Robert_B skrev:
Hej
Den senaste tiden har jag märkt av flera totala nybörjare ge "avancerade" tips om hur en studiobild (även andra bilder) skall se ut.
Saker som:
Bilden är för matt...
Den saknar skuggor, detta stör oehört
Jag betackar mig för nybörjare som i sitt försök att verka professionella försöker sig på att ge tips om hur man skall ta en bättre bild. Personer som inte har nån som helst studiovana. När jag (och andra) laddar upp en bild för kritik, förväntar jag mig (vi oss) kritik från personer som vet vad de pratar om. Detta blir inte konstruktivt utan helt nedsättande. Är ni totala nybörjare och har ingen vana på fältet så undvik att "verka proffsiga" och härma erfarna fotografers kommentarer till bilder, de erfarna vet vad de talar om, det vet inte nybörjarna. Detta gäller även en alltför positiv kommentar som tydligt visar att personer inte vet vad den talar om.
En kritikbild som laddas upp skall förväntas inte enbart ros utan även ris, men ris i så fall av de som vet vad de talar om.
Jag har bara några års erfarenhet inom foto och är därför också nybörjare, men jag försöker inte spela smart och lära upp mer erfarna fotografer.
/Robban