Annons

Tosteberga Ängar/Bodar

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Tänkte ta mig en tur tvärs över Skåne och besöka Tosteberga ängar/bodar för att få se lite rovfåglar. Behöver lite tips på var som är bäst att befinna sig och lite andra saker att tänka på. Gärna från fotograferande fågelskådare.

/Jeppe

Jag är absolut ingen fågelskådare på något vis och saknar kanske den information du egentligen är ute efter. Mina utflykter till Tosteberga har mestadels begränsats till att vara ren avkoppling, men jag har ändå spenderat en del tid där. Jag besökte platsen med Erland Leide i somras och fick en del intressanta bilder, dock ej på fåglar. Området verkar emellertid vara mycket artrikt.

Tosteberga småbåtshamn ligger rätt nära parkeringsplatsen till ängarna, en kilometer kanske. Vid denna hamn finns möjlighet till mer spartansk camping och detta kan vara ett bra utgångsläge ifall du vill störa djurlivet så lite som möjligt.

Närheten till Bromölla är också bra ifall du vill bunkra upp med käk - och känner du för en stunds avkoppling på bio ska du absolut besöka Filmpalatset, http://www.filmpalatset.se. 170 centimeter mellan stolsraderna, Sveriges bästa biograf! :D

Hej! Jag skådar en del fågel, men har egentligen ingen erfarenhet av områdena runt tosteberga..
Men iaf, det håller till en Större skrikörn där nu, en mkt sällsynt gäst i sverige (som jag tyvärr saknar på min lista).
Hoppas du får se den! /E

Hej Jeppe.

Jag var och plåtade örn för ett par dagar sedan. Det blev havs-, kungs- och större skrikörn. Och en del annat fastnade också på filmen.

Det kan vara bra att börja vid Tosteberga småbåtshamn. Tyvärr så brukar örnarna befinna sej på andra sidan viken så man får ha riktigt ordentligt med brännvidd. Jag har 600mm och det räckte inte riktigt.

Om man sen tar sej ner mot Landön, och håller sej vid/intill Kolamossefuret (tallskog) så kan det hända att man råkar på kungsörn som flyger omkring bland tallarna.

Om man ställer bilen i kanten på Kolamossefuret så kan man ta en promenad ner mot Vanneberga ängar. Det är en helt underbar plats. Tidvis ska där vara gott om fågelliv, tror att det är där någonstans som man lägger ut mat till örnarna. Om det inte skulle finnas en enda fågel där så gör det ingenting. Platsen är mkt fin och inbjuder till många fina landskapsbilder.

Fortsätt sen ner mot Landön. Fågelskådarna brukar nöja sej med att köra ner till hamnen och rigga upp sina tubkikare, men en promenix på strandängarna norr om hamnen kan också ge många fina fototillfällen.

Det kan blåsa rätt bra - kläder efter väder :)

/Jacob vP

Tack Jacob!

Har hmm.. nu ska vi räkna om här lite.. 728mm (motsvarande 35mm). Låter bra.. får se när det blir väder.

Hej!
Har Du tillgång till karta?
Naturreservatet öster om Tosteberga är värt ett besök, Du får dock motljus ut mot havet under Fm.

Sen kan Du med kartans hjälp ta dig ner till Vannebergaholmen mellan Tosteberga och Landön. Du kan gå ut till holmen om det inte är högvatten. Du bör inte gå ut på udden mellan Tosteberga och Vannebergaholmen, då stör Du örnarna...
/Ulf

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar