Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tmax i d76

Produkter
(logga in för att koppla)

mårten

Aktiv medlem
bra idé? min tri-x är slut och jag tänkte prova en ny film. funkar tmax400 bra i d76? kan man pressa tmax ett eller två steg? och hur är kornet jämfört med tri-x?

T-max i d-76 fungerar utmärkt, även om d-76 egentligen inte lämpar sig för någon hårdare pressning.

Själv brukar jag exponera tmy efter 500 eller 640 beroende på ljusförhållande. Allting mellan 400 och 800 framkallas ändå likadant.

T-max har t-kornsteknologi och därför ett mindre korn, inte lika snyggt enligt vissa.

T-MAX @ iso 800: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=143958

T-Max 400 är en film som separerar skuggor sämre än högdagrar. Den lämpar sig därför sämre till pressning än t.ex Tri-X som ju separerar skuggor bra. Det är bl.a detaljer i skuggor som försvinner vid pressning. Men vill man av någon anledning förstärka en sådan effekt kan T-Max 400 vara ett bra val. En bra artikel om pressning finns här.

ANNONS