Annons

1+1 d-76

Produkter
(logga in för att koppla)

P.D

Aktiv medlem
Hej,

Har en fråga som gäller utspädning av D-76 och eventuellt andra framkallare. Har framkallat ca 25 filmer sen i augusti med D-76 som enda framkallare. För det mesta tycker jag mig få underframkallade neg men ändå klart användbara men skulle vilja ha de mörkare eftersom jag kommer printa en del i mörkrum framöver. Tycker det är enklare att jobba med ett mörkare negativ då.

Måste man dubbla mängden framkallare i dosan när man använder 1+1 blandning? Alltså, min teori, om man kör 1+1, 290 ml så har man 145 ml aktiv framkallare vilket kanske inte är så bra? Om detta stämmer så borde det även inte vara en höjdare att köra två filmer (max i min Paterson) i 1+1 eftersom de också då får för lite aktiv framkallare? Nu är ju inte D-76 som t.ex. rodinal som man kör till slutet men jag antar att över tid så går det långsammare om filmen får för lite framkallare.

Sist körde jag en kodak tmax 400 pressad till 800 i 12:40 20°C 1+1, vilket motsvarar samma tidstillägg som mellan 400 i stock vs 1+1 (8 och 12,5 minuter). Negen blir fina men kanske en aning ljusa. Är det bättre att köra stock på detta eller ska jag bara justera tiden uppåt.

Tackar på förhand
Peder

Måste man dubbla mängden framkallare i dosan när man använder 1+1 blandning? Alltså, min teori, om man kör 1+1, 290 ml så har man 145 ml aktiv framkallare vilket kanske inte är så bra? Om detta stämmer så borde det även inte vara en höjdare att köra två filmer (max i min Paterson) i 1+1 eftersom de också då får för lite aktiv framkallare? Nu är ju inte D-76 som t.ex. rodinal som man kör till slutet men jag antar att över tid så går det långsammare om filmen får för lite framkallare.

Är inte helt säker på att jag förstår din fråga, men kör du två filmer i D76 1+1 så använder du naturligtvis (i det här fallet med Patersondosan) 2 x 290 ml framkallare.

Är inte helt säker på att jag förstår din fråga, men kör du två filmer i D76 1+1 så använder du naturligtvis (i det här fallet med Patersondosan) 2 x 290 ml framkallare.

Ja, jag har nog bara tänkt ett steg för mycket. Tiderna som man ser vid 1+1 är ju anpassade efter mängden aktiv framkallare dvs hälften. So far är jag med.

Det som jag fiskade efter är att det kanske finns en maximal nedre gräns (en del kör ju 1+3). Någonstans i de trakterna borde det ju helt enkelt bli "för lite" framkallare inblandat. Dvs den hinner bli utmattad innan filmen är framkallad. Detta är ju inte aktuellt vid 1+1 som jag nu förstått. Jag får helt enkelt kolla på mina tider.
Tusen tack för ditt svar.

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Förhandsboka nya Fujifilm GFX100RF hos Götaplatsens Foto