Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tri-x

Produkter
(logga in för att koppla)

canoneos3

Avslutat medlemskap
Hejsan.
Nu har det blivit dax för mig att framkalla mina tri-x som har legat i kylen ett år. Jag undrar vilken är den "Bästa framkallaren" för Tri-x. Jag skulle gärna ha lite råd om tider och agitering.

MVH Stefan
 
Hejsan.
Nu har det blivit dax för mig att framkalla mina tri-x som har legat i kylen ett år. Jag undrar vilken är den "Bästa framkallaren" för Tri-x. Jag skulle gärna ha lite råd om tider och agitering.

MVH Stefan

D76 och Tri-X är väl en klassisk kombination.. Framkallningstider kan du hitta på photax hemsida bl.a. Länk
 
Det finns ingen framkallare som är bäst för Tri-X! Bara framkallare som är bäst för dig. Dvs för det resultat du vill ha vad gäller kornighet och tonseparation. Tala om hur du vill ha det så kan jag komma med ett förslag. Sen kan det ju också vara lite si och så med filmer som legat exponerade så länge? Inte garanterat att det blir som det skulle bli normalt.
 
Hej. Jag vill kornigheten som är typisk för tri-x ( ganska kornigt ). Det var ganska längesedan jag framkallade film så man kan säga att jag är nybörjare. Och då körde jag bara med T-max både film och framkallare.

Stefan
 
Hej. Jag vill kornigheten som är typisk för tri-x ( ganska kornigt ). Det var ganska längesedan jag framkallade film så man kan säga att jag är nybörjare. Och då körde jag bara med T-max både film och framkallare.

Stefan

Om du vill ha den klassiska kornigheten så får du köra med Ilford HP5+ i stället. Den tri-x med det runda fina kornet togs ur produktion 2003. Den bästa framkallaren om man vill få ut maximal känslighet (alltså 400asa) och fint korn är xtol som lämpligen körs 1 + 1 som engångslösning. Xtol var den sista framkallare kodak tog fram med sin stab av kemister och kan ses som en modernare form av D76 som funkar bättre med dagens tunna emulsioner liksom med tkorns filmer. D76 var i mångt och mycket anpassad för en tid då det var betydligt mer silver i filmerna. Nu handlar det inte om några större skillnader i resultatet, men de finns där. Framför allt får man ut ca 1/3 steg högre känslighet ur tri-x med xtol 1 + 1 jämfört med D76 1 + 1.

Sedan är det som Nils säger, att bäst blir det med det man själv är inkörd på så om man får de neg man vill ha med D76 finns ingen större anledning att byta. Rodinal eller Calbe R09 kan vara intressant beroende på den speciella tonalitet den ger och dess oändliga variationsmöjligheter med olika spädningar. Den är dock den framkallare (utav de jag testat) som är svårast att bemästra. Den är också känslig för att negativet är rätt exponerat, jag har varit med om filmer där vissa negativ blivit finkorniga och andra mycket grovkorniga beroende på hur de varit exponerade.

Den som jag vet kan rodinal här på FS är Lasse Mellberg.
 
Nu kan jag ge dig förslag:

Vill du ha det gamla typiska Tri-X kornet på dagens version av Tri-X så ska du använda Kodaks DK-50. Tyvärr finns den inte att köpa i Sverige så man får beställa den i USA. Eventuellt kan fotohandlare ha gamla paketer med pulver liggandes? Har själv provat att blanda till från pulver som varit kring 20 år gammalt och det fungerade utmärkt. Vill du ha finaste korn med Tri-X (faktiskt så man tycker det är finare än Plus-X) så kör man med vanlig D76. Grövst korn ger Rodinal/Calbe R09. Jag har provat spädningar från 1/20 - 1/50 och där är det ingen skillnad i kornighet. Inte heller underexponering tycks ge någon skillnad i korn med Rodinal/Calbe. Däremot ger överexponering grövre korn med Rodinal/Calbe, precis som med alla andra framkallare för den delen kanske ska tilläggas. Överexponering är en av faktorerna som ger grövre korn, det är ett känt faktum. Att Rodinal skulle vara särskilt svårbemästrad i kombination med Tri-X har jag inte märkt av. Men det kanske beror mera på filmen än på framkallaren kanske?
 
Enligt vad jag läst mig till (använder själv väldigt lite Kodakfilm) är agiteringen den avgörande faktorn för kornigheten om man kör Tri-X i R09.
 
Enligt vad jag läst mig till (använder själv väldigt lite Kodakfilm) är agiteringen den avgörande faktorn för kornigheten om man kör Tri-X i R09.

Vilket ger mest korn då, ingen, lite, normal, mycket eller kontinuerlig agitering? Jag agiterar per minut med R09/Rodinal. Med D76 och Microdol-X fungerar det så att ju mindre jag agiterar desto skarpare/tydligare blir kornet. Agiterar man för mycket kan kornet lösas upp så att att hela skärpeintrycket förtas. Vore intressant att veta hur detta fungerar med Rodinal?
 
Minuttakt är det som gäller, och antagligen så lugnt och mjukt som möjligt. Däremot innehåller Rodinal inga lösningsmedel, så grovkornigheten ökar med häftigare agitering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.