Annons

LCD skärm som sökare på D70 eller kanske en A2

Produkter
(logga in för att koppla)
Må konservatismen segra och funktionalitésförbättringar gå om intet.

/Roland - snyter sig i bakåtsträvarnas konservatism.

Just det!

Jag är faktiskt seriös telefonerare, och skulle aldrig drömma om att fotografera med min telefon. Och hur löjligt skulle det se ut om man stod och pratade in röstmeddelanden i sin kamera. Kanske en integrerad Ipaq, (utfällbar i 720 grader åt massa håll), med GPS kunde vara bra. Den kunde pipa om man råkade på en sevärdhet och ta en liten intervall serie av bilder. En syntetisk röst talar in positionen om man inte minns var man varit.

Johan67 skrev:
Suck, detta är svårt! Men jag håller med dig det borde gå att få samma funktioner i en DSLR som en A2. Kanske blir det en A2 i väntan på en riktig digitalare och dessutom börjar jag bli vän med min Minolta scanner 5400 nu och min F80 är kul att fota med och det är viktigt!!! Livet är fullt av beslut...

Godnatt!

I ditt läge skulle jag kolla in lite mer på "brusdebatten" runt A2:an innan beslutet fattas. A2;ans 8 miljoner ynka små pixlar påstås brusa mer än DSLRnas inte riktigt lika små 6 miljoner pixlar. I min värld är det ett grovt misstag att köpa en A2:a i stället för en D70. (Det gör on i hjärtat på den Canonit jag är att rekommendera en Nikon!!).

Med full respekt för KG och hans syn på saken måste jag ändå säga att jag inte kan hitta någon fördel med att söka och komponera bilden genom LCD:n när du har tillgång till en riktig systemkamerasökare på D70:n. (Däremot finns det nackdelar med det!) Att vänta med att köpa och behålla den utrustning du har är ju ett alternativ. Ju senare du köper en DSLR, desto bättre kamera får du - så ser ju utvecklingen ut.Men om syftet med din väntan är att det skall dyka upp en "riktig" DSLR - med KGs definition - befarar jag att du får vänta rätt länge. Ungefär lika länge man kan behöva vänta innan BMW släpper en ny "riktig" bil med en extra båtmotor bak, som man kan köra med istälet för med den där fram... ;-)

mvh Janne

Loj skrev:
Men om syftet med din väntan är att det skall dyka upp en "riktig" DSLR - med KGs definition - befarar jag att du får vänta rätt länge. Ungefär lika länge man kan behöva vänta innan BMW släpper en ny "riktig" bil med en extra båtmotor bak, som man kan köra med istälet för med den där fram... ;-)

Bilen har utvecklats betydligt längre, från början var de också som en DSLR, dvs en hästkärra med påhängsmotor... bilar med båtmotor finns också för dem som så önskar, Googla på amfibiebil ;-)

Jag tror inte man behöver vänta särskilt länge. Den första kommer senast 2005, troligen till julen 2004. Kan mycket väl stå Canon på den... de verkar vakna o alerta. Minolta har fattat en del, men inte allt (inbyggd bildstabilisering i huset är så enkelt o genialt att de andra borde rodna)

/kg - utvecklingsoptimist? javisst!

Re: Var jag otydlig kanske?

in2kma skrev:
Jag har hört uttrycket "riktiga digitala systemkameror" ett antal gånger nu. Vad är det? Och vilka krav är det en sådan skall uppfylla, förutom att man skall kunna använda LCD:som sökare. Varför inte koppla kameran till en Lap Top och använda den som sökare, eller något ännu större. Det kan göras med digitalkameror redan idag, sin oriktighet till trots.

Jag vet vad en "oriktig" DSLR är, jag är på min andra. Nu ville jag veta vad det är de riktiga kommer att besitta för egenskaper?, förutom att använda LCD:n som sökare.

DSLR = Digital Single Lens Reflex

Det innebär att detta krävs för att det ska vara en riktig DSLR:

:: Bilden fångas digitalt

:: Det du ser i sökaren är det ljus som kommer genom objektivet (sökaren är inte separat)

:: Den har en spegel

Sedan kan vi ju diskutera hur länge vi vill vad som är den bästa konstruktionen (och kommer troligen att göra det också), men om kameran inte uppfyller detta så är det inte en DSLR, då får man kalla den något annat,

ja precis, låt oss hoppas att spegeln försvinner, jag brukar skriva DSL, men då tror folk att jag stavar fel *s*

Det måste vara ungefär 200 ggr bättre att se den bild som kommer att fastna på sensorn än den bild som ramlar in genom en darrig o slamrande spegel...

En gång i tiden ansågs nog veven vara ett måste för att starta bilen.

Ni har glömt en sak. En DSLR har också en slutare , precis som en SLR. Alltå, sensorn träffas bara av ljus när slutaren är öppen (dvs när fotografen gör en exponering). Därför har vi ingen bild på LCDn mellan exponeringarna.

Bilden ramlar för övrigt inte in genom spegeln, den är till för att vi ska se något genom okularet, och fälls givetvis upp innan exponeringen.

såklart, just därför slamrar den o vibrerar... o bör helst fällas upp före exponering och låsas osv... jag tänker mej att man mycket väl kan kombinera en stor sensor med alla dess fördelar och utbytbar optik, med en EVF o därmed få det bästa av alla världar... utan att avstå från möjligheter till film o ljud osv.

Idag vore väl det optimala att klistra in en sensor från Canon 1DS i min A1... är det nån som har en lödkolv? ;-)

KGS skrev:
Visst ger även dagens primitiva DSLR-kameror fördelar gentemot gamla SLR-kameror. Sensorn är inte annorlunda, bara större... en sån sensor kan man lika gärna montera in i en "kompaktkamera".

Nu är det väl så att de sensorer som sitter i DSLR kameror inte kan leverera video utan är optimerade för att ta just stillbilder.
Skillnaden ligger i uppbyggnaden av sensorn och hur man läser ut data.
Visst kan man montera in en DSLR sensor i en kompaktkamera men då förlorar man ju möjligheten till LCD-sökare.

Frågan är om man inte skall använda olika utrustning för att ta stillbilder och rörliga bilder. När man gör prylar som skall klara av mer än ett område så måste man kompromissa.
För konsumentprodukter så kanske det inte gör så mycket men när man vill ha det lilla extra så kan man inte få allt i samma burk.

Visst kommer det säkert nya sensorer och skärmar, de kan komma nästa år eller om 10år.

Till saken hör också det arbetssätt som fotograferna använder, de flesta är rätt konservativa faktiskt ;-).
Sedan tar man tar faktist generellt skarpare bilder när man tittar genom sökaren eftersom man stabiliserar kameran mot huvudet, etc.
Nu kommer säkert många att säga: men med bättre stabilisatorer så är det ju inget problem, men ju stabilare miljö en sådan jobbar i, ju bättre resultat kan man uppnå.

Vilken nivå på kvalitet eller vilket lullull man vill ha i sin kamera det är upp till användaren att bestämma.

Personligen använder jag min semikompakt och DSLR på helt olika sätt. Med semikompakten "tar jag bilder" och med DSLR kameran "komponerar jag motiven", jag upplever att jag använder mer eftertanke och kreativitet.

Just nu finns det tekniska begränsningar för vad som går att göra, men sådana är ju till för att övervinnas, om det finns en marknad för detta vill säga.

Uj, det blev ett långt inlägg...

steinick skrev:
Ni har glömt en sak. En DSLR har också en slutare , precis som en SLR. Alltå, sensorn träffas bara av ljus när slutaren är öppen (dvs när fotografen gör en exponering). Därför har vi ingen bild på LCDn mellan exponeringarna.

Bilden ramlar för övrigt inte in genom spegeln, den är till för att vi ska se något genom okularet, och fälls givetvis upp innan exponeringen.

Jag tycker snarare att det har glömts två saker.

Både slutaren och spegeln flyttar ju på sig när man tar bilden även på på en DSLR eller hur !

Varför kan dom inte då fällas upp respektive öppnas en längre stund så att man kan använda sensorn och LCD:n som elektronisk sökare ?

Det är ju inte värre än när man tar en 30 sekunders exponering eller mer.

Sen finns det säkert nått elektronisk problem med sensorn i DSLR som gör att dom inte visar rörlig bild så bra , men det är ju antagligen lösbart inom rimlig tid.

En D70..och givetvis (som alltid ;-) Tamron 28-75/2.8: http://fphoto.org/Kim10D//tamron[/u...anpassad för digitalkameror (18-50 2,8 t.ex.)

lull-lull eller inte... men ibland är en vrid- o vinklingsbar sökare med full bild väldigt praktiskt... fast jag har förstås sett hur "riktiga" fotografer biter i gräset för att komma tillräckligt lågt, eller bryter sina ryggar för att se runt hörn.

I nio, nästan tio, fall av tio tar jag min bild genom sökaren (som tack o lov går att vinkla den med), men jag vill ändå inte betala mer för att få mindre... jag vill ha allt ;-)

Och sensorn i sig gör väl inte möjligheten att se bilden på LCD´n mindre? det är väl valet mellan EVF och spegelsökare som gör den skillnaden? Utvecklingen på EVF-sidan går ruggans fort.

De flesta "hantverkare" är konservativa, men det kommer nya generationer som är uppfödda med moderna verktyg o säkert inte vill avstå från de möjligheter de är vana vid bara för att de byter upp sej.

Fredrik H skrev:
Sen finns det säkert nått elektronisk problem med sensorn i DSLR som gör att dom inte visar rörlig bild så bra , men det är ju antagligen lösbart inom rimlig tid.

Det är inget elektroniskt problem, det är ett konstruktionsval. Antingen så gör man en sensor som är optimal för stillbilder och då får man leva med en slutare eller så gör man en sensor som kan leverera rörliga bilder och offrar bildkvalitet.

Jag förstår inte problemet, för de som värdesätter rörliga bilder, EVF och LCD-displayer finns ju gott om kameror som kan tillhandahålla det och för de som föredrar apparater som är optimerade för bra stillbilder finns ju DSLR.

tormig skrev:
Det är inget elektroniskt problem, det är ett konstruktionsval. Antingen så gör man en sensor som är optimal för stillbilder och då får man leva med en slutare eller så gör man en sensor som kan leverera rörliga bilder och offrar bildkvalitet.

Nu motsäger du ju nästan dig själv, du definierar ju ett klart elektronisk problem, att det inte går att bygga en sensor som klarar av två olika saker.

Men tro mig det kommer man att lösa inom sinom tid.

Det fanns en tid då en "klok" person hävdade att det bara skulle finnas bruk för ca 10 datorer i hela världen oxå.

Fredrik H skrev:
Nu motsäger du ju nästan dig själv, du definierar ju ett klart elektronisk problem, att det inte går att bygga en sensor som klarar av två olika saker.

Men tro mig det kommer man att lösa inom sinom tid.

Eh, det är redan löst, varenda sensor i de digitala kompaktkamerorna gör just detta, leverar både rörliga och stilla bilder.

Nyckelordet är "optimal", dessa sensorer är inte optimala för stillbilder då de är designade för både rörliga bilder och stillbilder. De är alltså kompromisser. De är inte optimala för rörliga bilder heller, därför finns det filmkameror.

Vill man utnyttja sensorn maximalt för stillbilder får man offra de rörliga bilderna.

Johan67 skrev:
Visst, den är intressant men på en D70 motsvarar det väl en 42-110. Finns det ingen bra normalzoom med motsvarande ljusstryrka mer anpassad för digitalkameror (18-50 2,8 t.ex.)
Nikon Nikkor AF-S DX 17-55/2,8 är den som finns med den ljusstyrkan och omfånget..men den ligger i en helt annan prisklass (ca: 15 000:)

Jag kan inte se något tekniskt problem med spegel och att visa bilden på en LCD.
Det är ju bara att pilla in en liten ccd som är riktad mot spegeln.

Om det hade varit någon efterfrågan på systemkameror med EVF så hade det funnits men när det bara är KG som vill ha en så är marknaden för liten.
Jag säger som KG fast tvärtom, sålänge EVF är för dåligt så vill jag ha optisk sökare.

Daniel Ahlin skrev:
men när det bara är KG som vill ha en så är marknaden för liten

De flesta med digitalkameror har digitala kompakter, det kanske beror på just det ;-) vi får väl se när tillverkarna fattar galoppen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar