Annons

Trådlös blixt till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Delarium

Medlem
Hej,

Har provat söka lite, men inte hittar riktigt det jag söker.

Har en D50 (än så länge) och har beställt en trådlös trigger från Dealextreme (en sådan här fast för Nikon: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13089 )

Lite fundersam hur detta kommer fungera, kommer jag kunna köra min SB-600 från denna enhet? Hur kopplar jag in själva triggern/transmitten i kameran? Verkar bara vara plast i delen man skjuter in i kameraskon.

Vad missar jag?
 
Jag tror att kontaktytan är i spåren "på sidan", om du förstår vad jag menar. För att bara utlösa en blixt behövs bara två kontaktpunkter och den ena är det stora mittstiftet i blixtskon på kameran och den andra är själva "skon", sas.
 
Aha, tackar för det.

Har en SB-600 och hade tänkt beställa en billigare blixt för att ha som slav yttligare. Borde inte vara några problem?
 
Nej, med en såndär grunka så får du ändå inte nån TTL-mätning, så då går det bra med vilken blixt som helst. Du bör se till att synkspänningen inte är för hög för slavutlösaren i fråga bara. På länken du postade står det att den ska vara under 12V.
 
Hittade inte denna blixt där, men vad tror du... borde det vara några problem med min utrustning?
 
Yn-460

YN-460 ska inte vara nåt problem, främst äldre blixtar som har hög spänning. Kört lite med en YN-460 på en D90 och dessutom med RF-602 trådlösa sändare/mottagare.
 
Har fått hem trådlösa triggern och recivern nu, och försöker få den att fungera med SB-600. När jag försöker ta bild så hoppar lilla blixen upp (halvvägs då triggern är ivägen). Verkar inte som den känner av att den sitter där.

Om man "ruckar" på SB-600 när den sitter i skon på recivern, så löser blixen ut precis som det är glapp. Är det nåt fel eller har jag missat nåt?

Hur gör jag?
 
Senast ändrad:
Eftersom sändaren som du har i blixtskon är "dum", så vet inte kameran om att den finns. Välj ett program där inte blixten fälls upp automatiskt.

Ang. att den lösen ut när du ruckar på blixten så kan det ju vara något som gör att kretsen sluts när du ruckar på den, men är det ett problem, så till vida att den gör det i tid och otid, eller är det bara när du är där och pillar, sas?
 
Eftersom sändaren som du har i blixtskon är "dum", så vet inte kameran om att den finns. Välj ett program där inte blixten fälls upp automatiskt.

Ang. att den lösen ut när du ruckar på blixten så kan det ju vara något som gör att kretsen sluts när du ruckar på den, men är det ett problem, så till vida att den gör det i tid och otid, eller är det bara när du är där och pillar, sas?

Menar du att jag ska ställa in ett läge på kameran utan blixt helt? När jag fotar så blinkar röda LED'en på båda enheterna, men blixen avfyras inte.
När man "ruckar" på den är det precis som piggarna på indersidan på SB-600 kommer åt metallen i skon.
Behöver jag ändra till manuell blixt i kameran och i blixten, eller bara i blixten?
 
haha, ibland överträffar man sig själv. Satte en tejpbit som "blockerar" stiftet som sitter längst fram mot framsidan så att säga i blixtskon, och helt plötsligt fungerar det perfekt direkt!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.