Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tri-x, D-76, problem med kontrasten.

Produkter
(logga in för att koppla)
mange78 skrev:
Vet inte om det är mig du åsyftar, men min termometer är det inget fel på. Sen är det ju alltid svårt att känna när man lämnar ett nybörjarstadie, men jag har väl kört en 50-60 rullar själv i alla fall. Men jag har ingen erfarenhet av D-76 dock.

Har sett dina tips och tackar så mycket för dom. Vill dock förtydliga att jag inte kopierat i mörkrum med dessa negativ utan bara betraktat negativen och scannat dom.

Mvh Magnus

Ok, du är nog ingen nybörjare om du framkallat 50-60 rullar. Ursäkta om jag uppfattade det så när du efterfrågade tips från oss "rutinerade".

egaeci skrev:
och med ordentligt menar du hur länge? :) jag ska framkalla en imorgon och testa då.

Kör jag HCA sköljer jag 10 min. Utan HCA 30 min. Var noga med tempen även på sköljvattnet också så att det inte är för kallt. 20-25 grader är lagom.

Graal skrev:
Ok, du är nog ingen nybörjare om du framkallat 50-60 rullar. Ursäkta om jag uppfattade det så när du efterfrågade tips från oss "rutinerade".

Alltid värdefullt med tips från rutinerade, för dit har man ju en bra bit kvar i alla fall!

mange78 skrev:
Kör jag HCA sköljer jag 10 min. Utan HCA 30 min. Var noga med tempen även på sköljvattnet också så att det inte är för kallt. 20-25 grader är lagom.

vi sköljer också tio minuter (efter hca), i 20 grader. jag ska prova att dubbla tiden och se om jag ser nån skillnad.

Jag späder 1+1 och kasserar framkallaren efter varje gång. Blir jämnare resultat från gång till gång då och man slipper hålla koll på hur många filmer man framkallat, hur gammal framkallaren är osv. 3 dl ustspädd brukslösning räcker heller inte till mycket mer än en film.

Graal skrev:
Jag späder 1+1 och kasserar framkallaren efter varje gång. Blir jämnare resultat från gång till gång då och man slipper hålla koll på hur många filmer man framkallat, hur gammal framkallaren är osv. 3 dl ustspädd brukslösning räcker heller inte till mycket mer än en film.

Jag kör alltså brukslösning och kasserar efter en gång. Visst, det kanske inte är så ekonomiskt. Men ska nog köra 1+1 istället.

mange78 skrev:
Jag kör alltså brukslösning och kasserar efter en gång. Visst, det kanske inte är så ekonomiskt. Men ska nog köra 1+1 istället.

1+1 är min brukslösning, du menar väl att du kör förrådslösning (stock)?

Om du vill undvika det "canserframkallande" (dock inte i så låga doser som det är fråga om här) hydrokinonet i D76 så kan jag rekommendera X-tol, den är betydligt mera harmlös och mindre skadlig för miljön. Jag tycker mig få lika bra Tri-X negativ med den som med D76 eller Acutol.

Hej Magnus

Du kan det här, det vet jag.
Prova vid 18 C och tio minuter med samma agg som du gör.
Om du är orolig för tempen så får du säkert låna Nils fantastiska termometer som är mer noggran än en kalibrerad ;-)

Den "gamla" trix framkallade jag i 8min 40sek vid 20 grader, aggitering första 30sek därefter en trippelvändning (ca 10sek) varje minut och fick kanonfina negativ. För några år sedan när de böt namn till 400TX på askarna så ändrade de emulsionen och framkallningstiderna, så den nya tiden enl kodak skall vara 9min 45sek vid 20 grader. Jag brukar köra 10min (skillnaden är marginell) aggitering de första 30sek och därefter en trippelvändning varje minut. Något som jag och många andra tycker oss märka är att den nya trix ej har samma tryck som den gamla, den ger som du säger "gråare" kontrastfattigare negativ. Det är därför jag efter 25 år mer eller mindre övergivit trix till förmån för Fuji Neopan 400, som är betydligt finkornigare. Om du vill kan du även testa Ilford HP5 som är mer lik den gamla trix.

Angående detta med 18 eller 20 grader så rekommenderar jag 20 grader, inte för att det skulle vara bättre, utan därför att det är enklare i och med att framkallarens effekt avtar markant om du skulle hamna lite under 18 grader. Om du skall köra 18 grader så skulle jag rekommendera dej att framkalla i 11 min.

Calle Camp skrev:
Hej Magnus

Du kan det här, det vet jag.
Prova vid 18 C och tio minuter med samma agg som du gör.
Om du är orolig för tempen så får du säkert låna Nils fantastiska termometer som är mer noggran än en kalibrerad ;-)

Ja du får gärna låna den! Fast bättre är väl då att införskaffa en egen? Calle, du gör dig löjlig över saker och ting, till vad nytta? När vi kommer med råd så verkar det i dina ögon som om vi ville briljera? Tycker du inte själv att det är mera praktiskt med en välkalibrerad termometer om man ligger bara en grad över gränsen då framkallningsämnet slutar verka?

Calle Camp skrev:
Hej

Försök att förstå och manipulera inte.
Mitt råd var 18C, inte 17C,

Calle

Vi tycker inte det är fel att framkalla i 18 gr, bara påpeka riskerna med det om man inte har en bra termometer. Om du sedan menar att det är att manipulera eller att inte förstå när jag tycker du gör dig löjlig över dessa, åtminstone från mig personligen, välmenade råd så ska jag hädanefter låta bli att svara när frågor ställs i forumen.

Det är ett vanligt problem med sådana här frågor, man vill ha svar på hur andra framkallar för att man själv inte är nöjd med det resultat man får.

Vänliga människor tipsar då om att man kan framkalla i 7 min 50 sek i 21°.

Problemet är att sådana tips inte går att följa rakt av, av flera skäl.

Ett av dem är termometern förstås, fem personer kan (i teorin) ha termometrar som visar från 19°-23° när kemin är lika varm. Sedan agiterar de olika och dessutom skiljer vattnet som de späder framkallaren med åt.
Tro mig, det har större betydelse än man kan tro, 23 år av filmtestande med densitometer har gett mig en del kunskap om vad som påverkar och vad som inte påverkar resultatet.
(Kornet blir inte finare av att agitera sällan (så länge man kompenserar med längre framkallningstid) och att späda Rodinal 1+25 elelr 1+50 spelar ingen roll (återigen så länge man kompenserar med annan tid).)

Jag minns två tester, ett av Lars Kjellberg och ett av Stefan Ohlson som lät ett antal fotografer/elever framkalla identiskt exponerade filmer med tydliga instruktioner om tid, temp, agitering med mera.
Skillnaden i kontrast på de färdiga filmerna var som mest runt en hårdhetsgrad...

Bara en liten tanke om termometrar, tider och framkallningsrutiner.

Nej, jag är inte termometerfetischist, vilken skittermometer som helst duger så länge man är nöjd med det resultat man får.

Missförstå mig inte, jag söker inga tips på exakta tider och temperaturer. Jag är inte heller så rigid i mitt tänkande att att jag blint följer det som skrivs här, utan lägger till mina egna reflektioner till tipsen jag får här. Det jag efterfrågar är mer generella tips om eventuell förlängning av framkallningstiden eller inte och resultat vid olika koncentrationer av framkallaren etc.

Har fått en hel del bra svar, vilket jag är tacksam för! Kommer nog testa att förlänga min framkallningstid ca 10-15%, dock utifrån de förutsättningar som gäller för mig gällande termometer, agitering osv.

Jag eftersöker dock svar på skillnader i vilken koncentration på framkallaren man väljer att använda?

Mvh Magnus

mange78 skrev:
Jag eftersöker dock svar på skillnader i vilken koncentration på framkallaren man väljer att använda?

Mvh Magnus

Det sägs att en utspädd framkallare "i vissa fall" ger en kompenserande effekt och ett grövre korn. Jag har dock aldrig sett någon skillnad i negativen när det gäller 1+1 eller stock med d76 eller xtol.

mange78 skrev:

Mvh Magnus

Hej
Någon annan skillnaden en själva framkallningstiden är det igentligen inte.
Generellt skall du sträva efter så lång framkallningstid som möjligt utan att få för mycket kontraster, det ger bäst resultat.
För att få längre framkallningstid krävs det med d76 att du kör den 1+1 och ej i stock.
Nästa parameter du kan ändra för att erhålla en lång framkallningstid är att sänka temperaturen.

Mitt första mörkrum byggde jag upp 1964, har förstört massor av film under min tid.
Mina största misstag har varit för hög temperatur och för kort framkallningstid.
Det jag då har lärt mig är att toleranserna i filmen är mycket mer snäll mot dig vid en lägre temp samtidigt som du då maximerar framkallningstiden optimalt för slutresultatet.
Här spelar +- 30 sek inte så stor roll.

Nu har jag diskuterat färdigt topic för min del.

Calle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar