Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trött på besservissar

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast något jag upptäckt är att alla kommentarer av totala nybörjare är bättre än kommentarer som de som utger sig för att veta vad de talar om ger, fast de inte vet det egentligen. Jag har fått kommentarer av någon som säger sig fotograferat ca 10 år längre än mig och som säger sig kunna det mesta, men som är totalt missvisande i sina tips och som uppenbart inte var insatt i vad den kommenterade.. Tur att man själv såna gånger vet skillnaden på 200 och 800asa så man inte går på såna idiotiska råd.. Av nybörjare har jag alltid fått nmer ärliga och uppriktiga kommentarer som är tillförlitliga dessutom.

Utan att ha läst allt ovanstående under tråden så önskar jag bara att säga ngr valda ord, förhoppningsvis UTan att låta som besservisser.-)!

Jag MEnar att vi skall vara glada för den mångfassiterade verklighet vi på fotosidan surfar runt i!

Här finns en stor skara fotografer allt ifrån nybörjare till yrkesverksamma. DET är ngt att suga glädje och kunskap ur och inte gnälla på. (utan att dömma ngn med det!),

Är man så lyckligt lottad så att man får tips under sina bilder så skall man försöka tolka de på rätt sätt och se det i ett förnufftigt sätt.

Var glad åt alla som uttrycker sig både i ord och bild. Många med mig genomgår även en utvecklig i att uttrycka sin sak i ord vid sidan av bilden!!

Mvh Niclas.

Därför är jag sällan med här

Just detta göra att jag sällan är med här för det känns som denna sida är bara för proffs.
Och inte en amatör som mig fast jag gillar Fotosidan väldigt mycket så tycker jag att man kommer lite på sidan av alla proffs här för det verkar som nästan alla är stora proffs här.
Men det är ju min åsikt och känsla ...

/Micke

Det är nog lite viktigt att man ser sig själv som EN i den STora mängden, alla typer finns representerade.

Att vissa mindre bevandrade säger sin mening är ofta lika värdefullt som om ett "proffs" uttalar sig.

Mvh Niclas, som inte vill bli "proffs", tror jag:)

Nähe, det hetter Messerschmidt! ;-)

Jag är iaf en glad hobbyfotograf som varit medlem här i några veckor. Har inte kännt av några större problem med nedlåtande attityder, varken för egen del eller annars. Jag tycker det är en styrka att hela skalan av fotointresserade finns här. Har man bara en ödmjuk attityd själv så inbillar jag mig att man blir bemött på samma sätt tillbaka, naiv som jag är... ;-)

mvh
/Hasse

Jag är bara en glad amatör som inte läst en enda bok om foto eller gått några fotorelaterade utbildningar och saknar all grundläggande teoretisk kunskap om hur man med pedantisk noggrannhet bygger upp kompositionen till sina fotografier med hjälp av imaginära linjer och liknande (själv litar jag bara på min magkänsla) men jag tycker att det är roligt att ge och få kommentarer eftersom jag är intresserad av fotografering.

Alla har väl något att tillföra som betraktare av en bild egentligen men jag tycker att det är extra viktigt att man motiverar negativ kritik för då får man ju chansen att tänka till och försöka bli bättre. Totalsågning utan motivering hjälper oftast ingen. De flesta som besöker detta forum är väl rimligtvis intresserade av fotografering och tycker det är kul att tycka till. :)

Mvh Johan

Jag hoppas att några av dom som fotar i studio har tänkt visa upp dom för andra än bara sina fotopolare som kan sitta och säga, Ohhh, ahhh, vilket fint ljus du har. O inga skuggor, o vilken Bokeh. Men visst, vissa som kommenterar verkar dels vara färgblinda eller har bara glömt hjärnan på huvudkudden, men dom är så försvinnande få(hoppas jag).

Klubbar för inbördes beundrar har man ju hört talas om men...

Bilder har ju den speciella egenskapen att även de som inte knäppt ett enda kort i hela sitt liv kan ha en stark känsla för bild och komposition, eller ha ett bildintresse i största allmänhet. Om man menar att bilder som läggs upp på fotosidan bara skall kommenteras av en viss kategori kritiker så kanske man skall försöka hitta ett annat forum.

Re: Re: Trött på besservissar

ollecarlsson skrev:
men varför bry sig om skitsnack...

Är den här tråden igång igen??

Första inlägget var OTROLIGT KLANTIGT formulerad. Jag förstår nu i efterhand reaktionerna. ("Skäms")

/R

Re: Re: Re: Trött på besservissar

Robert_B skrev:
Är den här tråden igång igen??

Det en det som är risken med att lämna avtryck i trådar. Rätt som det är baktänder en gammal tråd och man får ångra gamla kommentarer. Har även hänt mig!

Satt själv och blev upprörd över Roberts sågning av "nybörjarkommentarer" men han tyckte tydligen själv det var klumpigt, så jag låter det bero. IOFS jag vågar nog inte kommentera Roberts bilder förrän om ca 15år och med minst 7års studiovana ;-)

Äh lägg ner det här nu.

Självklart tar jag gärna emot kommentarer från vem som helst, negativa som positiva. Men jag kommer inte lägga stor vikt på dem som sågar utan att förklara varför.

Hur stor erfarenhet har de flesta kunder till fotografer?

Om kunderna är jättenöjda med bilderna och det sedan kommer ett proffs och tittar på bilderna och sågar dem. Man lyssnar på båda, men det är trots allt de som beställt bilderna som är viktigast (i detta fallet).

/Robban

Hasse_H skrev:
Nähe, det hetter Messerschmidt! ;-)

På Tyska kanske men enligt den fantastiska boken "Flyplan i färg 8, Stridsflygplan 1929-45" heter det Messerschmitt.

Torbjörn (Besserschmitter)

Senast ändrad:
eftersom den här tråden verkar gammal o återupplivad o alla redanhar förklarat sig så känns de onödigt att sitta o hetsa vidare. men jag läste igenom början av den o tyckte att jag ville säga mitt.

vem som helst kan ha en åsikt om en bild, därför kan man få hur många olika kommentarer om hur en bild fungerar och ser ut. o även om man inte vet de tekniska termarna och allt sådant så kan man fortfarande ha en vettig åsikt om en bild. kritik är alltid personligt färgad. enda skillnaden på amatör-o proffskritik är att proffsen vet hur du skulle ha gjort.

personligen får jag nästan hellre kritik från folk som inte har en aning om foto, för då säger de bara om bilden är bra lr dålig i deras ögon. vilket oftast är det jag vill veta. fotografer överanalyserer bilder allt som oftast, vilket tar bort de viktigaste för mig, att skapa en känsla av något, den känslan försvinner när man plockar ner bilden i beståndsdelar. menmen....

nu är även jag klar...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar