Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

total fotograferingsförbud på Per Gessle-konsert?

Produkter
(logga in för att koppla)

petervis

Aktiv medlem
total fotograferingsförbud på Per Gessle-konsert?...eller vad är det som gäller..... tänkte ta med en liten 35mm-kamera för att ta några minnesbilder...
 
Det brukar heta att det är totalt fotoförbud på de flesta konserter, men jag tror nog du kan komma undan med det om du har en liten kamera. Själv hade jag en EOS 300 med 100-300mm zoom sist jag var på Ulf Lundell och då var det iaf inga vakter som kom o bråkade, kanske för att jag inte använde blixt? Däremot har jag haft problem med min tidigare kamera, en Canon Epoca, som vakterna alltid trodde var en videokamera. Så, tror inte det är så farligt om du tar några bilder så länge du inte står precis vid scenen och sticker upp en blixt rakt i nyllet på Gessle. :)
 
tack...

tack för ditt snabba svar.... var ungefär det som jag behövde "höra" för att jag skulle våga packa ner en EOS 500..med en liten 70-300. ska ta med mig porta 800 då slipper jag blixten...
 
Se till att stå inne i publiken, så inte vakterna ser dig, eller har svårt att se dig iaf. Jag plåtade Lundell i Nyköping för ett par år sedan och en vakt kom ut i publiken till mig mitt under konserten och bad mig sluta fotografera.
 
På Sofiero i Helsingborg, blixtrade det för jämnan. Det blev förmodligen inte några höjdarbilder med de kamerorna. Inte kollade de vår picknick-korg i entren heller.......Jag visste jag skulle stoppat ner mitt 300/4L och 10D ;)
 
Det brukar vara totalförbud för Videokameror.
Däremot vanliga stillbildare har jag aldrig ahft några problemmed....
De kikade lite konstigt på ledins konsert när jag stod och höll min digitalkamera uppe för länge... De trodde väl jag videofilmade.... SSkkulle ju ALDRIG få för mig att använda digitalkamerans videofunktione... NÄÄÄÄÄ..... :)

Ladda med 800 asa och ta med gluggen med bildstabiliserinmg så kan det bli kanon...

Några bilder fån Toto och Ledin förra året....
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=9622
 
Snygga bilder Jonas!
Det var total kamera-förbud men när de kollade samtliga väskor verkar de mest leta efter sprit... det var i alla fall det de frågade mig om...
jag hade en EOS 500 med mig + ett kompakt tele 70-300
70-200 IS funderade jag inte ens på att ta med mig.
Inne på området var det mycket vakter som kollade runt omkring.
Eftersom det var TV-inspelning för hans kommande DVD-skiva höll de nog mer koll än vanligt.
Det var många som hade med sig små-kameror som de blixtrade omkring med.
Jag tog några bilder men inte från nån bra vinkel.
Jag kom inte heller tillräkligt högt upp med kameran bland alla viftande armar och händer så att jag kunde se genom sökaren....
Är det nåt värt att visa på rullen får ni se bilderna sedan..... men det kändes inte så när jag tog bilderna...
Men som Per Gessle-diggare var konserten helt klart värd att upplevas live.....

Ha de gott så länge..
 
Kan säga som så.. Att om man skall plåta konserter är det JÄKLIGT bra att vara lång (1,95) annars hade jag inte hafte n chans ttill de bilderna...
 
Jag var på en Pulp konsert för några år sedan på Soliden på Skansen. Kort som jag är (1.60) så var jag tvungen att stå längst fram vid stängslet för att överhuvudtaget kunna se något. Jag plockade upp min dåvarande kamera som var Eos 500 med en 80-200 glugg på och började ta bilder och efter ett tag kom en vakt fram och började slita i min kamera och sa att det var bildförbud, fast det stod många runt omkring mig med kompaktkameror och tog kort. Jag påpekade detta för vakten, att om de får ta kort - varför inte jag? Skälet jag fick var att jag hade en "proffs" kamera.

Mina erfarenheter genom åren är att på utomhus konserter går det helt okej att ta med kameran - men när det är inomhus (typ Globen eller Johannes Hov), så är de riktigt griniga och vill lägga beslag på utrustningen.
 
klang skrev:

Mina erfarenheter genom åren är att på utomhus konserter går det helt okej att ta med kameran - men när det är inomhus (typ Globen eller Johannes Hov), så är de riktigt griniga och vill lägga beslag på utrustningen.

Det ligger nog en hel del i det.du säger.

Innan Toto konserten och Ledin kollade jag biljetterna. et stod INGENSTANS (inte heller vid entren) nåfgot om fotofördbud. Däremot var det förbjurit att videofilma och banda konserten.
 
Stativ går också bra

Förra året hade jag med kameran och stativ på en konsert med Rapsody in Rock. Kanske inte helt diskret men det gick bra. Dock satt jag kvar på min plats som var ganska långt bak. Jag hade även med mig kameran på Chess på Cirkus utan problem. Då jag var på Rapsody in Rock så hade jag stativ och kameran (Canon D60 och 80-200) i en ryggsäck, och när jag var på Chess hade jag huset i ena fickan på jackan och objektivet i andra fickan.
För min del har det varit mer besvärande att det känns som man stör de runt om om än att vakterna ska komma och klaga.

mvh Stefan
 
Kodiak skrev:
Vad händer då? Eller rättare sagt vad har de för rättigheter?

Svante

Jag vet faktiskt inte vad de formellt sett har för rättigheter.. men det vore konstigt om situationen inte kunde uppstå..

Men för att verkligen vara giltigt borde det stå på biljetten att det råder fotoförbud. Men samtidigt om det råder fotoförbud, råder det då kameraförbud osv.

Det är nog kanske inte den mest lyckade inledning på en konsertkväll med att hamna i bråk med en vakt i insläppet..
 
Jag var på Lundell-konserten i Borgholm i Juli i år. När jag gick in i ruinen stod det klart och tydligt "Bild- och ljud-upptaging är förbjudet". Men det gick hur bra som helst att fota herr Lundell. Stod bara några meter ifrån ett par vakter när jag fotade. Fick ingen tillsägelse iallafall. Fast dom hade väll fullt upp med alla fyllon som bråkade. Har aldrig sett på maken innan!
 
I stort sett alltid foto förbud

Det råder i stort sett alltid fotoförbud på konserter och naturligtvis även förbud mot att filma. Men det är klart att man ofta kan ta med en pocket kamera och ta någon bild som dock oftast är av väldigt dålig kvalitet. Det är ju faktiskt också en väldig skillnad att gå på konsert med Ledin, Lundell, Gessle, etc. och en "riktig" artist. Inget ont om dessa artister men utanför lilla Sverige är dom som en droppe i Atlanten. Klart du kan ta med dig vad du vill när någon spelar på en gräsplätt i Sverige men försök ta med en riktig kamera på en stor konsert och se vad dom säger. Prova gärna U2, Stones, Madonna, Billy Joel, Springsteen och se vad dom säger. Gå på Madison Square Garden eller någon annan stor arena och ta med en stor kamera och se dom skratta åt dig.Jag har haft press pass några gånger och kunnat ta in vad som helst men det finns inte en chans att dom låter dig ta med en EOS 5, och ett 300 L på någon konsert med en riktig artist. Då får inte ens med kameran och ett 28-70 L om du inte lyckas gömma den. Om du har blixt eller inte är helt oväsentligt.
Har du en fotoväska så kan du oftast checka in den någonstans på arenan utan problem. Har du ordentlig dyrbar utrustning så har du den redan separat försäkrad så om den mot förmodan skulle försvinna så är det inget problem heller.

H
 
Jag hade bara en EOS 5000 med 35-70mm på en utomhuskonsert med Bon Jovi (i stockholm).
Jag fick inte ta med mig kameran in utan fick snällt lämna in den för att få tillbaks den efter konserten. Jag protesteraade förstås eftersom de godkände min kompis kompaktkamera med inbyggd zoom.
Jag påpekade zoomskillnaden men det spelade ingen roll. En systemkamera anses vara en proffskamera och därmed basta, det var vaktens direktiv.

Min kompis bilder blev dock riktigt bra :eek:)
//
Nina
 
Re: I stort sett alltid foto förbud

Manhattan skrev:
Det är ju faktiskt också en väldig skillnad att gå på konsert med Ledin, Lundell, Gessle, etc. och en "riktig" artist. Inget ont om dessa artister men utanför lilla Sverige är dom som en droppe i Atlanten. H

Inte för att det hör till ämnet men jag tänkte bara lirka in en fin historia om ett utav Per Gessles Ferrari-inköp. Han nekades köpa bilen (nere i Ferrarifabriken i Italien). Då när Gessle vände för att gå tillbaka till bilen så frågade den personen som va med Per säljaren hur han kunde neka Per Gessle som spelar i Roxette att köpa en bil utav honom. Då sa försäljaren helt plötsligt att Mr Roxette va välkommen att köpa hur mycket han ville...

Så jag skulle inte säga att Per Gessle är en droppe i Atlanten...

MVH Björn Westergren
 
ska på gessle på lördag i rådhusparken i jönköping... tänkte försöka få med mig min F75:a in där...det kan väl inte vara värre än att jag får gå o lämna kameran i bilen ifall jag inte skulle få ta med den in?.
 
Per Gessle är absolut en droppe i Atlanten. I Europa må det vara några som känner igen honom men inte i övriga världen. Fråga någon i Nordamerika eller övriga Europa vem han är och 99,5% ser ut some ett frågetecken.
Jag gillar både Roxette och Per Gessle's music men har man inte spenderat mycket tid utomlands förstår man nog inte hur okända Gessle och även Roxette är. 9 av 10 personer har inte en aning om att Roxette är från Sverige och vet absolut inte vem Per Gessle är
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.