Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Titta på LCD-skärmen istället för i sökaren?

Produkter
(logga in för att koppla)

saab99

Ny medlem
Hej.
Jag är ny här på forumet och kanske ställer lite dumma frågor eftersom jag inte är någon van fotograf!
Nåväl, jag tog mig i kragen och köpte en begagnad EOS 450 häromdagen som ersättning för min gamla analoga EOS 1000F och min digitala Fuji Finepix 5700.

Nu är min fråga till er följande, jag undrar om det är möjligt att få upp bilden på det tilltänkta foto objektet på LCD-skärmen istället för att titta i sökaren? Tycker jag skulle vara bra när man fotar i lite trånga miljöer.
Jag har läst och glanat i instruktionsboken men hittar inte det i den eller så är det möjligen så att jag inte förstår!
Jag hoppas ni förstår hur jag menar och att någon kan förklara för mig hur jag skall göra OM det låter sig göras.
Mvh
Göran

Hej.
Jag är ny här på forumet och kanske ställer lite dumma frågor eftersom jag inte är någon van fotograf!
Nåväl, jag tog mig i kragen och köpte en begagnad EOS 450 häromdagen som ersättning för min gamla analoga EOS 1000F och min digitala Fuji Finepix 5700.

Nu är min fråga till er följande, jag undrar om det är möjligt att få upp bilden på det tilltänkta foto objektet på LCD-skärmen istället för att titta i sökaren? Tycker jag skulle vara bra när man fotar i lite trånga miljöer.
Jag har läst och glanat i instruktionsboken men hittar inte det i den eller så är det möjligen så att jag inte förstår!
Jag hoppas ni förstår hur jag menar och att någon kan förklara för mig hur jag skall göra OM det låter sig göras.
Mvh
Göran

Funktionen du söker heter Live View och jag tror att den ska finnas på 450D. Prova med ett tryck på SET-knappen när du är i fotogrsferingsläge. Kan dock vara så att den aktiveras på något annat sätt.

Mvh
Fredrik

Live View heter funktionen mycket riktigt, läs från sidan 95 i manualen. Live View fungerar bara i lägena P, Tv, Av, M, och A-Dep

Se där!!

Jaha, tackar för snabba svar, det var ju det jag sökte efter.

En fråga till då!
När jag sätter kameran i låt säga läge P och aktiverar LiveView så funkar inte AF, skall det vara så?
Går det att ställa in så att AF funkar i läge LiveView?

Mvh
Göran

Det finns två lägen för autofokus och Live View, antingen om man vill fokusera med Live-läget aktivt, eller om man vill att kameran skall fälla ner spegeln för att snabbt fokusera. Allt det där borde stå i manualen under "Live view"-sektionen. Leta efter "Snabb-läge" och "Live-läge".

Jaha, tackar för snabba svar, det var ju det jag sökte efter.

En fråga till då!
När jag sätter kameran i låt säga läge P och aktiverar LiveView så funkar inte AF, skall det vara så?
Går det att ställa in så att AF funkar i läge LiveView?

Mvh
Göran

När du har live läget på så har du AF på knappen som du zoomar ut på när du kollar på dina bilder.
sitter till höger om tummen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar