** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trött på att bli uppringd av Nordic Ace telesäljare

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag måste berätta en liten historia som anknyter till ämnet:
En telefonsäljare ringde min kompis för att sälja på honom en prenumeration av nån dyr tidning som handlar om lyxvaror som dyra cigarrer och rar whisky och sånt. Min kompis tackade vänligt men bestämt nej, trots det dök både tidning och faktura upp i brevlådan. Efter ett par försök att reda upp det han trodde var ett missförstånd gav han upp och betalade fakturan, som trots allt bara var på några hundringar.
Någon månad senare satt jag hemma hos kompisen när försäljaren ringde upp igen och frågade om han ville förlänga prenumerationen... Han fick en lång harang av svordomar, skällsord och öknamn till svar, samt ett par förslag på resor till varmare trakter. Faktum är att jag sällan hört någon få en utskällning av den kalibern.
Hur det gick? Tja, nästa dag fick min kompis ett mail med bekräftelse på förlängd prenumeration samt ett tack för trevligt samtal... :)

Då har du väl sett att du kan spela in samtal? Jag har kört Trixbox, men gått över till PBX In a Flash, som är snarlikt.
Du kan antingen ange en kod under samtalet, eller som jag gjort, ställa in att alla inkommande samtal spelas in. Det är bra att ha ifall nån nasare slinker igenom svartlistan.Eftersom det förekommer att deras egna ljudfiler manipuleras, så kan det vara bra att ha en egen ifall det ramlar in en faktura på något man inte beställt.

Bra idé, nästa gång det ringer en säljare ska jag säga "öhh, kan du vänta lite, jag ska bara starta en inspelning av det här samtalet...". Det borde göra dom lite spakare. :)

Bra idé, nästa gång det ringer en säljare ska jag säga "öhh, kan du vänta lite, jag ska bara starta en inspelning av det här samtalet...". Det borde göra dom lite spakare. :)

Det har hänt att jag sagt efteråt: "Bara så du vet det, så har jag spelat in det här". Men oftast så säger jag ingenting.

Man kan ju köra varianten med mot-manuskript också, d.v.s. själv börja agera som jobbig telefonförsäljare mot dem.

- Vad sa du att du ringde ifrån?
- Hur länge har du jobbat där?
- Är ni 1-9 anställda, 10-49 eller 50+?

o.s.v.

Eller som en gammal kollega till mig, säga att "vänta så ska du få prata med den i hushållet som tar denna typ av samtal" och ge luren till sin 3-åring!

Eller som en gammal kollega till mig, säga att "vänta så ska du få prata med den i hushållet som tar denna typ av samtal" och ge luren till sin 3-åring!
Fast det borde ju kunna tolkas som att du medger att den minderåriga personen får sluta avtal. Och nog kan man kläcka ur sig ett ja även som treåring. Riskabelt! :)

"Jag är lite upptagen just nu. Om jag får ditt hemnummer så kan jag ringa dig ikväll."

Jag har frågat några om deras chefs hemnummer så jag kan ringa honom lite senare på kvällen. Har inte fått det av någon ännu...

"Jag är lite upptagen just nu. Om jag får ditt hemnummer så kan jag ringa dig ikväll."

Lysande. Och när de vägrar lämna ut sin hemnummer så kan man skälla ut dem efter noter, för dubbelmoral! Och skulle de lämna ut sitt hemnummer väntar man med att ringa tills man är på jobbet som nattvakt eller tidningsbud...

Usch, det där är en tragisk bransch. Tycker inte den borde få finnas faktiskt. Ingen gillar ju att bli uppringd av de där försäljarna, och jag har svårt att tro att de som jobbar med det gillar sitt arbete. Men tyvärr har någon kommit på att det går att tjäna pengar på det...

Det är ett riktigt sk-tjobb och företagens personalomsättning är mycket stor. Men, så länge det finns några stackars människor som inget annat alternativ har till att tjäna några kronor så kommer de att finns kvar om det inte införs ett NIX-register för företag också. Det borde väl inte vara omöjligt att skapa och sedan är det ju frivilligt om man vill regga sitt företag där.

Hur får dom som ringer tag på numret?
Är det när man startar en egen firma, och det blir registrerat, så kan vem som helst kolla upp vem som står bakom firman och då är säljföretaget där och fiskar upp telefonnr?
Om det är telefonförsäljare och myndigheter som kollar efter nummer den vägen, och inte kunder. då kan man väl köpa ett kontantkort med ett nummer som man sen aldrig använder, och behöver myndigheter få tag på en så kan dom ju säkert säga nåt på IQ svar så ringer man upp senare.
Kunderna får det nummer man verkligen använder via anonser, websida etc..
Skulle det funka i praktiken?

Hur får dom som ringer tag på numret?
Är det när man startar en egen firma, och det blir registrerat, så kan vem som helst kolla upp vem som står bakom firman och då är säljföretaget där och fiskar upp telefonnr?
Om det är telefonförsäljare och myndigheter som kollar efter nummer den vägen, och inte kunder. då kan man väl köpa ett kontantkort med ett nummer som man sen aldrig använder, och behöver myndigheter få tag på en så kan dom ju säkert säga nåt på IQ svar så ringer man upp senare.
Kunderna får det nummer man verkligen använder via anonser, websida etc..
Skulle det funka i praktiken?

De beställer uppgifterna av bolagsverket. Det är offentliga handlingar. Företaget måste ju ha en fungerande kontaktväg, man kan inte inrätta sig totalt på att undvika telesäljare av "fel" saker, SÅ stort är inte problemet.
Har dessutom blivit kontaktad av en del mycket vettiga säljare av t ex företagsförsäkringar och sånt.
De flesta andra säljare som ringer till företaget kan dessutom acceptera ett nej och hör inte av sig mera.

Det märkliga med just Ace, och som gjorde att jag startade tråden, är att jag haft långa diskussioner med deras olika säljare där jag på alla sätt gjort fullt klart att de inte kan vänta sig någon som helst försäljning till mig, bl a pga att jag tackat nej flera gånger tidigare och fått beklaganden och ursäkter av säljaren, men sedan efter en tid ändå blir uppringd igen, av någon glatt pratande säljare som vill ge mig en hemsida.
Det ger ju ett oerhört inkompetent intryck.

Det är ett riktigt sk-tjobb och företagens personalomsättning är mycket stor. Men, så länge det finns några stackars människor som inget annat alternativ har till att tjäna några kronor så kommer de att finns kvar om det inte införs ett NIX-register för företag också. Det borde väl inte vara omöjligt att skapa och sedan är det ju frivilligt om man vill regga sitt företag där.

Från http://www.vemringde.se/index.php?option=nix:

Så här förklarar Anders Kasberg på NIX till Cint (sidan 2) varför ett NIX-register för företag inte skulle fungera:

Anledningen till att vi från Föreningen NIX Telefon inte infört ett rikstäckande spärrsystem för TM samtal till företag är att vi tror att det skapar fler problem än lösningar. [...] Vid införandet måste alla företag eller organisationer som vill kontakta ett annat företag eller organisation, där man sedan tidigare inte har en kundrelation, kontrollera, mot en kostnad, om telefonnumret är spärrat eller inte.

Exempelvis att företaget som vill bjuda in branschkollegor till ett kundevent, lantbrukaren som vill ringa kommunen och erbjuda plogservice för vintern, säljaren på det nystartade företaget som vill föreslå ett kundmöte - ingen kan lyfta telefonen utan att kontrollera, vid varje samtal till en kostnad, om företagsnumret är spärrat eller inte.

De beställer uppgifterna av bolagsverket. Det är offentliga handlingar.
...

Tänk på detta om ni ska registrera en firma, och använd rätt telefonnummer från start. När jag registrerade min enskilda firma använde jag tillfälligt numret till min jobbtelefon (jag borde skaffat ett annat nummer först) och det spred sig från bolagsverket med blixtens hastighet till olika telemarketingbolag, upplysningssidor på nätet typ forreg.se, gulasidorna, 118800, m.fl. Det har varit en del jobb att spåra upp alla förekomster och få dom ändrade, och det kommer fortfarande efter ett par år reklamsamtal på fel telefon.

Jag kör med en lysande idé som någon redan tipsat om. Säg att ni är intresserade och att ni ska hämta papper och penna. Lägg ifrån er luren och fortsätt göra det som ni gjorde innan försäljaren ringde.
Det hade varit roligt att se statistik på hur många minuter de sitter och väntar innan de ger upp. :)

Jag kör med en lysande idé som någon redan tipsat om. Säg att ni är intresserade och att ni ska hämta papper och penna. Lägg ifrån er luren och fortsätt göra det som ni gjorde innan försäljaren ringde.
Det hade varit roligt att se statistik på hur många minuter de sitter och väntar innan de ger upp. :)

Hmmm... Eftersom det ibland är "döda" samtal från telemarketingbolag, så kanske man skulle ha "döda" svar. Man bara svarar och sedan håller man snattran och ser hur länge det dröjer innan de ger upp. Alternativt bara säger "Hallå?" ett antal gånger.

Tänk på detta om ni ska registrera en firma, och använd rätt telefonnummer från start. När jag registrerade min enskilda firma använde jag tillfälligt numret till min jobbtelefon (jag borde skaffat ett annat nummer först) och det spred sig från bolagsverket med blixtens hastighet till olika telemarketingbolag, upplysningssidor på nätet typ forreg.se, gulasidorna, 118800, m.fl. Det har varit en del jobb att spåra upp alla förekomster och få dom ändrade, och det kommer fortfarande efter ett par år reklamsamtal på fel telefon.

Jag gjorde samma misstag, men det kommer ändå inte så många samtal (kanske ett varannan månad?) som ni andra verkar få.

Det blir oftast ett väldigt kort samtal när jag förstår vad det gäller;
- "Du ringer till mitt ordinarie jobb (jag är också säljare) och vi har världens rush just nu, jag ska inte köpa något av dig, och jag har tyvärr inte tid med dig."
- "Då kanske jag kan ringa lite senare?"
- "Nej det kan du inte. Det vore slöseri med både din och min tid. Jag ska nämligen inte köpa något."

Ger sig inte säljaren så upprepar jag "Jag ska inte köpa. Inte, inte, inte" så det går in ordentligt på deras bandspelare. Sen lägger jag på.

Det är synd om människor som tvingas ta såna här jobb för att få mat på bordet. Måste vara fruktansvärt att vid varje samtal, kanske hundratals gånger om dan, konfronteras med irriterade och ilskna människor.

Senast ändrad:
Senaste samtalet lät ungefär så här:

"Hej Anders, hur står det till, jag heter X och ringer från Y..."

(avbryter) Jaha, tänkte du försöka sälja någonting till mig?

"Öhh, ja, vi har ett extra fint erbjudande som..."

(avbryter igen) Nej tack jag ska inte köpa något idag.

"Öhh, vill du inte höra vad jag ..."

(avbryter en tredje gång) Nej.

<tyst i luren>

"Öhh, OK, då får jag tacka."

Hejdå.

Jag får lite halvdåligt samvete för jag tycker inte om att vara så ohövlig, men eftersom jag blev uppringd hemma klockan åtta en fredag kväll så var jag *inte* på humör att snacka med någon klämkäck säljare...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar