Annons

Tri-x lite violett

Produkter
(logga in för att koppla)

aleklint

Aktiv medlem
Hej!

Jag har ett litet problem. När jag framkallar min Tri-x film så vill inte basen bli helt genomskinlig. Dvs, det är en aning violett kvar efter framkallningen. Det är ju iofs väldigt lite, men på en del filmer har jag lyckats utan att få denna violetta hinna.

Vad beror det på?

Framkallar i D-76 (brukslösn.) Sköljer som stopp. Fixerar i Polymax fix i 8 min. Sköljer i Ca 30 min.

Ska jag kanske byta fix? Eller fixera längre? Eller kanske skölja längre? Vad tror ni?


På de gamla tri-x filmerna hade jag inte detta problem..

Mvh mats
 
När mina ser dagsljus, någon dag eller så, så försvinner de violetta eller lila som ibland blir kvar efter framkallningen. Det är något skick i filmbasen som ska lossa om jag fattat det hela rätt. Jag har kopierat med viloett ton i neggen men inte märkt något fel på kopiorna. Såg en sträng om detta för länge sedan minns dock inte vilken.

Har sett fenomenet på både Kodak och Agfa, dock med skillnader i nyansen.
 
Mina negativ får aldrig se dagsljuset.. Man kanske borde låta dom ligga framme i dagsljuset, i pergamynfickan ett par dagar då. Jag har också kopierat bilder med violett ton och inte märkt nåt fel, men tycker att det borde gå att få helt genomskinlig bas..
 
Den violetta färgen beror på underfixering. Skydda fixerbadet genom att använda ett avbrytningsbad efter framkallaren. Vissa fixerbadstillverkare brukar ange fixeringstiden till dubbla klarningstiden. För att enkelt kunna kolla detta kan man lägga en bit film under framkallningsdosans lock kolla när denna bit blivit klar. Fixera då lika länge till. Fixera ej för länge för det fräter ut skuggpartierna.
Undvik att ha negativen i dagsljus. De bleks!
/Harald
 
Var glad att dom är violetta. Jag hade gröna negativ (basen hade ungeför samma färg som gräsmattan har så härs års), helt omöjliga att kopiera!
 
Tror också att de är underfixerade men det positiva är ju att underfixerade neg går att fixera om i efterhand. Jag skulle fixat om dem..
 
Tack för svaren:)

Ja, jag misstänkte också att det hade nåt att göra med fixet. Men tycker ändå att det är konstigt att dom har blivit underfixerade, jag har ju fixerat i åtta minuter. Beror det på att jag skippade stoppbadet då eller? Men när man ska fixera om dom, är det bara att ladda på filmen på spiralen och sedan fixera dubbla klarningstiden då eller?
 
aleklint skrev:
är det bara att ladda på filmen på spiralen och sedan fixera dubbla klarningstiden då eller?
Ja så kan du göra. Jag vet någon som förblött innan omfixering men själv har jag fixat om utan förblötning och det har också funkat bra.

Menar du att du hoppat över stoppbad genom att bara använda vatten eller körde du direkt från framkallare till fix? Fattade liksom inte det där. Kan fixet varit gammalt eller felblandat förresten?
 
Jag har inte dom problemen med tri-x.
Använder d-76 samt ilford fix.
Inget stoppbad.
Däremot är jag noga med att skölja filmen i ljummet vatten riktigt länge efteråt.
 
Kanske en idé att investera i HCA och använda efter fixet. Din fix låter som den är slut om du måste använda så lång tid för klarning. Jag använder samma men sköljer dock mellan framkallare och fix i ½ minut och behöver inte mer än 3 minuter max så länge den är någorlunda fräsch. Kvarvarande violetta ton försvinner i sköljen på ett par minuter.
 
lotelo skrev:
Menar du att du hoppat över stoppbad genom att bara använda vatten eller körde du direkt från framkallare till fix? Fattade liksom inte det där. Kan fixet varit gammalt eller felblandat förresten?

Ja jag hoppade över stoppbad och använde vatten som "stoppbad" i mellan framkallare och fix.
Nej fixet var helt nyblandat.

Alltså det är ju inga stora violetta nyanser jag snackar om här, men om man jämför med en film som har en helt klar bas så syns det.

Eva:
Ska prova HCA, men gör den så att den violetta tonen försvinner? Det är väl bara en fixföstörare?
 
Den lila färgen bryts ner av UV-ljus.
Den försvinner också om du fixerar lite till.

Om du skall bryta ner mha UV ljus låt inte negativen ligga kvar i fickor. För på ngt sätt så är det ett ämne som bryts ner och logiskt sett så borde det som försvinner/bryts ner stanna kvar i fickan.

Såvitt jag vet så påverkar den inte kopiekvalitén.

/Erik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.