Erik Schalin
Aktiv medlem
18 grader år inget jag rekommenderar.Calle Camp skrev:
Hej
D76 1+1, 18 grader, 10 min.
Så blir det bra
Calle
Många framkallare innehåller hydrokinon. Hydrokinon är inte aktivt under/(vid?) 17 grader.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
18 grader år inget jag rekommenderar.Calle Camp skrev:
Hej
D76 1+1, 18 grader, 10 min.
Så blir det bra
Calle
Erik Schalin skrev:
18 grader år inget jag rekommenderar.
Många framkallare innehåller hydrokinon. Hydrokinon är inte aktivt under/(vid?) 17 grader.
Calle Camp skrev:
??????????????????????????????
Du skall nog skriva till Kodak och berätta om dina erfarenheter
Jag menar alltså att det kan skilja mellan olika termometrar.mipert skrev:
...Sådana där gamla med röd spritindikator kan variera ett par-tre grader (mer om de fått en smäll)...
Calle Camp skrev:
Hej
Du menar väl inte på fullt allvar att ni inte har bättre koll på er framkallning, så att feltoleransen kan bli 2,5 C.
Det var häftigt....
Calle
timeUnit skrev:
Nils, Mipert, Erik,
nog för att temperaturen är viktig, men Calle kom med ett konkret förslag, som ni skjuter ned med att Magnus och/eller Calles termometrar skulle vara dåliga. Det är ju rätt så off topic.
Kom istället med förslag på hur Magnus kan få "bättre" kontrast med D76 och Tri-X. Hur gör ni när ni kör den kombon?
Graal skrev:
Helt rätt! Är man nybörjare som frågeställaren uppgav kanske man inte har den dyraste proffstermometern. Själv har jag fått en specialkalibrerad analog laboratorietermometer från labbet på Lessebo pappersbruk som visar 10-dels grader med stor precision.
egaeci skrev:
nu kanske det här blir lite offtopic, men apropå tri-x, d-76 och fix.. i skolan får vi lära oss att vi ska fixera (i ilford hypam) tills filmen är grå och inte längre lila. med tri-x tar det hur lång tid som helst, inte ens efter 15 minuter är den icke-lila. andra filmer blir rätt snabbt grå. tri-x tappar också en del lila färg när man kör den i hca efter fixet, men inte helt. vad säger ni, hur ska man bära sig åt för att få grå tri-x?
mipert skrev:
Om Magnus vill få bättre (i detta fall mer) kontrast är det lämpligt att framkalla längre och eventuellt kanske titta på exponeringen. En underexponering kan skänka kontrasten runt 1/2 hårdgetsgrad.
Och att ange en viss tid kan vara lurigt om till exempel temperaturen avviker. Jag skulle kunna säga att jag alltid framkallar 10 minuter men det betyder inte att man får samma resultat som jag.
Exponering, vattenkvalitet, agitering, temperatur och en del saker till påverkar resultatet.