagt vara en bugg i Elements 7, men jag har inte kunnat hitta något på nätet om det, det är här jag läser första gången att några andra också har råkat ut för det...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar