Annons

Tokina 11-16 eller .....

Produkter
(logga in för att koppla)

Skarpis

Aktiv medlem
Inser att jag behöver något vidvinkligare, skarpare och ljusstarkare än min Nikon 18-200 till min D300. Jag skulle helst vilja ha en ljusstark, fast 12 till 14 mm i rimlig prisklass men inget fisheyeobjektiv.
Ett alternativ är Tokinas 11-16 zoom, att använda denna som en fast vidvinkel. Oerhört tacksam för synpunkter och kloka råd.
 
Fick hem mitt 11-16 för bara några veckor sedan och har inte hunnit hårdtesta, men upplösning och motljusegenskaper är helt klart imponerande!

Per
 
Kan inget annat än att varmt rekommendera tokina:n den e superskarp o levererar alltid bra resultat. Jag har testat den i ganska hårda förhållanden ( regn, storm, snö) o den visar inga som helst tecken på att ge upp...

En sak till: den e skarp redan på 2.8...

Jag tror jag har några bilder tagna med tokinan i mina albub.

/Alex
 
Tack för dom synpunkterna. Ni bekräftade min idé, Tokinan är ju trots allt begränsad som zoom, inte så förfärligt stor och framför allt - ljusstark. Har ni upplevt problem med bak- eller framfokus eller några andra "fläckar"?
 
Kan inget annat än att varmt rekommendera tokina:n den e superskarp o levererar alltid bra resultat. Jag har testat den i ganska hårda förhållanden ( regn, storm, snö) o den visar inga som helst tecken på att ge upp...

En sak till: den e skarp redan på 2.8...

Jag tror jag har några bilder tagna med tokinan i mina albub.

/Alex

Avgjort! Tack för alla kloka råd - Tokinan är beställd, inte från Cyberphoto tyvärr - och jag hoppas få den i tid för min Stuttgartresa den 23:e. Tack ännu en gång!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.