Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"titlen" fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jepper

Aktiv medlem
När började ni kalla er för fotograf?

Finns det några krav för att få kalla sig det eller är det upp till var och en?

Jag får ofta frågan "Är du fotograf?" Jag tar mycket kort, jag har en studio och har haft fotojobb som jag får betalt för, men jag säger fortfarande inte att jag är fotograf,

Jag vet inte varför, jag tror att jag vill ha nått mer typ en utbildnuing eller nått innan jag börjar kalla mig det.

Hur var det med er, när klickade det för er att ni började säg att ni var fotofraf?

tack på förhand / Jesper

Fotograf: Har en kamera och använder den.
Proffsfotograf: Får sin huvudsakliga inkomst från foto

Svårare än så är det inte.

Mvh från en nybliven
Amatörfotograf

Jag presenterar mig ofta som så här--->

-Hej!
Mitt namn är Niclas Forsberg, i hjärtat Är jag "Fotograf/Visuell kreatör", men behåller Friheten med annan inskomst.

Hehe, ja det ger ngr leenden MEn om det presenteras med värdighet (rak rygg, klar röst och ögonkontakt..) så får man den berättigade respekten.
Rätt presenterat så kan du lätt säga att du är kloakfotograf och uppnå fokus och respekt hos den som lyssnar..

**

Men sedan skall det sägas att det tex här i Norge finns ngt som heter "Fagbred" i olika yrken, däribland Fagbrevet som Fotograf.
Detta innebär både utbildning samt flertalet år som assistens, innan man kan kalla sig "Fotograf med Fagbrev". Då väger det formellt tyngre, helt klart.
Därmed inte sagt att man inte får kalla sig Fotograf utan fagbrev;)

MVH Niclas,

Om man inte ska få kalla vem som helst för fotograf så bör man väl svara så här på frågan nedan:

-Oj vilken fin bröllopsbild, vad heter fotografen?

-Han som tog bilden heter Sven Svensson, men han är ingen fotograf.

Vilket i varje fall för mig låter lite förvirrande...

Ja jag håller med. Alla som tar bilder är fotografer. Den stora skillnaden tycker jag ligger ifall man är professionell eller ej. Dvs. har sin huvudsakliga försörjning inom fotografi.

Dock känner jag mig mera tveksam då jag vill lämna visitkort till enstaka kunder. På något sätt vill jag skilja på mig som bara gör enstaka jobb som "extraknäck" gentemot någon som jobbar heltid inom yrket. Det beror nog lite på att jag är rädd för de krav som jag kan känna iom. ett visitkort med den titeln.

Så där är jag lite mera kluven när det gäller att sätta titeln på pränt!

Skrev ett tag "Amatörfotograf" på min kort men det känns lite "B" på något sätt. Jag skall nog ändra till "Fotograf" faktiskt. Det får framgå vid närmare kontakt vilken nivå jag ligger på!

:)

ANNONS