Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tjäna pengar på sina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mikon

Avslutat medlemskap
Jag är lite nyfiken på hur man kan gå tillväga att tjäna lite pengar på sina bilder. Jag har nämligen en hel del på min dator som jag har tagit, som jag tror kan vara intressanta i olika sammanhang. Finns det några regler för privatpersoner när det gäller att sälja bilder eller kan man bara kränga iväg dom?

Jag hittade en sida där man kunde sälja bilderna och avsäga sig alla rättigheter, men det visade sig vara en sida för etablerade fotografer. Företagare vill säga. Så frågan är: Hur gör jag för att få in några slantar? Är det ens möjligt/tillåtet?
 
sälja

Visst kan du sälja bilder.Antingen helt privat och du får betalt som engångs lön och får skatta för det,eller som firmainnehavare med f skattsedel och då blir skatten snällare.
Men köparna kommer inte till dej.Du får ragga kunder själv och tänka efter om du har en KANONBILD som passar just ett sådant företag eller särskild verksamhet.
Man kan också testa sej att bli ansluten till bildbyrå som bevakar dina bilder och när behov finns ,säljer mot egen provision.Dom riktigt etablerade och erkända fotograferna gör oftast detta eftersom dom har som regel säljbara bilder,och har inte tid med att ragga kunder..
Du hittar säkert på tidigare frågor här på fs, svar på dina övriga funderingar.
 
Bäst som privat person är att hitta en bildbyrå som säljer åt en.. Att jaga egna kunder är inte lönsamt såvida du inte är känd fotograf eller har riktigt intressanta bilder.

Finns massa med posts om detta här på forumet, bara söka..

Personligen mailar jag bildbyråer och tidningar dom bilder jag tror dom är intressanta och ibland så nappar någon, men det är ingen guldgruva.


/Stefan
 
Mikon skrev:
Jag är lite nyfiken på hur man kan gå tillväga att tjäna lite pengar på sina bilder.

Jag säljer bilder via iStockPhoto. Det finns flera andra liknande bildbyråer där "alla" har möjlighet att sälja sina bilder. iStockPhoto ställer dock höga tekniska krav för att bilderna skall accepteras.

Du tjänar inte många kronor per såld bild men säljer du många bilder tjänar man helt klart en slant. För mig passar det perfekt. Jag fotograferar, laddar upp bilderna och tjänar pengar. Jag tar kort på vad jag vill, slipper bearbeta några kunder och utvecklas hela tiden som fotograf.

Än så länge är det min hobbyverksamhet och jag använder pengarna jag tjänar till att köpa ny kamerautrustning.
 
Kan man verkligen tjäna några som helst pengar på iStockPhoto? Jag menar de säljer ju bilderna för typ en krona styck! Nej, vill man sälja billigt så kan man väl ändå sälja med värdighet på typ Sheep (www.sheep.se), det gör jag. Inte fan ska man väl sälja sina bilder royaltyfritt för en krona styck, det är ju helt galet! 500 kr är väl det minsta man kan ta.
 
Jag förväntade mig någon skulle komma in och prata om min värdighet. ;-)
Men det gör mig inget för jag är van att få glåpord efter mig här på forumet när jag nämner iStock.

Vad spelar det för roll hur mycket man tjänar på såld bild som glad amatör? Min populäraste bild på iStock har dragit in över 5500:- än så länge. Den tog 10 minuter att ta, 5 minuter att redigera och 3 minuter att ladda upp, så jag klagar inte på förtjänsten.
 
The Tor skrev:
Jag förväntade mig någon skulle komma in och prata om min värdighet. ;-)
Men det gör mig inget för jag är van att få glåpord efter mig här på forumet när jag nämner iStock.

Vad spelar det för roll hur mycket man tjänar på såld bild som glad amatör? Min populäraste bild på iStock har dragit in över 5500:- än så länge. Den tog 10 minuter att ta, 5 minuter att redigera och 3 minuter att ladda upp, så jag klagar inte på förtjänsten.
vilken bild?
 
Ja, det var då banne mig en riktigt snygg bild .. men om du tänker på de 908 personer som nu sitter på din bild och kan använda den till vad dem vill, för bara 5500 kr? Där kan du ju på sätt och vis göra massiva förluster också. Det där är en sån bild som nog skulle sälja för lika mycket på någon annan bildbyrå också, bara det att då skulle du ha fem-tio pers som satt med bilden och kunde använda den, och inte nära tusentalet. Och tjatet om att underminera marknaden verkar det som att du hört förut, det är ju en väldigt relevant fråga .. för alla som inte tjänar andra pengar än på fotograferingen men jag antar att man inte kan tvinga någon som klarar sig gott på att förstöra en marknad att tänka på dem. Det är klart vi ska ha fri konkurrens, men ändå, det kommer ju kännas surt när det inte finns en enda bildbyrå som säljer bilder till priser som man kan leva på, kvar. Tvingar alla att skaffa andra jobb, ja, men allt det tjatet kan man ju hitta någon annanstans som sagt. Ha en bra dag(kväll)!
 
Ttpp skrev:
Där kan du ju på sätt och vis göra massiva förluster också.
På vilket sätt gör jag en förlust? Alternativet för mig är att låta bilden ligga kvar på hårddisken och då hade jag gått miste om ganska mycket pengar.

Sedan är det inte sant att köparna kan använda bilden till vad dom vill.

Det där är en sån bild som nog skulle sälja för lika mycket på någon annan bildbyrå också, bara det att då skulle du ha fem-tio pers som satt med bilden och kunde använda den, och inte nära tusentalet.
Jag tycker att det är underbart att mina bilder får stor spridning! Jag får en kick varje gång jag hittar en av mina sålda bilder på en webbsida, en tidning eller något annat.

Tvingar alla att skaffa andra jobb...
Here we go again. Är du sur på HM som förstör marknaden för skräddarna? Är du förbannad på IKEA som tvinat alla möbelsnickare att skaffa nya jobb? Jag gissar på att du är emot hela industrialiseringen?

Inte en chans att jag skulle låta bli att tjäna några kronor på min hobby bara för att vara snäll.
 
Dåligt argument där, låta dem ligga på hårddisken? Varför inte sälja dem hos någon som tar seriöst betalt, de är ju uppenbarligen attraktiva?
 
Ja du Tor, here we go again. Kan bara hålla med Tor, även om jag inte är i närheten av hans kvantiter/kvalitet på Istock ännu, så är det ett fantastiskt sätt att lära sig. Om än väldigt frustrerande emellanåt, när man får många bilder på raden "rejectade". Jag har det som en ren hobby och ett lärotillfälle.

Fredrik
 
Ttpp skrev:
Varför inte sälja dem hos någon som tar seriöst betalt, de är ju uppenbarligen attraktiva?
Hur kan du vara så säker på att jag skulle tjäna mer någon annan stans? Bara för att andra bildbyråer har högre priser behöver ju inte betyda att jag som fotograf skulle tjäna mer pengar.

Det Mikael frågar efter är hur han skall "gå tillväga att tjäna lite pengar på sina bilder" och "Hur gör jag för att få in några slantar?"

Mitt svar är att iStockPhoto erbjuder just den här möjligheten. Har du talang för stockfotografering och några timmar per vecka att lägga ner så kan du tjäna en slant.
 
Vilka bildbyråer kan då vara alternativ till IStockphoto för amatörer? Jag har fått för mig att man ofta måste ladda upp en hel kollektion eller bli godkänd på de flesta bildbyrårer för att få ladda upp bilder. Jag kanske bara har en eller ett fåtal bilder som jag vill/kan sälja.

//PO
 
Hedlunda skrev:
Vilka bildbyråer kan då vara alternativ till IStockphoto för amatörer? Jag har fått för mig att man ofta måste ladda upp en hel kollektion eller bli godkänd på de flesta bildbyrårer för att få ladda upp bilder. Jag kanske bara har en eller ett fåtal bilder som jag vill/kan sälja.

//PO
www.qlick.se
 
Hedlunda skrev:
Vilka bildbyråer kan då vara alternativ till IStockphoto för amatörer? Jag har fått för mig att man ofta måste ladda upp en hel kollektion eller bli godkänd på de flesta bildbyrårer för att få ladda upp bilder. Jag kanske bara har en eller ett fåtal bilder som jag vill/kan sälja.

//PO

På iStock måste du bli godkänd, och det blir du genom att ladda upp 3 bilder med verkshöjd som visar din talang som fotograf samt skicka in en scannad kopia på ditt leg/körkort. Om du blir antagen är det bara att börja ladda upp, och det finns ingen undre gräns för hur många bilder man kan ladda upp. Vill du ladda upp 3 stycken så går det bra.
 
Jag fattar inte det där med Istock.. antingen måste man ha varit med från början när sidan startade eller så måste man på nåt sätt köpa sig framåt i listan med bilder.. jag laddade upp några bilder för länge sen och när jag söker på ett av nyckelorden jag angivit så kommer en bild upp på söksida nr 2657 typ..

Man kan ju omöjligt bli sedd om man inte laddar upp tusentalsbilder och på nåt sätt köper sig plats på första söksidan på alla sina nyckelord..

Ingen kommer ens någonsin se mina bilder (som nu iofs är ganska gamla och dåliga :))

Förstår ni vad jag menar?

Jag förstår verkligen inte hur det fungerar på en royaltyfri bildbyrå..
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.