egaeci
Aktiv medlem
mange78 skrev:
Skölj ordentligt bara. Får aldrig lila ton i neggen när jag sköljer ordentligt.
och med ordentligt menar du hur länge? jag ska framkalla en imorgon och testa då.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
mange78 skrev:
Skölj ordentligt bara. Får aldrig lila ton i neggen när jag sköljer ordentligt.
mange78 skrev:
Vet inte om det är mig du åsyftar, men min termometer är det inget fel på. Sen är det ju alltid svårt att känna när man lämnar ett nybörjarstadie, men jag har väl kört en 50-60 rullar själv i alla fall. Men jag har ingen erfarenhet av D-76 dock.
Har sett dina tips och tackar så mycket för dom. Vill dock förtydliga att jag inte kopierat i mörkrum med dessa negativ utan bara betraktat negativen och scannat dom.
Mvh Magnus
egaeci skrev:
och med ordentligt menar du hur länge? jag ska framkalla en imorgon och testa då.
Graal skrev:
Ok, du är nog ingen nybörjare om du framkallat 50-60 rullar. Ursäkta om jag uppfattade det så när du efterfrågade tips från oss "rutinerade".
mange78 skrev:
Kör jag HCA sköljer jag 10 min. Utan HCA 30 min. Var noga med tempen även på sköljvattnet också så att det inte är för kallt. 20-25 grader är lagom.
Graal skrev:
Jag späder 1+1 och kasserar framkallaren efter varje gång. Blir jämnare resultat från gång till gång då och man slipper hålla koll på hur många filmer man framkallat, hur gammal framkallaren är osv. 3 dl ustspädd brukslösning räcker heller inte till mycket mer än en film.
mange78 skrev:
Jag kör alltså brukslösning och kasserar efter en gång. Visst, det kanske inte är så ekonomiskt. Men ska nog köra 1+1 istället.
Graal skrev:
1+1 är min brukslösning, du menar väl att du kör förrådslösning (stock)?
Calle Camp skrev:
Hej Magnus
Du kan det här, det vet jag.
Prova vid 18 C och tio minuter med samma agg som du gör.
Om du är orolig för tempen så får du säkert låna Nils fantastiska termometer som är mer noggran än en kalibrerad ;-)
Calle Camp skrev:
Hej
Försök att förstå och manipulera inte.
Mitt råd var 18C, inte 17C,
Calle
mange78 skrev:
Jag eftersöker dock svar på skillnader i vilken koncentration på framkallaren man väljer att använda?
Mvh Magnus
mange78 skrev:
Jag eftersöker dock svar på skillnader i vilken koncentration på framkallaren man väljer att använda?
Mvh Magnus