Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trasig AF på AF-S 18-105 DX

Produkter
(logga in för att koppla)

PLI

Ny medlem
Köpte ett begagnat objektiv på Tradera, men tyvärr blev jag blåst då det inte hade fungerande AF och troligen inte heller VR.
Det jag upptäckt är att när knappen står i manuellt läge på objektivet, så går fokusringen att vrida flera varv utan stopp, dock känner man ett motstånd ungefär där stoppet borde komma. Jag har lånat ett äldre objektiv av en kompis och det fungerar utmärkt dvs inget fel på kameran (D7000).
Någon som tror att det går att fixa objektivet?

Troligtvis inte värt pengarna att fixa. När mitt zoomobjektiv gått sönder skulle det kosta ca 1500kr att laga. Ungefär samma kostnad som ett helt begagnat. Försök häva köpet istället om det går. Ta vanligt kontakt med säljaren.

Inlägget skrivet med mobil

Köpte ett begagnat objektiv på Tradera, men tyvärr blev jag blåst då det inte hade fungerande AF och troligen inte heller VR.

Troligen?

Det jag upptäckt är att när knappen står i manuellt läge på objektivet, så går fokusringen att vrida flera varv utan stopp, dock känner man ett motstånd ungefär där stoppet borde komma.

Det är helt normalt på aktuellt objektiv och det spelar ingen roll i vilket läge AF-väljaren står.

Jag har lånat ett äldre objektiv av en kompis och det fungerar utmärkt dvs inget fel på kameran (D7000).

Om det är skruvdrivet så fungerar det inte på samma sätt, så en helt säker diagnos är det inte.
Har din kompis en någorlunda modern kamera? I så fall så kan du ju pröva objektivet på den. Även om det nu skulle vara småbild så går objektivet att montera.

Någon som tror att det går att fixa objektivet?

Om det verkligen är trasigt är det sannolikt ekonomisk idioti att försöka laga det. Om det bara är skitiga kontakter på objektivet eller i kamerahuset så kan du förstås göra rent dem.

Det jag upptäckt är att när knappen står i manuellt läge på objektivet, så går fokusringen att vrida flera varv utan stopp, dock känner man ett motstånd ungefär där stoppet borde komma.?
Det finns ingen mekanisk koppling mellan fokusringen och fokuseringen på AF-S objektiv. Fokusringen ska gå att vrida hur långt som helst.

Jag har lånat ett äldre objektiv av en kompis och det fungerar utmärkt dvs inget fel på kameran (D7000).
Och vad var det för objektiv? Om det var ett AF objektiv och inte ett AF-S så fungerar det helt annorlunda. På dem ska man passa sig noga för att vrida fokusringen för långt eller vid fel tillfälle.

Ärligt talat så är jag osäker på om det alls är något fel på det objektiv som du har köpt, du har bara inte kollat det ordentligt. Kolla att A/M - M omkopplaren på objektivet står i läge A/M till att börja med.

Då det är AF-S, så är det datorkontakter som är kopplingen, inte fokusskruven, så ta en tops, droppa på max 2-3 droppar isopropanol, torka av kontaktytorna både på objektivet och kontaktblecken i huset.

Fokusringen skall gå att vrida "för" långt, åt både hållen, spelar ingen roll om Fokusknappen på objektivet står på A, eller på M, men naturligtvis så skall den stå på A för att få autofokus.

Kolla även plastbajonett fattningen så att den är hel, är den inte det, så kan det vara att objektivet flyttas ut lite så att det inte får full kontakt med huset i alla lägen.

Så kolla på dom 3 sakerna, rengöringen, fattningen och knappen på objektivet.

Hoppas det fixar sig.

Glömde lägga till att du även skall kolla fokusknappen på ditt D7000 kamera att den står till AF, inte för att jag utgår från det, men det är väldigt vanligt att man kommer åt den knappen ibland :(

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar