Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trådlös blixtstyrning

Produkter
(logga in för att koppla)

carldanielsson

Aktiv medlem
Jag undrar om det bara är sonys orinalblixta man kan köra trådlösa utan tillbehör eller kan man använda andra tillverkares blixat, och i så fall vilka?

Andra tillverkares blixtar som har stöd för det går att använda trådlöst, för att uttrycka det simpelt.

Det står med all säkerhet på tillverkarens hemsida om det fungerar eller inte. Sigmas EF-500 DG Super (eller EF-530 tror jag nya versionen heter) fungerar trådlöst vet jag iaf, eftersom jag har en. Om du ska köpa begagnat måste du dock vara försiktig med EF-500:an då de äldre versionerna inte fungerar korrekt.

jag har tänkt att använda blixten till en rad olika sportfoton och måste då ibland ha blixten uppemot 20m bort. måste jag då ha någon form av sändare och har ni nån att rekomendera?

såg också att metz blixten ovan ligger i samma prisklassen som sonys 56, är de inte bättre att sattsa på den i så fall?

carldanielsson skrev:
jag har tänkt att använda blixten till en rad olika sportfoton och måste då ibland ha blixten uppemot 20m bort. måste jag då ha någon form av sändare och har ni nån att rekomendera?

såg också att metz blixten ovan ligger i samma prisklassen som sonys 56, är de inte bättre att sattsa på den i så fall?

Har tyvärr inte någon erfarenhet av sådana avstånd så det får någon annan besvara.

Ok, när jag köpte min så var den billigare än sonys men fullt möjligt att de ligger likvärdigt nu.

Enda fördelarna är väl att metzen kan användas på olika kameramärken med rätt adapter samt att den inte använder sig av förblixt men om sånt inte är av betydelse för dig så tycker jag att du ska ta 56:an isf.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar