Annons

tjejer?

Produkter
(logga in för att koppla)

jotun

Medlem
satt och kollade igenom forumtrådar så slog det mig att de allra flesta inlägg skrivs av killar...typ 1/10 verkar vara en tjej...kan ju vart en slump på de trådar jag kollat men tror inte det
det verkar ju vara ungefär lika många bilder som laddas upp av killar som av tjejer, så det är märkligt att dom inte syns i forumet

En anledning är absolut allt tekniksnack..klart fler killar som är intresserade av sånt.

Det är sant Kim, men om man tittar i alla forumen ser det likadant ut! Har änkt på det själv.. De är sällan de är med i disskusioner ch än mer sällan att de startar någon..

.. än att var med i diskussioner? Menar du att det finns viktigare saker här i livet än att lära en nybörjare allt du kan?! ;-)

Men är inte det ett sundhetstecken?
Hur kul är egentligen 500 trådar om "Äkta fotografering vs manipulation", "Digitalt vs. Analogt", "Canon vs. Nikon", "Vilket som är världens bästa kamera" e t c?
Kollar man däremot på kommentarer - inte tack-kakofonier utan riktiga kommentarer - på bilder är fördelningen mer representativ. Det är uppenbarligen så att tjejer/kvinnor har fattat vad som är essentiellt - eller?

Man behöver inte vara med i diskussioner om teknik.. Man kan disskutera hur man får det ultimata svartvita kopieringen etc..

Tycker mig inte ha sett så många tjejer bland kommentarerna heller men det kanske beror på att de inte är så många här..!?

NiklasK skrev:

Man behöver inte vara med i diskussioner om teknik.. Man kan disskutera hur man får det ultimata svartvita kopieringen etc..

Tycker mig inte ha sett så många tjejer bland kommentarerna heller men det kanske beror på att de inte är så många här..!?

Men grejjen är väl det att du kan ha 20 olika personer som alla funnit sin väg till den ultimata kopian?
Jag kan stappla in och säga att jag minsann föredrar att fotografera med 5x4 Tri-x oxh sandwich kopiera detta på ra4 papper med ett blankt blad Portra?

Vid detta skulle någon bara säga att kurvan går fel och när månen ligger i linje med mars så blir det många fåglar fotograferade!

Det jag menar är bara det att det mesta är sagt och det blir bara en egotripp för den som kan komma med finaste formuleringen (så tycker jag det verkar i alla fall).
Jag föredrar att prata med folk istället... Vill jag veta hur någonting fungerar så greppar jag bara tag i någon av teknikerna eller lärarna och säger "lär mig!" så gör dom det :) (vissa har juh tur...)

Om man sedan tar frågor som Vilken är den bästa filmen? BÄSTA FILMEN FÖR VAD?
Det är en vanesak! Vi kan få fram 50 olika filmer (nu överdriver jag) och alla är bra på sitt sätt... och i och med detta så får du 50 gubbar som sitter och yrar om varför just deras film är den bästa...

Därför så föredrar jag att träffa fotografer IRL eller dricka kaffe :)

Uttryckte mig kanske fel.. Menade att man kan hjälpa någon som inte är så duktig med tips för att han skulle kunna hitta sin väg till den ultimata kopian....

Det är få som har råd och möjlighet att ha fotografer så nära in på sig och som dessutom har betalt för att hjälpa en.. Då kanske den här sidan kan hjälpa dem istället. Närheten till hjälp och bra tips skall väl inte behöva vara en ekonomisk fråga?!

NiklasK skrev:

Uttryckte mig kanske fel.. Menade att man kan hjälpa någon som inte är så duktig med tips för att han skulle kunna hitta sin väg till den ultimata kopian....

Det är få som har råd och möjlighet att ha fotografer så nära in på sig och som dessutom har betalt för att hjälpa en.. Då kanske den här sidan kan hjälpa dem istället. Närheten till hjälp och bra tips skall väl inte behöva vara en ekonomisk fråga?!

Det gäller bara att äta lunch med rätt personer :) Bara man är snäll och trevlig så går det juh även om dom inte betalar!
Tilltalar en av Londons topp fotografer för pappa så :)

Den som frågar efter den ultimata kopian kunde säga "någon som har möjlighet att visa mig?" så skulle jag komma...

Man skall känna rätt personer oxå.. Tänk så många det är som inte känner en enda fotograf?! Vart skall dom fråga.

Så du skall sitta och åka till alla som behöver hjälp, vilket jävla åkande!! Du skulle inte få göra annat! Vad gör du på fotosidan.se om du är så negativ till fotodikussion på nätet?

Tycker det låter som attityden på orter där de allra rikast bor.. Jag gör så gott jag kan.. Hjälper inte de så får pappa hjälpa mig dit jag vill! Hur många har den möjligheten?!

Jag kommer ifrån Härnösand... Fick mitt första jobb innan jag tog studenten bara för att jag kontaktade folk...
Fick mitt andra jobb som assistent genom dom för att dom tyckte att jag var duktig...
Träffade Ray Massey för att jag kontaktade honom...
Träffade Frank för att han såg ensam ut så jag och mina vänner satte oss ner och pratade med honom...
Det där med pappa var bara för att fotografen är som en pappa för oss... han hjälper oss därför att vi vill lära oss... hans assistent är som vår bror och han gör det samma!

Det har inte någonting att göra med vart man bor... Vill man så vill man... Jag åker 7h buss till London för att assistera... sedan 7h tillbaka... Man måste vara lite hängiven bara och inte lida av åksjuka...

Jag är inte negativ till diskussionerna jag bara känner att jag inte kan tillföra någonting som inte är sagt!

Men de som inte har råd eller möjlighet att åka 7 timmar för att hjälpa någon eller få något råd!? Skall de vara tvungna att lära sig själv utan hjälp? Vi är tillbaks på samma ställe med ekonomin. Hur du än vänder å vrider på det så får du det till att man skall köpa sig till kunskap. Oavsett om du köper en bussbiljet för 20 spänn för att träffa något proffs eller en utbildning för 20000 så är det en kostad för den hjälp du kan tänkas få!! Förstår inte vad du har emot att hjälpa folk här.. Här har alla möjlighet att ställa frågor till proffs oavsett om de har pengar, kontakter eller inte!

NiklasK skrev:

Men de som inte har råd eller möjlighet att åka 7 timmar för att hjälpa någon eller få något råd!? Skall de vara tvungna att lära sig själv utan hjälp? Vi är tillbaks på samma ställe med ekonomin. Hur du än vänder å vrider på det så får du det till att man skall köpa sig till kunskap. Oavsett om du köper en bussbiljet för 20 spänn för att träffa något proffs eller en utbildning för 20000 så är det en kostad för den hjälp du kan tänkas få!! Förstår inte vad du har emot att hjälpa folk här.. Här har alla möjlighet att ställa frågor till proffs oavsett om de har pengar, kontakter eller inte!

Du läste nog inte vad jag skrev...
Jag kan inte säga någonting som inte 50 andra personer redan säger...

Alla som inte redan studerat 6 år kan väl få CSN om dom söker samma utbildning som mig... Alltså så är väl det en möjlighet som är öppen för de flesta?
Dessutom så kan man gott offra några veckors mat på att få lära sig lite :)
Har skaffat en ny specialitet, ris med tomatsås... Perfekt att äta under långa bussresor!

joker skrev:

Hur kul är egentligen 500 trådar om "Äkta fotografering vs manipulation", "Digitalt vs. Analogt", "Canon vs. Nikon", "Vilket som är världens bästa kamera" e t c?

Det är jättekul! :) knappast något värde i övrigt..men kul är det! :)

Niklas, Helena har ju faktiskt skrivit 749 inlägg och startat 23 diskussioner här på fotosidan..

ntressant att följa denna följetong som handlade om vilka som kommenterar eller inte och i ett manligt/kvinnligt perspektiv för att sedan handla om teknik utbildning osv. Min erfarenhet genom åren är att det är intressantare att diskutera bilder med kvinnor därför att då pratar man bilder i första hand och teknik då det behövs för att vidareutveckla sig. Som fotolärare så arbetar jag enbart med grunderna först. Alltså först fånga intresset för att sedan låta tekniken få utrymme vart efter man behöver gå vidare i sin utveckling i sitt personliga sätt att arbeta med bilden och motivval. Vad jag försökt att lära mig genom åren är att förstå ljuset som jag anser är grunden för all fotografering. När jag läser diskussionerna så är det mycket lite om känslan med bilden som kommer fram utan väldigt mycket teknik och min erfarenhet är att kvinnor arbetar mycket mer med känsla och talar mindre om tekniken fast dom behärskar den. Konsten måste vara att med minimal teknik nå resultat. Och ni teknikfreaks tita på bilden två ggr så kanske ni ser mer än tekniken
LG Malmquist

crewa skrev:
När jag läser diskussionerna så är det mycket lite om känslan med bilden som kommer fram utan väldigt mycket teknik och min erfarenhet är att kvinnor arbetar mycket mer med känsla och talar mindre om tekniken fast dom behärskar den.

Självklart är känslan med bilden det viktiga, men utan bra teknik så är det svårt att få fram den önskade känslan i bilden.

crewa skrev:

Konsten måste vara att med minimal teknik nå resultat.

blir väl inte mer konst för att man använder minimalt med teknik!?

crewa skrev:

Och ni teknikfreaks tita på bilden två ggr så kanske ni ser mer än tekniken
LG Malmquist

Självklart, ger bilden en stark känsla så skriver jag det iaf, och jag kollar mer än 2 gånger på en bild jag kommenterar :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar