Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trådlöst ljudinspelningsset

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Roos

Medlem
Hej

Om man vill börja med videoinspelning och kunna ta in ljud. Vad rekommenderas då?
Har redan en Rode mic på att sätta på kameran. Men söker en trådlös variant så objektet kan vara en bit ifrån och man ändå får bra ljud utan att omkringkljud stör

Mvh

Ola

Jag skulle satsa pengar på ett system du kan bygga ut och växa i. Visst kan du säkert hitta ett billigt kinasystem men om du vill utöka det eller köpa till saker, reparera osv då är du oftast körd. Buy once cry once stämmer rätt bra in.

Vill du har ett riktigt bra system så köp lectrosonic, wisycom, audio ltd, de är dock ganska dyra men ibland går det att hitta beg. Dessa system låter bra och har bra funktioner.

Nivån under det är sennhiser AVX eller evolution g4. Dessa system låter inte lika bra och har andra nackdelar, AVX har en hög latency.

Röde använder många och blivit någon slags standard. Röde link är en helt ok sändare kan jämföras med AVX alltså digital. Har låg latency men däremot är sändaren stor som ett hus. Röde go är lite men rätt kass räckvidd och begränsade i ställ inställningar, ingen sen huset 3,5 låsning. Dessutom är båda rödes system väldigt begränsade vad det gäller tillbehör och utbyggnad.

Under detta så visst kan dyngigts system men då är de oftast väldigt begränsande eller saknar support och service.

Sen ska du ha en mikrofon också då skulle jag kolla på dpa 4060, sanken cos11 eller kanske sennhiser mke2 gold om det är mygga du är på jakt efter.

Köpte ett Boya kit för funktionens och prisets skull och det är ärligt talat helt ok, speciellt för pengen. Använder det för rekreation och på jobbet för Youtube produktioner och används när vi tar in reklamfirmor som envisas med att ta med riktade trådade mikrofoner.
2200kr för 2 kanaler upp till 100m räckvidd vara 50-60 meter är flitigt testat. Klarar vind bra och är ganska simpel slå på, välj kanal, sätt gain och börja filma.
Valde denna flr att Rödes "puck" syntes flr mycket i bild.
Finns absolut nyare, bättre och dyrare såklart, detta är hobby/entusiastnivå.
Vi är tre som använder den och ingen har gråtit än 🙂

Tack för tipset

Lagom pris, då jag är ny och inte vet om intresse finns kvar efter 6 månader.
Detta kit ser tillräckligt bra ut för min ambitionsnivå

/Ola

Köpte ett Boya kit för funktionens och prisets skull och det är ärligt talat helt ok, speciellt för pengen. Använder det för rekreation och på jobbet för Youtube produktioner och används när vi tar in reklamfirmor som envisas med att ta med riktade trådade mikrofoner.
2200kr för 2 kanaler upp till 100m räckvidd vara 50-60 meter är flitigt testat. Klarar vind bra och är ganska simpel slå på, välj kanal, sätt gain och börja filma.
Valde denna flr att Rödes "puck" syntes flr mycket i bild.
Finns absolut nyare, bättre och dyrare såklart, detta är hobby/entusiastnivå.
Vi är tre som använder den och ingen har gråtit än 🙂

Köpte ett Boya kit för funktionens och prisets skull och det är ärligt talat helt ok, speciellt för pengen. Använder det för rekreation och på jobbet för Youtube produktioner och används när vi tar in reklamfirmor som envisas med att ta med riktade trådade mikrofoner

Vad menar du med det fetade?

Tack för tipset

Lagom pris, då jag är ny och inte vet om intresse finns kvar efter 6 månader.
Detta kit ser tillräckligt bra ut för min ambitionsnivå

/Ola

Om du är osäker hade jag köpt ett känt system begagnat tex g3, g4 eller AVX.Du kan nog få det för lite mer än ovanstående kinasystem men framför allt om 6 månader har du förmodligen inte förlorat särskilt mycket eller ens någonting alls.

Köper du nytt noname då kommer du förlora mycket mera pengar ovasett, svårare att sälja osv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar