Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

torka av negativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

ariadne

Aktiv medlem
jag fick en hel del repor på mina negativ senast jag framkallde och det måste ha berott på sämskskinnet ( eller hur sjutton det stavas)

jag har tillgång till torkskåp där negativen får torka. kan jag strunta i att torka av negativen, dvs hänga de direkt i torkskåpet? trist om de bara repas menar jag

Jag gör numera slutsköljen i avmineraliserat vatten och skakar bara av spiralerna ordentligt innan tork, inga problem med torkfläckar.

Med vanligt vatten finns alltid risken att du får kalkfläckar på filmen.

Hej , jag brukar dra av vattnet med fingrarna (rena o fettfria naturligtvis ) fingerdynorna mot varandra , doppar dom först
i vattnet med vätmedel . Det blir väl inte lika torrt,men jag har aldrig haft problem med repor fläckar eller annat ,

ok, tack för svar. testar att bara köra vatten och vätmedel och lite avskakning nästa gång

Jag har torkat filmen tidigare men struntat i det de senaste rullarna. Använder diskmedel som vätmedel och det funkar bra.
/Lotta

Alla verkar ha ett eget sätt, så även jag som nyttjar en "avtorkare" (plastmojäng) samt vätmedel. Inga problem "so far" med fläckar eller repor..

På en kurs jag gick använde vi "Allduk" fungerar utan problem. Man klipper varje ark i tre eller fyra remsor för att de ska räcka längre. Sedan använder man varje remsa endast en gång därefter slängs de.

Orsaken till att du får repor med ett skämsskinn är att du återanvänder det. Så småningom fastnar det små partiklar som repar filmen.

Allduk, allduk och allduk. Finns på ica bl a.

Mvh
Maverick

Jag har aldrig fått repor med sämskskinn. Trasan jag använder ligger ständigt i burken med vätmedel och torkar aldrig. Det jag gör är att hälla vätmedlet över filmen och sen ta upp filmen och torka av den med sämskskinnet (jag kramar ur trasan först), dock tar jag inte i här utan låter mest trasan glida över filmen ett par-tre gånger. In med filmen i filmtorken och vänta.

Det jag brukar ha mer problem med är de ränder som bildas av statiskelektrisitet i kameran men det är ett annat problem.

Maverick skrev:
På en kurs jag gick använde vi "Allduk" fungerar utan problem. Man klipper varje ark i tre eller fyra remsor ......

Mvh
Maverick

Om du klipper i Allduk riskerar du få repor då där blir en hård kant. Du bör RIVA duken så att mjuka kanter skapas. En tjej på kursen där jag lärde mig Allduk fick just sådana repor efter ha klippt. Men Allduk fungear jättebra då det inte luddar.

Jag har bara i några droppar vätmedel i sista sköljvattnet, och drar bara filmen mellan fingrarna utan press. Det har fungerat hur bra som helst i alla år.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar